صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

صفحات داخلی

۸۰ درصد پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان یزد منجر به سازش شد

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹:۳۳
کد خبر: ۴۷۴۹۸۵۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس شورای حل اختلاف استان یزد از سازش ۸۰ درصدی پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان خبر داد.

خبرگزاری میزان_ علیرضا حسین‌بیگی در نشست مسئولان ارشد قضایی استان با اساتید منتخب دانشگاه یزد، گفت: امروزه استفاده از روش‌های جایگزین دادرسی در همه دنیا مورد اقبال و پذیرش است و اصحاب پرونده نیز با هدف تسریع و تسهیل کار از این روش‌ها استقبال می‌کنند.

وی افزود: در دنیا ۷ روش جایگزین دادرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن تحت عنوان عدالت خصوصی، عدالت دیگر و یا عدالت مذاکره‌ای یاد می‌شود و از آن جمله می‌توان به شیوه داوری، میانجیگری، حکم کارشناسی و هیئت بررسی اختلاف اشاره کرد.

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد اصل سهولت، سرعت و محرمانگی را از دلایل تمایل تجار در دعاوی تجاری به شیوه‌های حل اختلاف دانست و گفت: سرعت، محرمانگی و سهولت دریافت خدمات در نهاد‌های سازشی، تجار و بازرگانان را به این اقناع رسانده است که تمایل بیشتری به استفاده از نهاد‌های سازشی نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران مهمترین شیوه سازشی، استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف است که آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های وارده به این نهاد، به صلح و سازش ختم شده است.

حسین‌بیگی از سازش ۸۰ درصدی پرونده‌های مرتبط با صنعت در استان خبر داد و بیان کرد: در استان یزد در کنار ۱۰۵ شعبه فعال شهری و روستایی در زمینه صلح و سازش، ۱۵ شعبه صنفی نیز فعال است که شعبه مرتبط با پرونده‌های صنعتی، سازش بالای ۸۰ درصد را ثبت کرده است.

وی تأکید کرد: فرهنگ مراجعه به داوری، میانجیگری و استفاده از نهاد‌های سازشی باید توسط اقشار فرهیخته ترویج شود و دادگستری فقط محلی برای رسیدگی به پرونده‌های دارای پیچیدگی‌های خاص و پرونده‌های جنایی و امنیتی باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *