رئیس کل دادگستری استان کرمان: نظرات نخبگان به ارتقای سند تحول قضایی کمک میکند
حجتالاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست هماندیشی با جامعه نخبگانی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه، افزود: این جمع نخبگانی برای بنده یک اتاق فکر است؛ همانگونه که شهید بهشتی با برگزاری مناظرهها و ایجاد اتاقهای فکر، ایدههای اصیل انقلاب را به جامعه منتقل میکرد ما نیز باید از این ظرفیتها بهره برداری حداکثری را داشته باشیم.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت نخبگان در حل مسائل اجتماعی و قضایی، گفت: اندیشههای شخصیتهایی مانند شهید آیتالله بهشتی همچنان برای کشور قابل بهرهبرداری است و باید این افکار و ایدهها در جامعه مطرح و مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح از جمله افرادی بودند که در آن زمان ایدههای ناب اسلامی را در جامعه ترویج میکردند و چنین نشستهایی میتواند ادامهدهنده همان مسیر باشد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه وجود نخبگان در حوزههای مختلف از دستاوردهای نظام هستند، گفت: این نگاه سبب میشود همه افراد در حوزه تخصصی خود رشد کنند و دیدگاهها و نظرات خود را مطرح کنند و تفاوت یک نظام مردمسالار با نظام دیکتاتوری نیز در همین موضوع است؛ در نظامهای دیکتاتوری نخبگان سرکوب میشوند، اما در نظام مردمسالار جمهوری اسلامی از نظارت و مشارکت مردم در اداره جامعه بهره گرفته میشود.
وی با اشاره به ارتباط گسترده قوه قضاییه با مردم، تصریح کرد: قوه قضاییه مردمیترین قوه در نظام است و ارتباط نزدیکی با اقشار مختلف جامعه دارد، از این رو باید در بهرهگیری از نظرات نخبگان پیشگام باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تاکید کرد: لازم است از ظرفیت نخبگان در قالب کارگروههای تخصصی استفاده شود تا ایدهها در اتاقهای فکر مطرح و پس از بررسی کارشناسی به برنامههای اجرایی در استان تبدیل شود و در مواردی که نیاز به پیگیری در سطح ملی وجود دارد نیز اقدامات لازم انجام گیرد.
وی با اشاره به سند تحول و تعالی قوه قضاییه گفت: نخبگان این سند را مطالعه کنند و نقاط قوت و ضعف آن را به ما پیشنهاد دهند، چرا که این سند هر چند سال یکبار بهروزرسانی میشود و استفاده از نظرات نخبگان میتواند به ارتقای آن کمک کند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: کارگروههای نخبگانی باید فعال شوند و مدیریت آنها نیز به خود نخبگان واگذار شود تا با مشارکت مردم، پیشنهادها و دستاوردهای قابل استفاده در اداره امور ارائه شود.
وی با تأکید بر ضرورت آسیبشناسی مسائل اجتماعی بیان کرد: هیچ فردی نباید نسبت به آسیبهای اجتماعی و جرایم بیتفاوت باشد و همه باید احساس مسئولیت کنند، زیرا تا زمانی که این احساس مسئولیت به صورت همگانی شکل نگیرد، مشکلات جامعه کاهش نخواهد یافت.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به حجم پروندههای قضایی در استان گفت: در سال گذشته حدود ۹۵۰ هزار مورد گردش پرونده در محاکم استان وجود داشته که نشاندهنده حجم بالای اختلافات حقوقی، خانوادگی و آسیبهای اجتماعی است و این موضوع باید برای همه ما یک تلنگر باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه در سالهای اخیر اقداماتی انجام شده و کاهش برخی جرایم نیز مشاهده شده است، اما حجم آسیبها همچنان زیاد است و طبیعی است که مردم نگرانیهایی داشته باشند؛ از این رو باید با تلاش بیشتر وظیفه اجتماعی خود را در قبال مردم به انجام برسانیم.
انتهای پیام/