صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

رئیس کل گمرک:

بازدید‌های اخیر قوه قضاییه از گمرکات کشور اتفاق مبارکی است

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۸۷۴۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل گمرک ایران در خصوص بازدید‌های اخیر نمایندگان قوه قضاییه از گمرکات کشور گفت: اینکه امکانی فراهم شده تا روند تجارت خارجی مورد ممیزی دستگاه‌های مختلف قرار گیرد اتفاق مبارکی است.

محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اقدامات انجام‌شده برای فعال‌سازی مکانیزم اعلام هشدار فاسد شدن کالا‌ها در گمرکات و بنادر که چندی پیش از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد گفت: به صورت روزانه موجودی کالا‌هایی که اظهار شده و کالا‌هایی که در جریان کارشناسی و یا ارزیابی است و یا کالا‌هایی که در مرحله ترخیص قرار دارد به صورت جداگانه رصد و به اطلاع دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌شود. 

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر متوسط حجم تناژ کالای مانده در بنادر و گمرکات کمتر از ۴٫۸ میلیون تن است که علی‌رغم افزایش حجم تجارت خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۵ درصدی روبرو بوده است. 

وی در خصوص بازدید‌های اخیر نمایندگان قوه قضاییه از گمرکات کشور گفت: اینکه امکانی فراهم شده تا روند تجارت خارجی مورد ممیزی دستگاه‌های مختلف قرار گیرد اتفاق مبارکی است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه افزود: هر چقدر روند رسیدگی به پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد تسریع شود و فرآیند تشریفات سازمان اموال تملیکی سریع‌تر انجام شود و از طرفی فرآیند صدور و اخذ مجوز‌ها تسریع شود حتما آنچه که مدنظر قوه قضاییه و گمرکات است اتفاق خواهد افتاد.

رضوانی فر در خصوص دلایل ایستایی کالا در گمرکات کشور گفت: اولین عامل ایستایی کالا مربوط به قبل از اظهار کالا به گمرک است که کالا وارد پایانه می‌شود، اما به گمرک اظهار نشده است. دوم اینکه بعد از اظهار کالا به دلیل عدم صدور پروانه ترخیص امکان ترخیص کالا وجود ندارد و سومین عامل این است که پس از صدور پروانه ترخیص کالا، چون هزینه کالا برای مالک اصلی پرداخت نشده، امکان ترخیص کالا وجود ندارد و کالا در گمرک باقی می‌ماند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال هزار و ۶۲۱ دستگاه خودرو به گمرک ارسال شده که از این تعداد ۹۲۸ دستگاه خودرو در مراحل تشریفات قانونی قرار دارد و ۶۹۳ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.

به گفته وی امسال در گمرک ۵۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های گمرکی وارد خزانه شده است که این رقم نسبت به رقم ۳۰ میلیارد دلار سال قبل تقریبا ۲ برابر شده است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه بیان کرد: در ۴ ماه نخست سال جاری ۷٫۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴٫۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

رضوانی فر در توضیح میزان واردات بنزین گفت: در روز‌های اخیر واردات بنزین نداشتیم و در سال قبل ۴۳ درصد صادرات کشور مربوط به پتروشیمی، گاز و میعانات گازی به ارزش ۲۳٫۵ میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: ۷۵ درصد تجارت ایران با ۵ کشور هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام شده و با اکثر این کشور‌ها توافق‌نامه گمرکی صورت گرفته است.

وی در توضیح میانگین مدت زمان ایستایی کالا‌های دارویی در گمرکات کشور اظهار کرد: دولت حقوق ورودی دارو و تجهیزات پزشکی را از ۴ به عدد یک کاهش داده است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: سود بازرگانی بخش دارو صفر یا حداکثر ۲ درصد است و علاوه بر آن ارزش افزوده این بخش صفر شده است و با دستور شورای عالی امنیت ملی شرکت‌های دارویی مجاز هستند که با حداقل اسناد دارو را ترخیص کنند و حمل یکسره دارو را اجرایی خواهیم کرد.

رضوانی در خصوص رقم واردات موبایل به کشور گفت: سال گذشته ۱۳ میلیون و ۷۶۳ هزار گوشی به صورت تجاری و ۵۶۳ هزار گوشی با رویه مسافری وارد کشور شد و از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *