صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گفت‌و‌گو با معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان ایلام|

ایجاد مرکز داده استاندارد در دادگستری استان ایلام برای مقابله با حملات سایبری/۹۴ طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی در روستاهای دورافتاده استان اجرا شده است

۱۶ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۳:۰۲
کد خبر: ۴۸۶۵۵۲۳
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
در راستای تحقق عدالت هوشمند و گسترش خدمات قضایی در مناطق دورافتاده، دادگستری استان ایلام با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی، اجرای طرح‌های جهادی ارائه خدمات قضایی رایگان و اعزام کارشناسان به روستاها، دسترسی روستاییان، سالمندان و ساکنان مناطق محروم به خدمات الکترونیکی را تسهیل کرده است و در طول سه سال گذشته ۹۴ طرح در این زمینه اجرا شده که گامی مؤثر در تحقق عدالت برای همه شهروندان به شمار می‌آید.

در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی فرآیند‌های قضاییو با هدف توسعه عدالت هوشمند، دادگستری کل استان ایلام طی ماه‌های اخیر گام‌های مؤثری در حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیکی‌سازی فرآیندهای قضایی برداشته است.

به منظور برای تبیین دستاوردها، برنامه‌ها و چشم‌انداز این حوزه، گفت‌وگویی با معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان ایلام انجام شده است.

در این مصاحبه، فیض‌الله شیرزادی، معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان ایلام در گفت‌و‌گو با میزان، به سؤالاتی درباره روند اجرای پروژه‌های فناورانه، وضعیت سامانه‌های هوشمند، چالش‌ها و برنامه‌های آینده در حوزه فناوری اطلاعات دادگستری ایلام پاسخ داده است. 

خدمات قضایی استان ایلام با داده‌کاوی و هوش مصنوعی ارتقا می‌یابد

سؤال: چه برنامه‌هایی برای توسعه خدمات الکترونیکی قضایی در استان در دست اجرا است؟

پاسخ: حرکت در راستای هوشمندسازی تمامی اقدامات و فرآیند‌ها به طور جدی برای دادگستری استان و با محوریت معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری هدف‌گذاری شده و اقدامات بسیار خوبی هم در حال اجرا است و از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی،توسعه خودکاربری اشخاص حقیقی، حقوقی، وکلا و کارشناسان و...، تأمین تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز و جایگزینی سیستم‌های رایانه‌ای فرسوده و قدیمی، دادرسی‌های بدون کاغذ، دادرسی‌های الکترونیک و اقدامات دیگری که در این راستا انجام خواهد شد، اشاره کرد. همچنین ارائه خدمات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی و داده‌کاوی از قبیل راهنمایی خودکار کاربران، تحلیل داده‌ها برای تشخیص روندها، کاهش اطاله دادرسی و افزایش طرح‌های خدمات جهادی رایگان موضوعاتی است که مورد توجه و اهتمام خواهد بود.

دادگستری ایلام ابلاغ الکترونیک را در استان گسترش داد

سؤال: میزان استفاده مردم از سامانه‌های برخط قضایی در استان ایلام چقدر است و چه اقداماتی برای افزایش دسترسی عمومی انجام شده است؟

پاسخ: خوشبختانه آمار نشان می‌دهد طی سالیان اخیر استفاده از سامانه‌های قضایی در استان با اقبال مواجه شده و میزان استفاده از آن‌ها رو به فزونی است؛ به نحوی که میانگین ابلاغ الکترونیک استان از ۹۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹۶ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته و در چندین حوزه قضایی استان ۱۰۰ درصد و ۹۹ درصد است. برخی مخاطبین مانند وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی با میل و رغبت بیشتری به نسبت سایرین از سامانه‌ها استفاده می‌کنند. همچنین ارائه خدمات قضایی در میز خدمت در محلات، مساجد، مصلی‌های نماز جمعه و اجرای طرح خدمات جهادی رایگان نمونه‌هایی از اقداماتی است که به منظور افزایش دسترسی عمومی انجام شده است.

تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها با بیش از ۳۰ خدمت الکترونیک قضایی 

سؤال: سامانه‌های هوشمند نظارت و مدیریت پرونده‌ها تا چه اندازه در کاهش مراجعات حضوری موثر بوده‌اند؟

پاسخ: در سال‌های اخیر قوه قضاییه با هدف بهبود کارآمدی فرایند‌های دادرسی و کاهش مراجعات حضوری اقدام به توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های متعدد هوشمند الکترونیکی کرده است و حقیقتا زمینه ساز تحول بنیادین در ارائه خدمات قضایی شده است. بیش از ۳۰ خدمت قضایی مانند ثبت‌نام الکترونیکی، ابلاغ الکترونیکی عدل ایران، گواهی عدم پیشینه کیفری و ... به مردم ارائه می‌شود که گامی بلند به منظور حذف مراجعات غیر ضروری، افزایش شفافیت و تسریع در روند رسیدگی به پرونده ها بوده است و داده‌های کمی از جمله میزان ابلاغ الکترونیک، حجم مراجعات دفاتر شعب و متوسط زمان رسیدگی قبل و بعد از استقرار سامانه‌های هوشمند نشان از اثربخشی و تاثیرگذاری سامانه‌ها در کاهش مراجعات حضوری دارد.

دادگستری استان ایلام مرکز داده استاندارد خود را برای مقابله با حملات سایبری ایجاد کرد

سؤال: در زمینه امنیت داده‌ها و حفاظت از اطلاعات قضایی چه تدابیری در استان اتخاذ شده است؟

پاسخ: با کمک‌های قابل تقدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، تخصیص اعتبارات مناسب و تأمین تجهیزات سخت‌افزاری، مرکز داده استاندارد دادگستری استان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از حملات سایبری، تجمیع اصولی داده‌ها و ذخیره‌سازی مناسب آن‌ها در ساختمان اصلی ایجاد و با رعایت دستورالعمل‌های امنیتی مربوطه، سطح دسترسی هر یک از کاربران اعم از قاضی، کارمند و ... تعریف شده است. همچنین از جمله اقدامات دیگر نصب فایروال‌های پیشرفته، سیستم‌های تشخیص نفوذ و سامانه‌های امنیتی برای پایش ترافیک شبکه و شناسایی و مسدودسازی حملات سایبری در لحظه به منظور حفاظت شایسته از اطلاعات قضایی بوده است.

قوه قضاییه ارتباط سامانه‌های قضایی با نهادهای مرتبط را یکپارچه کرد

سؤال: چه برنامه‌هایی برای یکپارچه‌سازی داده‌های قضایی و اتصال میان سامانه‌های مراجع مرتبط صورت گرفته است؟

پاسخ: به موضوع مهمی اشاره کردید چرا که یکپارچه‌سازی داده‌های قضایی و اتصال میان سامانه‌های مراجع در ایجاد ارتباط، انجام و اجرای دستورات، وصول به موقع پاسخ به استعلامات حائز اهمیت است. از جمله پروژه‌های تحول در قوه قضاییه یکپارچه‌سازی داده‌های قضایی و اتصال سامانه‌های میان نهاد‌های مرتبط بوده است و به عنوان نمونه ارتباط میان قوه قضاییه و فراجا از حیاتی‌ترین سرمایه تبادل اطلاعات است چرا که اجرای عموم دستورات قضایی به اقدام فیزیکی یا جمع آوری اطلاعات توسط پلیس وابسته است و در شرایط فعلی این ارتباط عمدتا بر تبادل دستورات قضایی الکترونیکی متمرکز شده و از حالت دستی یا سنتی خارج شده است همین وضعیت با اداره کل زندان‌ها نیز برقرار است؛ بدین معنا که از لحظه معرفی فرد به زندان تا فرایند رسیدگی، صدور و اجرای رای، تبادل اطلاعات به صورت سیستمی انجام می‌شود و ایجاد پرونده زندانی، رسیدگی به درخواست‌های حین بازداشت یا اجرای حکم، جلسات مجازی و... از طریق سامانه‌های مربوطه انجام می‌گیرد و در شرایط فعلی ارتباط با مراجع مرتبط مانند ثبت، زندان‌ها، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی برقرار است.

زیرساخت‌های دیجیتال مسیر تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه را هموار می‌کنند

سؤال: نقش معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان در تحقق اهداف سند تحول قضایی چیست؟

پاسخ: این نقش یک نقش محوری و زیرساختی است و بدون تکیه بر زیرساخت‌های دیجیتال و نوآوری فناوری، سند تحول قضایی که در واقع نقشه راه نوین قوه قضاییه بوده آنگونه که مورد انتظار است تحقق نخواهد یافت لذا چنین موضوعاتی نظیر دسترسی آسان به خدمات قضایی، تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات حضوری و هوشمندسازی، تسهیل ارتباطات برون قوه‌ای، بخش‌های مهمی از سند تحول و تعالی را تشکیل داده  میتوان ادعا کرد بدون کارکرد صحیح حوزه فناوری اطلاعات به عنوان پیشران و موتور محرک و زیرساخت اساسی تحول، این سند به اهداف مترقی و والای خود نخواهد رسید.

تطابق آرای قضات به‌صورت هوشمند تشخیص داده می‌شود

سؤال: چه پروژه‌هایی در راستای عدالت هوشمند در استان ایلام در حال اجرا است؟

پاسخ: انجام استعلامات هوشمند مانند پلاک‌های ثبتی، انتظامی، سهام بورس و... تشخیص هوشمند تطابق آرای قضات، سامانه نظرسنجی و ارزیابی عملکرد همکاران در تکریم مراجعان و ارزیابی عملکرد قضات با بررسی آرای صادره موجود از جمله پروژه‌های جاری است.

طرح‌های جهادی خدمات قضایی رایگان در اقصی نقاط استان اجرا می‌شود

سؤال: چه طرح‌هایی برای تسهیل دسترسی مردم مناطق دورافتاده به خدمات الکترونیکی دادگستری در نظر دارید؟

پاسخ: موفقیت کامل عدالت هوشمند به دسترسی فراگیر تمام شهروندان و از جمله ساکنان مناطق دور دست و دور افتاده به خدمات الکترونیکی وابسته بوده و با آن ملازمه دارد که ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی در این مناطق به عنوان واحد رسمی و تحت نظارت قوه قضاییه و اجرای طرح‌های جهادی خدمات قضایی رایگان در اقصی نقاط استان از جمله اقدامات موثر در این زمینه بوده و این روند استمرار خواهد داشت. در طول سه سال گذشته در مجموع با اعزام کارشناسان و دفاتر خدمات الکترونیک به روستا‌های دوردست تعداد ۹۴ طرح اجرا شده که یک خدمت ارزشمندبرای روستاییان، سالمندان و سایر ساکنین این مناطق به شمار می‌آید.

نوبت‌دهی قضایی از طریق پلتفرم وب و موبایل مدیریت می‌شود

سؤال: آیا سامانه‌های موبایلی یا پیامکی برای اطلاع‌رسانی پرونده‌ها و نوبت‌دهی قضایی فعال است؟

پاسخ: بله، خدمات اطلاع‌رسانی و استعلام از طریق پیامک به صورت فعال برای تمامی پرونده‌های دارای ابلاغ الکترونیکی فعال است و نوبت‌دهی قضایی عمدتاً از طریق پلتفرم‌های وب که بر روی موبایل قابل دسترسی است مدیریت می‌شود تا مراجعان غیرحضوری به حداقل برسد و به عبارتی دیگر هر شخص حقیقی و حقوقی که دارای پرونده باشد می‌تواند از خدمات موبایلی یا پیامکی برای اطلاع‌رسانی بهره‌مند شود.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در حال افزایش دفاتر خدمات الکترونیکی است

سؤال: شکایات یا بازخورد‌های مردمی درباره خدمات الکترونیکی بیشتر مربوط به چه حوزه‌هایی است؟

پاسخ: در مجموع مشکل عمده‌ای در این حوزه مشاهده نمی‌شود، اما بعضاً شکایت و گلایه افراد متوجه ضعف اینترنت و شلوغی دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی در مرکز استان است. این مشکل با تدبیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با جذب و افزایش تعداد قابل توجهی دفتر در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه به زودی برطرف خواهد شد.

فناوری به دستیار قضات و پل ارتباطی شهروندان تبدیل می‌شود

سؤال: با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، چه چشم‌اندازی برای آینده عدالت الکترونیک در استان متصور هستید؟

با توجه به سرعت پیشرفت فناوری و استراتژی کلی تحول قضایی منطبق بر سند تحول و تعالی، چشم انداز الکترونیک بسیار فراتر از دسترسی آنلاین به خدمات است و حذف کامل استفاده از کاغذ در فرایندها، تحلیل داده‌های قضایی، تمرکز زدایی از رایانه‌های شخصی و دفاتر خدمات به اپلیکیشن‌های موبایلی، بخشی از آینده این حوزه است. به طور کلی روند جاری و تحولات آینده نشان می‌دهد دادرسی‌ها سریع‌تر، شفاف‌تر، قابل پیش‌بینی و با کمترین نیاز به مراجعات فیزیکی انجام می‌شود و فناوری نقش یک دستیار بسیار قدرتمند برای قضات و پل ارتباطی بسیار آسان برای اصحاب پرونده و شهروندان خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *