صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

یک محکوم به قصاص در یزد به زندگی بازگشت

۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۷۴۱۷۵۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس اداره توسعه حل اختلاف یزد از سازش یک پرونده قصاص به همت اعضای شورای حل اختلاف زندان یزد خبر داد.

خبرگزاری میزان - علیرضا حسین بیگی با اشاره به سازش یک پرونده قصاص گفت: متهم همسر خود را در اثر عدم کنترل هیجان و تصمیم ناگهانی و نداشتن هیچ گونه نقشه قبلی به قتل رسانده بود که با احساس ندامت زیاد و اقرار صریح در این رابطه و مذاکره دبیر ستاد اقامه نماز استان با خانوداه اولیا دم و تلاش بی وقفه اعضای شورای حل اختلاف زندان منجر به صلح و بخشش شد.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف یزد با اشاره به سند تحول قضایی که به مقوله گسترش ظرفیت‌های صلح و سازش می‌پردازد تصریح کرد: یکی از راهکار‌ها در راستای توسعه جایگزین‌های رسیدگی‌های قضایی، اصلاح ذات‌البین میان طرفین دعوا و توسعه فرهنگ بخشش و سازش است که تحقق این مهم نیز ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را می‌کاهد و در نتیجه آن، امور مردم تسهیل و تسریع می‌گردد و رضایت‌مندی مراجعین را به‌دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات آنی اشتباه، عدم کنترل خشم، دور شدن از حق، موجب بروز اختلافات اصلی میان افراد شده و سپس حادثه رخ می‌دهد.

بیگی کسب مهارت‌های حل مساله تصمیم گیری و همدلی را برای آحاد جامعه ضروری دانست و گفت: افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و همچنین توانمندی انجام رفتار‌های سازگارانه و مثبت افراد می‌تواند در حل چالش‌های روزمره و تعالی زندگی اجتماعی موثر باشد.

رئیس اداره توسعه حل اختلاف یزد روحیه صلح، سازش و گذشت را یک نیاز مبرم در جامعه دانست و اظهار داشت: مطابق با تعالیم اسلامی ثواب زندگی دوباره بخشیدن به یک فرد برابر با نجات مردم جهان است.

 وی افزود: حلاوتی که در عفو و گذشت است در انتقام نیست و اولیای دم با گذشت خود، کار بسیار بزرگ و خدا پسندانه‌ای انجام دادند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان یزد یادآور شد: ترویج فرهنگ صلح و سازش با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه ریش‌سفیدان، بزرگان محل و معتمدان به منظور توسعه مصالحه رویکرد دستگاه قضا است.

وی در پایان از تلاش اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف ۲۰ ویژه زندان که بی بدیل در امر صلح و سازش فعالیت می‌کنند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *