صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

کتاب‌های درسی خارج از حواله‌های مدارس توزیع نمی‌شود

۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳:۰۱
کد خبر: ۵۵۸۴۵۲
خدابنده گفت: توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در مدارس این استان، خارج از حواله‌های وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است. درضمن تاکنون افزون بر ۱۲ میلیون جلد کتاب درسی بین ۹۷۰ هزار و ۷۶۱ نفر از دانش‌آموزان خراسان رضوی در مدارس این استان توزیع شده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ،قاسمعلی خدابنده گفت: تمام کتاب‌های درسی دانش آموزان بر اساس حواله "سامانه توزیع کتاب" توسط آموزش و پرورش بین مدارس توزیع شده است و اگر در سطح بازار آزاد، عرضه کتاب درسی دیده می‌شود یا چاپ قدیم بوده یا به احتمال اندک، خارج از چارچوب حواله‌های سامانه توزیع کتاب است.

 

 

وی افزود: تاکنون افزون بر ۱۲ میلیون جلد کتاب درسی بین ۹۷۰ هزار و ۷۶۱ نفر از دانش‌آموزان خراسان رضوی در مدارس این استان توزیع شده است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: توزیع کتاب درسی در مدارس فقط بر اساس ثبت سفارش صورت گرفته در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی صورت می‌گیرد و در این راستا تاکنون تمام کتاب‌ها به میزان ثبت سفارش، بهنگام به ادارات و مدارس استان تحویل شده است.

 

خدابنده گفت: امسال فقط در پایه دهم رشته علوم انسانی به دلیل اینکه در سال تحصیلی جدید میزان ثبت نام دانش آموزان افزایش داشته، کسری کتاب وجود دارد که محموله این کتاب‌ها نیز در حال ارسال است.

 

وی به برخی مشکلات امسال در حوزه کتاب رسانی در مدارس خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: بهنگام نبودن ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه کتاب رسانی به ویژه برای پایه‌های ورودی به مقاطع سه‌گانه تحصیلی مشکل‌آفرین شده است، زیرا با وجود گذشت حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز نام حدود چهار هزار دانش آموز این استان در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی ثبت نشده است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به باز بودن این سامانه امکان ثبت نام و دریافت کتاب هنوز هم فراهم است.

 

خدابنده گفت: برخی اولیا برای دریافت کتاب‌های دانش آموزان انتقالی، تکرار پایه و تغییر رشته که باید فرایند اصلاح سفارش به صورت انفرادی در سامانه انجام شود دچار سردرگمی هستند.

 

وی افزود: در اندک مدارس بخصوص در متوسطه دوم در رشته‌های نظری شاهد عدم تحویل کتاب در مدارس برابر حواله خروجی از سامانه بوده ایم که باعث شده برخی مدیران کتاب‌ها را اشتباه بین دانش آموزان توزیع نمایند.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: همچنین عدم دقت در شمارش تحویل کتاب‌ها توسط ادارات و مدیران باعث شده برخی کتاب‌ها یا اشتباه یا جابجا توزیع شود.

 

خدابنده ادامه داد: عدم ارسال به موقع کسری کتاب‌ها توسط وزارتخانه به ویژه در پایه دهم رشته علوم انسانی که مستلزم چاپ مجدد می‌باشد و نیز باز بودن سامانه و ثبت نام‌های موردی باعث افزایش دفعات مراجعه موزعان ادارات به انبار استان و دفعات مراجعه مدیران مدارس به ادارات برای تامین کتب دانش آموزان جدید الورود شده است.

 

وی گفت: همچنین برخی کتاب‌های درسی به اشتباه با چاپ سال ۱۳۹۷ به خراسان رضوی ارسال شده اند. این کتاب‌ها تغییرات جزئی داشته و باید دبیران مدارس تغییرات محتوای آن‌ها را در قالب جزوه درسی به دانش آموزان ارائه کنند، زیرا کتاب منسوخ نیست بلکه فقط تغییرات جزئی در آن صورت گرفته است که کتاب‌های دروس فیزیک و شیمی پایه دهم از جمله این موارد هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ثبت نام افزون بر ۹۹ و نیم درصد جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی در سامانه کتاب رسانی اشاره کرد و افزود: تعداد دانش آموزان ثبت نام نشده این استان در سامانه کتاب رسانی در مقایسه با "سامانه ملی سناد" معادل سه هزار و ۸۹۴ نفر در پایه نخست ابتدایی، دهم نظری، پایه دهم فنی و حرفه‌ای و پایه دهم کار و دانش است.

 

وی اظهار داشت: درخواست تک جلدی و دوره‌ای کتب درسی از طریق سامانه برای معلمین از ابتدای مهر فراهم گردیده و کتاب درخواستی از طریق پست به آن‌ها تحویل می‌گردد همچنین درخواست کتاب برای دانش آموزانی که اسم آن‌ها در سامانه سناد مدرسه ثبت شده نیز از ۱۶ مهر امکان پذیر بوده است.

 

خدابنده گفت: تمام افرادی که به هر شکل امکان ثبت نام در سامانه ندارند و نیاز به کتاب درسی دارند می‌توانند از ۲۶ مهر سفارش خود را به صورت اینترنتی در سامانه ثبت نموده و کتب درخواستی خود را از طریق پست دریافت نمایند.

 

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *