صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

رسیدن به نرخ تورم تک رقمی در میان‌مدت امکان‌پذیر است

۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۴۴۵۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، رسیدن به نرخ تورم تک‌رقمی هدف‌گذاری شده است، گفت: این هدف در میان‌مدت دست‌یافتنی است و دولت باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

خبرگزاری میزان _ بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل اصلاح نظام بانکی و مهار تورم لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: در اجرای بند دوم سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمی برنامه به گونه‌ای اقدام می‌شود که رشد نقدینگی در پایان برنامه هفتم ۱۳.۸ درصد، نرخ تورم ۹.۵ درصد و کاهش ناترازی بانک‌ها به صورت تجمعی سالانه ۲۰ درصد باشد.

همچنین در ماده ۸ فصل ۲ لایحه برنامه هفتم در بخش ساختار مالی نظام بانکی آمده است: برای حل و فصل ناترازی بانک‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری غیربانکی با نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۸ درصد با هدف بهبود نسبت یادشده ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برنامه، مکلف به ارائه برنامه افزایش سرمایه خواهند بود و ظرف مدت ۲ ماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی فو‌ق‌العاده برای افزایش سرمایه خود اقدام کنند.

در همین خصوص احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه ۲ دسته عوامل بنیادین و کوتاه‌مدت در خصوص شکل‌گیری تورم وجود دارد، گفت: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرده است.

به گفته وی دولت برنامه‌های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ محور طراحی کرده است. این برنامه‌ها ذیل ۵ سرفصل اصلی باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اتخاذ یک سیاست پولی فعال تعریف شده است.

اصلاح نظام بانکی و ممانعت از اضافه برداشت‌ها راهکار کنترل تورم

در همین راستا غلام‌رضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برای کنترل و مهار تورم چندین برنامه‌ پولی و مالی در نظر گرفته شده که به‌عنوان مثال اصلاح نظام بانکی و ممانعت از اضافه برداشت بانک‌ها از جمله این برنامه‌ها است. 

وی در ادامه تاکید کرد: دستیابی به نرخ تورم تک رقمی که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده، در میان مدت دست‌یافتنی است و دولت باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

به گفته مرحبا دولت تاکنون با کنترل نرخ ارز، بازگشت انضباط به نظام بانکی و کنترل رشد نقدینگی توانسته نرخ تورم را در سال‌جاری کنترل کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با رشد ۸ درصدی اقتصادی گفت: سیر نزولی رشد اقتصادی به سیر صعودی تبدیل شده، اما این امر تاکنون زمینه‌های توسعه و اشتغالزایی را در کشور فراهم نکرده است و تا هدف مطلوب فاصله چشمگیری وجود دارد. 

وی تاکید کرد: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی باید رشد ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری در اقتصاد داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *