مواجهه برندهای بینالمللی حامی رژیم صهیونیستی با بحرانهای ناشی از تحریمهای گسترده
خبرگزاری میزان – پس از آغاز جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی علیه غزه که اکنون بیش از ۱۰۰ روز از آن میگذرد، بحث حمایت یا محکوم کردن جنایتهای رژیم صهیونیستی از سوی کشورها، سازمانها، شرکتها و شخصیتهای برجسته بسیار داغ شد.
این بحث به دلیل وجوه حقوق بشری برجسته خود بلافاصله به حوزههای مختلف زندگی در سراسر جهان وارد شد؛ یکی از حوزههای مهمی که وارد بحث اعلام موضع درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه شد، عرصه فعالیت شرکتهای شناختهشده و بزرگ بینالمللی بود.
جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه برای نخستین بار به موضعگیری آشکار و بحثبرانگیز برندهای شناختهشده بینالمللی در زمینه سیاسی منجر شد؛ هرچند این جنگ بیش از آن که موضوعی سیاسی باشد، چالش بزرگ حقوق بشری محسوب میشود.
سابقه موضعگیریهای شرکتهای بینالمللی درباره موضوعهای سیاسی و حقوق بشری
شرکتهای بزرگ و شناختهشده بینالمللی در دهههای اخیر در موضوعهای مختلف جهانی اعلام موضع کردهاند.
پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس در سال ۲۰۲۰، بسیاری از شرکتهای برجسته بیانیههایی صادر کردند و قول حمایت از «جنبش زندگی سیاهپوستان مهم است» را دادند.
برخی از غولهای فناوری، از جمله اپل، مایکروسافت، نتفلیکس، آمازون، تیکتاک و دیگران، به همراه وعدههای کمکهای مالی بزرگ، حمایت خود را ارائه کردند.
شرکتهای بزرگ همچنین در پی جنگ اوکراین موضع گیری کردند؛ آدیداس، اکسون موبیل، دیزنی و تویوتا از جمله شرکتهایی بودند که درباره این موضوع سیاسی اعلام موضع کردند.
با در نظر داشتن همه این موارد، باید گفت که موضعگیری درباره جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه به دلیل ابعاد گسترده نقض حقوق بشر، بسیار مهمتر و جنجالیتر شده است.
باید به این نکته توجه داشت که قضاوت نادرست از احساسات مصرف کننده میتواند منجر به ناآرامی و ظهور جنبشهایی مانند BDS شود که مخفف Boycott، Divestment و Sanctions است.
شرکتهای حامی رژیم صهیونیستی کدامند؟
شرکت مک دونالد که در سال ۱۹۴۰ توسط ریچارد و موریس مک دونالد در آمریکا تاسیس شد، یکی از سیاستزدهترین شرکتها و البته فست فودها در جهان است؛ مک دونالد در پی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وعدههای غذایی رایگان به سربازان صهیونیست میدهد و حمایت خود را برای تامین مواد غذایی بیمارستانهای این رژیم مورد تاکید قرار داد.
این موضعگیری در حالی اعلام شد که این شرکت ارائه دهنده غذا طی ۱۶ سال محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی و مواجهه این منطقه با بحران کمبود مواد غذایی پس از محاصره کامل ۱۰۰ روزه، اعتراضی به این روند نکرده و موضعی در محکومیت استفاده از گرسنگی بهعنوان ابزار جهت مجازات دستهجمعی ساکنان غزه ارائه نکرده بود.
از سوی دیگر شعبههای مک دونالد در غرب آسیا علیه رژیم صهیونیستی موضعگیری کرده و با هدف تحریم رژیم صهیونیستی و حمایت از تلاشهای بشردوستانه به نفع غزه وارد عمل شدند.
استارباکس، غول جهانی قهوه در ماه اکتبر از پیام انجمن کارگران خود در حمایت از فلسطین در شبکه اجتماعی ایکس، شکایت و ادعا کرد که این پیام منعکسکننده نظر انجمن مذکور و نه این شرکت است.
این اقدام استارباکس از سوی مردم کشورهای مختلف حمایت از رژیم صهیونیبستی تعبیر شد.
شرکتهای فناوری، مانند اچپی و اپل حمایت خود از رژیم صهیونیستی را در پی جنگ علیه غزه از طریق سرمایهگذاریها و خدمات فناوری تشددی کردند.
اچپی، در دهههای اخیر همواره فناوری خود را در اختیار ارتش و کابینه رژیم صهیونیستی قرار داد و اپل در شرکتها و مراکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری کرد؛ این اقدامها نشاندهنده نقش لاینفک فناوری در مسائل ژئوپلیتیک مدرن است.
در بررسی ورود شرکتهای بزرگ بینالمللی به موضوع جنگ غزه، بخش خودرو نباید از قلم بیفتد؛ شرکت هیوندای خودروهای موردنیاز ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی تامین میکند؛ این موضوع دخالت خودروسازان در سیاست جهانی نشان میدهد.
درباره برندهای ورزشی می توان به حمایت پوما از اتحادیه فوتبال رژیم صهیونیستی، که شامل تیمهایی از شهرکهای غیرقانونی است، اشاره کرد؛ امریکن ایگل نیز با کمک مالی به سازمانهای طرفدار رژیم صهیونیستی کمک میکند.
فست فودهای زنجیرهای مانند کِیافسی، پیتزا هات، برگر کینگ و کوکاکولا که اغلب با دولت آمریکا مرتبط هستند، بهعنوان حامیان رژیم صهیونیستی شناخته میشوند؛ این ارتباط منعکسکننده صفبندیهای سیاسی گسترده و تاثیر روابط دولتی بر اقدامهای شرکتها است.
دیگر شرکتها و برندهای حامی رژیم صهیونیستی، دیزنی، بوز آلن همیلتون، بوش، بریستول مایرز، لویی ویتون و LVMH، مایکروسافت، گوگل، جیپی مورگان و گلدمن ساکس هستند.
این شرکتها در پی مواجه شدن با ضررهای ناشی از موضعگیری خود از رژیم صهیونیستی مدعی بیاساس بودن این کارزارها می شوند؛ این در حالی است که شرکت@ها و برندهایی مانند هدی بیوتی به دلیل اعلام حمایت خود از فلسطین با انتقادهای شدیدی مواجه شدهاند.
پیامد حمایت از رژیم صهیونیستی برای مک دونالد
اعلام موضوع مک دونالد درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه با واکنشها و انتقادهای جدی مواجه شد.
مسلمانان در کشورهای مختلف ضمن اعلام همدلی با آرمان فلسطین خواستار تحریم این شرکت حامی آپارتاید شدند؛ ضمن اینکه شعبههای مک دونالد در عربستان، عمان، کویت، امارات، اردن و تریکه نیز با انتشار بیانیههایی مخالفت خود با رویکرد مذکور را اعلام کردند.
شعب مذکور همچنین بیش از ۳ میلیون دلار برای حمایت از فلسطین اختصاص دادند.
شعبه مک دونالد تل آویو نیز در پی ابراز مخالفتهای جدی از سوی مسلمانان، ناچار به خصوصی کردن صفحه خود در برخی از شبکههای اجتماعی شد.
براساس گزارشها، همهمه و صدای گفتوگو و خنده در شعب شرکت مک دونالد در پی اعلام حمایت این شرکت از رژیم صهیونیستی از طریق ارائه هزاران وعده غذایی رایگان به سربازان صهیونیست، اکنون جای خود را به سکوتی وهم برانگیز داده است.
یکی از کارکنان دفاتر شرکت مک دونالد در در مصر گفت که فروش این شرکت در مصر در ماههای اکتبر و نوامبر در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته دستکم ۷۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، این شرکت در مصر اکنون برای تامین هزینههای خود تلاش میکند.
در حالی که مکدونالد یک برند آمریکایی است، طبق دادههای این شرکت، اکثر رستورانهای آن در سرتاسر جهان در مالکیت و اداره محلی هستند و همین امر موید آسیبپذیری آن در برابر موج مخالفتها و تحریمها است.
کریس کمپچینسکی، مدیر اجرایی مک دونالد فاش کرد که این شرکت در پی جنجالهای پیش آمده درباره جنگ غزه، این شرکت کاهش تجاری معناداری را متحمل شده است.
به گفته وی، درخواستها برای تحریم مک دونالد به فروش این شرکت در چند بازار در غرب آسیا و خارج از آن آسیب زده است.
کمپچینسکی با اشاره به تاثیر تحریمها بر بازارهای مختلف مک دونالد در غرب آسیا و فراتر از آن، اعتراف کرد، مدعی شد که باید ماهیت دلسردکننده و بیاساس تحریم را محکوم کرد.
اگرچه او از اعلام آمار مربوط به ضرر مک دونالد در پی تحریمهای اخیر خودداری کرد، اما با وجود تقریبا ۲ هزار رستوران مک دونالد در منطقه غرب آسیا، پیامدهای آن قابل توجه است و چالشهایی را که شرکتهای چند ملیتی در مسیریابی درگیریهای دارای بار ژئوپلیتیکی با آن مواجه هستند، نشان میدهد.
ثبت رکورد ضرر برای استارباکس بهدلیل حمایت از رژیم صهیونیستی
شرکتهای مواد غذایی و فست فود بزرگ غربی که به خاطر مواد غذایی و نوشیدنیهایشان شناخته میشوند، در پی اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه خود را در شرایط نامناسبی میبینند.
استارباکس، شرکت زنجیرهای آمریکایی قهوه که مقرش در سیاتل است، به دلیل تحریمهای همبستگی با فلسطین میلیاردها دلار خسارت دیده است؛ در دسامبر ۲۰۲۳، زیان استارباکس به دلیل تحریمهای همبستگی فلسطینیها و اعتصابهای کارکنان، به ۱۲ میلیارد دلار در سه ماهه گذشته رسید.
تلاش استارباکس برای جبران این ضرر از طریق ارائه پیشنهادهای جذاب مانند ارائه نوشیدنی نیمبها در روزهای پنجشنبه یا دریافت رایگان یک فنجان قهوه با هر خرید یا در تعطیلات نتیجهای در پی نداشت.
سهم بازار این شرکت در اواسط نوامبر ۸.۹۶ درصد سقوط کرد و میلیاردها دلار ضرر را به خود اختصاص داد که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۲ تاکنون است.
ویدیوهای مختلفی در شبکههای اجتماعی در حال دست به دست شدن است که نشان میدهند شعبههای این شرکت نه فقط در کشورهای اسلامی بلکه در دیگر کشورها خالی از مشتری هستند.
تاثیر آشکار کارزارهای مخالفتی
اعلام موضع حمایت از رژیم صهیونیستی از سوی شرکتهای شناختهشده بینالمللی به ایجاد کارزارهای علیه آنها در سراسر جهان منجر شد.
اکنون کارزار مخالفت و تحریم مک دونالد و دیگر فست فودهای زنجیرهای از مرز کشورهای مسلمان فراتر رفته است.
اگرچه مک دونالد و استارباکس در قلب کارزار تحریم رژیم صهیونیستی قرار دارند، دیگر شرکتهای حامی رژیم صهیونیستی نیز هرم نفسهای ضررهای ناشی از موضعگیری خود را به تدریج احساس میکنند.
شرکتهای آمریکایی دیگر از جمله برگر کینگ، کِیافسی، پیتزا هات و پاپا جان و همچنین برندهایی مانند کوکاکولا، پپسی، ویکس، پوما و زارا که مواضع حمایتی از رژیم صهیونیستی دارند یا با این رژیم روابط مالی دارند و سرمایهگذاریهایی در آنجا انجام میدهند نیز اکنون با آتش فراخوانهای تحریم مواجه شدهاند.
گزارش سال ۲۰۱۵ اندیشکده سیاست جهانی رند کورپوریشن برآورد کرد که مقاومت مسالمتآمیز فلسطین، از جمله BDS، میتواند ۱۵ میلیارد دلار ضرر به تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی وارد کند.
در سالهای اخیر، نمایندگیهای دیپلماتیک رژیم صهیونیستی مقابله با BDS را در اولویت قرار دادهاند و بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی گروههایی را که از این جنبش حمایت میکنند، ممنوع کرده است.
انتهای پیام/