صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

آب پاکی استاندار تهران روی دستان مردم جنوب‌شرق استان؛ «مترو ورامین در حد حرف است»

۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۸۶۸۲۴۴
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
استاندار تهران در واکنش به گلایه‌های مردمی درباره تأخیر پروژه خط مترو ورامین، قرچک و پیشوا گفت: ان شاءالله ورامین صاحب مترو شود، اما فعلا هیچ پروژه‌ای ندارد و فقط در حد حرف است.

فاطمه خسرونژاد- ساکنان شهرستان قرچک از فقدان خط مترو ورامین – تهران رنج می‌برند. 

نبود خط مترو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های چند سال اخیر مردم جنوب‌شرق استان تهران است. با وجود جمعیت بالای ورامین، قرچک و پیشوا و حجم بالای تردد روزانه به پایتخت، نبود مترو باعث ایجاد مشکلات گسترده‌ای در حوزه حمل‌ونقل شده است.

جاده ورامین – تهران یکی از پرترافیک‌ترین محور‌های شرق استان است. نبود مترو سبب شده بخش عمده مردم برای رفت‌وآمد به خودرو‌های شخصی، تاکسی و اتوبوس وابسته باشند؛ موضوعی که علاوه بر افزایش زمان سفر به‌طور متوسط بین ۱٫۵ تا ۲ ساعت ترافیک‌های سنگین صبحگاهی و عصرگاهی نیز ایجاد می‌کند.

از سویی نبود خط مترو در این مسیر با فشار بر ناوگان اتوبوس و خطوط حومه باعث می‌شود ناوگان اتوبوسرانی پاسخگوی جمعیت بالای مسافران نباشد. بسیاری از مسافران مجبور هستند زمان زیادی در صف منتظر بمانند و با اتوبوس‌های شلوغ سفر کنند.

همچنین نبود مترو موجب شده هزینه تردد روزانه مردم ورامین، قرچک و پیشوا به تهران افزایش یابد چرا که هزینه‌های تاکسی خطی و اینترنتی بالاست، سوخت خودرو‌های شخصی و استهلاک آنها نیز بار مضاعفی بر خانوار تحمیل می‌کند.

بر همه اینها آلودگی هوا و اثرات محیط‌زیستی، افزایش مصرف بنزین، کاهش امنیت سفر و نارضایتی روزافزون مردم آت نتطقه اضافه می‌شود.

مسیر جاده‌ای تهران–ورامین در ساعات پرتردد صبحگاهی و عصرگاهی با حوادث متعدد جاده‌ای روبه‌روست. نبود جایگزین ایمن مانند مترو باعث شده سالانه آمار قابل توجهی از تصادفات و خسارت‌های جانی و مالی در این محور ثبت شود.

همچنین نبود مترو در ورامین، قرچک و پیشوا نسبت به سایر نقاط حومه تهران (مثل کرج، پردیس، پرند) باعث احساس تبعیض و توسعه نابرابر شده است. مردم معتقدند با توجه به جمعیت میلیونی جنوب شرق استان تهران، این خط باید سال‌ها قبل به بهره‌برداری می‌رسید.

بررسی روند شکل‌گیری خط مترو در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا موضوعی است که در خبرگزاری میزان به جد پیگیری می‌شود؛ مخاطبان این خبرگزاری گزارش‌های متعددی از نارضایتی خود را ارسال می‌کنند و منتظر اقدام و عمل مسئولان ذیربط برای رسیدن به خواسته به حق خود هستند. خواسته‌ای که بالغ بر ۲۰ سال است که در پیچ و خم اداری سازمان‌ها و ارگان‌های عریض و طویل دولت‌های مختلف در رفت‌و آمد است.

اولین تلاش‌ها برای تاسیس شرکت مترو به سال ۱۳۵۴ خورشیدی و نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله باز می‌گردد. بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو تهران از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآورد‌های حاصل از شبیه سازی‌های ترافیکی نشان می‌داد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودرو‌ها در بزرگراه‌ها و معابر حمل و نقلی افزوده می‌شد. در اوج ترافیک، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو انجام می‌شود و غیر از تهران، کلانشهر‌های اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره‌مند هستند.

با این وجود گسترش خطوط مترو در شهرستان‌های حاشیه استان تهران از مطالبات جدی مردم این مناطق است. به عنوان مثال متروی «تهران - ورامین - پیشوا» سالهاست در دستور کار دولت‌های گذشته و دولت سیزدهم قرار دارد، اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم شنبه ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۱ در شهرستان ورامین حضور یافت و در ادامه بازدید‌های میدانی خود از پروژه راه‌آهن شهری ورامین و پل قاسم‌آباد که عملیات اجرایی آن به دلیل عدم تخصیص منابع از ۹ سال پیش متوقف شده بود دیدن کرد.

۴ آبان ۱۴۰۲ نیز حسین نوش‌آبادی نماینده وقت مردم پیشوا، ورامین و قرچک در مجلس گفته بود: شرکت مترو با تهیه گزارش فنی و میدانی اعلام کرد روی خطوط فعلی که در حال حاضر قطار حومه در حرکت است می‌توان خطوط مترو تهران - پیشوا، ورامین را راه‌اندازی کرد و مترو شبیه آنچه در کرج فعال است در ورامین نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

اخبار خوش احداث مترو ورامین که تاکنون محقق نشده است

این اخبار در آن دوران باعث ایجاد موجی از خوشحالی بین مردم این جنوب شرق استان تهران شده بود؛ اما همچنان بهره‌برداری از خط مترو در این مناطق به تعویق افتاد.

با تغییر دولت و بعد از بیش از ۲ سال از تشکیل دولت چهاردهم پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴، نشست توسعه راهبری قطار‌های حومه‌ای و منطقه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور مسعود پزشکیان در ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران برگزار شد.

پزشکیان با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بخش‌های شبکه ریلی کشور ناقص هستند، تاکید کرد: باید نقاط تبادلی ایستگاه‌های مترو و شبکه راه‌آهن منطقه‌ای تکمیل و تجهیز شود تا مسافران و شهروندان بتوانند جابجایی و تردد آسانی با استفاده هم‌زمان از این شبکه داشته باشند.

رئیس جمهور پیش از این نشست با یک دستگاه قطار حومه‌ای به شهرستان ورامین سفر کرد و با ظرفیت‌ها و کیفیت فعالیت این مسیر از نزدیک آشنا شد.

همچنین محمدباقر قالیباف، در نشست مجمع نمایندگان استان تهران که (دوشنبه، ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۴) در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، با تاکید بر به لزوم تکمیل پروژه‌های متروی حومه تهران، گفت: تکمیل پروژه‌های متروی حومه تهران لزوما به فاینانس نیاز ندارد بلکه بخش خصوصی هم می‌تواند با ورود به این پروژه و سرمایه‌گذاری در آن، آن را اجرا کند و در زمان معقول و به‌صرفه به سود اقتصادی برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به طرحی که در حال بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس است تا «حومه» به تهران اضافه شود، گفته بود: امروز شاهد تردد روزانه ۳ میلیون نفر هستیم که از حومه به شهر تهران وارد و خارج می‌شوند و می‌توانند برای بخش خصوصی شاخص مهم سودآوری باشد، اما پیش از آن باید حومه تهران جزو تهران قرار گیرد تا مشکل احداث مترو و ادامه آن از شهر تهران به استان و حومه برطرف شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس: موضوع در حال بررسی است

در ادامه پیگیری خبرگزاری میزان برای بررسی روند اجرایی شدن خط مترو در جنوب شرق استان تهران، علی خزایی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس از توضیح و گفت‌وگوی رسمی درباره این موضوع شانه خالی کرده و فقط به این گفتن این جمله بسنده کرد که «موضوع در حال بررسی است».

استاندار تهران: مترو ورامین در حد حرف است

در همین رابطه محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران نیز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به توجه ویژه دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی در استان تهران، اعلام کرد: سالانه بالغ بر ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از قطار حومه (ریل‌باس) استفاده می‌کنند و بیش از ۲۰ ریل‌باس در حال ارائه خدمات هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه ۴ خط اصلی راه آهن از تهران عبور می‌کند گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، مجموعه‌ای از تصمیمات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافران در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: چهار خط اصلی راه‌آهن کشور از تهران عبور می‌کند و ۱۳ شهرستان استان در مسیر این خطوط قرار دارند. ظرفیت بسیار خوبی برای حمل‌ونقل ریلی وجود دارد و دولت برای استفاده حداکثری از این امکان وارد عمل شده است.

استاندار تهران با اشاره به جلسات اخیر با حضور رئیس‌جمهور و همچنین نشست‌های سازمان برنامه و بودجه افزود: تصمیم بر آن شد که هدف‌گذاری افزایش بیش از ۵۰ میلیون نفر جابه‌جایی ریلی در دستور کار باشد. 

معتمدیان افزود: در فاز اول اورهال و بازگرداندن بیش از ۱۲ دستگاه ریل‌باس به چرخه مسافربری و در مرحله بعد خرید ناوگان جدید متناسب با ظرفیت‌های موجود ریلی در دستور کار است.

وی گفت: در مرحله سوم تکمیل و ارتقای زیرساخت‌های نیمه‌تمام شامل خط تهران–گرمسار (مسیر شهرری قرچک–ورامین)، مسیر تهران–پرند، اسلامشهر به پرند و ارتقای زیرساخت این پروژه، و دو پروژه دیگر که در مراحل تصمیم‌گیری قرار دارند، تا بخش عمده‌ای از ترافیکی که ناشی از تردد خودروهای سواری است را کاهش یابد.

معتمدیان با بیان اینکه امروز ۷۴ درصد حمل‌ونقل مسافر توسط خودرو‌های شخصی، ۱۳ درصد توسط اتوبوس و تنها ۶ درصد توسط مترو انجام می‌شود، گفت: اجرای این طرح سه‌مرحله‌ای می‌تواند بخش قابل‌توجهی از بار ترافیکی محورهای مختلف شرق و غرب تهران را از جاده به ریل منتقل کند.

وی در واکنش به گلایه‌های مردمی درباره تأخیر پروژه خط مترو ورامین، قرچک و پیشوا در پایان گفت: ان شاءالله ورامین صاحب مترو شود، اما فعلا هیچ پروژه‌ای وجود ندارد و فقط در حد حرف است.

پایان چشم انتظاری با ناامیدی

از جمله آخر آقای استاندار آنقدر متعجب شده بودم که با لبخندی پرسید ورامینی هستی؟ من هم با لبخند تلخی گفتم ساکن قرچک هستم. استاندار دوباره گفت: ورامین پروژه‌ای ندارد. فقط در حد حرف است. حرف زدن هم که کاری ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *