گفت‌وگو|

انضباط مالی بانک‌ها مهم‌ترین عامل در کنترل نرخ تورم است

15:37 - 31 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۹۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
انضباط مالی بانک‌ها مهم‌ترین عامل در کنترل نرخ تورم است
یک کارشناس اقتصادی ضمن ارائه راهکار‌هایی برای کنترل و مدیریت نرخ تورم، گفت: مهم‌ترین عامل برای کنترل تورم، انضباط مالی بانک‌ها و مدیریت رفتار‌های مالی مردم است.

محسن حاج‌محمدی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان در رابطه با راهکار کاهش نرخ تورم اظهار کرد: گام موثر در کاهش نرخ تورم باید از طریق دولت برداشته شود و مهم‌ترین موضوع در این راستا، انضباط مالی بانک‌ها و مدیریت رفتار‌های مالی مردم است.

وی یکی دیگر از راه‌های کنترل تورم را جلوگیری از کسری بودجه دانست و گفت: دولت با مدیریت هزینه‌های جاری و افزایش درآمد‌های مالیاتی باید مساله کسری بودجه را مدیریت کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی تقویت دیپلماسی اقتصادی نیز از راهکار‌های مهم مدیریت تورم است و دولت‌ها هم در زمینه واردات و هم در زمینه صادرات باید به این مساله توجه کنند.

حاج‌محمدی با تاکید بر اینکه تورم موجود، ریشه در سال‌های گذشته دارد و تا به امروز حل نشده است، افزود: دولت‌ها نباید به فکر افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم باشند؛ بلکه باید با برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نرخ تورم را از طریق شاخص‌های متفاوت کاهش دهند. به‌عنوان مثال در کشوری مانند کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۳ تنها ۲/۵ درصد نرخ دستمزد افزایش داشته؛ چرا که نرخ تورم در این کشور به‌شدت پایین است. 

حاج‌محمدی تصریح کرد: در کشوری مثل ایران که نرخ تورم حدودا ۴۸ درصد است و نمی‌توان نرخ دستمزد را به همان میزان افزایش داد باید با کاهش نرخ تورم این مساله را جبران کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *