گفت‌وگو|

موجودی کل کالا‌های اساسی در اسکله‌ها و گمرکات کشور ۵ میلیون تن است/ ترخیص روزانه ۴۵ الی ۴۷ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره)

8:00 - 29 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۵۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
موجودی کل کالا‌های اساسی در اسکله‌ها و گمرکات کشور ۵ میلیون تن است/ ترخیص روزانه ۴۵ الی ۴۷ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره)
معاون فنی گمرک ایران با تاکید بر اینکه فرآیند ترخیص کالا به‌صورت شبانه‌روزی در گمرکات کشور در حال انجام است، گفت: موجودی کل کالا‌های اساسی در اسکله‌ها، لنگرگاه‌ها و گمرکات کشور حدود ۵ میلیون تن است.

فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، در گفت‌وگو با میزان در توضیح روند واردات کالا به کشور اظهار کرد: فرآیند واردات کالا به کشور پس از ثبت پیش‌فاکتور توسط واردکننده در سامانه جامع تجارت آغاز می‌شود.

وی در ادامه گفت: در مرحله بعدی واردکننده در صف تخصیص ارز برای پرداخت هزینه کالا به فروشنده اصلی قرار خواهد گرفت و در این مرحله بانک مرکزی باید ارز مورد نظر را به ثبت سفارش انجام‌شده اختصاص دهد. 

عسگری با تاکید بر اینکه کالا پس از ورود به کشور، به مراجع تحویل‌گیرنده کالا تحویل داد خواهد شد، اظهار کرد: کالا‌های اساسی باید در ۱۳ بندر اصلی کشور تخلیه شوند، که این ۱۳ بندر شامل بندر امیرآباد، نوشهر، امام خمینی(ره)، شهید رجایی، بوشهر، بندر لنگه، انزلی، چابهار، آستارا، فریدون کنار، شهید باهنر، خرمشهر و آبادان می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه کار گمرک از زمانی شروع می‌شود که صاحب کالا مجوز‌های مرتبط را اخذ و کالا را به گمرک اظهار کند، گفت: ترخیص کالا براساس یک زمان تعیین‌شده انجام خواهد گرفت و قانون‌گذار در قوانین برای واردکننده مهلت مجاز ترخیص تعیین کرده است. 

به گفته عسگری مدت زمان تعیین‌شده ترخیص کالا در مناطق آزاد و ویژه براساس قانون این مناطق، تصمیم سازمان مسئول منطقه و همچنین موافقت وارد‌کننده تعیین می‌شود، اما در سایر گمرکات مانند تهران و غرب تهران باید این ترخیص براساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و به‌مدت زمان ۳ ماه انجام پذیرد. 

معاون فنی گمرک ایران در ادامه تاکید کرد: اگر صاحب کالا نتواند در مدت زمان ۳ ماه کالا را ترخیص کند، در صورت داشتن شرایط موجه، ترخیص کالا ۲ ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد. در صورت عدم اقدام واردکننده به اظهار و ترخیص کالا، مقررات متروکه اعمال می‌شود و صاحبان کالا باید ظرف ۲۰ روز نسبت به تعیین تکلیف کالای خود اقدام کنند. 

معاون فنی گمرک ایران افزود: در صورت عدم تعیین تکلیف کالا از سوی واردکننده در زمان مقررشده، کالا به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال خواهد شد.   

وی در ادامه با اشاره به اینکه روزانه حدود یک‌هزار و ۱۰۰ الی یک‌هزار و ۴۰۰ کامیون حامل کالای اساسی از گمرک بندر امام خمینی(ره) بارگیری و خارج می‌شود، گفت: فرآیند ترخیص کالا به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود، به‌عنوان مثال روزانه ۴۵ الی ۴۷ هزار تن کالای اساسی از بندر امام ترخیص می‌شود. 

عسگری با تاکید بر اینکه مجموع موجودی کالا در ۱۳ بندر یادشده تا تاریخ ۲۴ خرداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: از این موجودی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در بندر امام خمینی(ره) و مابقی در ۱۲ بندر دیگر وجود دارد. 

۱۶ فروند کشتی در حال ترخیص و ۳۱ فروند کشتی در انتظار پهلودهی 

معاون فنی گمرک ایران همچنین گفت: ۱۶ فروند کشتی در حال ترخیص و ۳۱ فروند کشتی نیز تا تاریخ ۲۴ خرداد در لنگرگاه‌ها منتظر پهلودهی یا تامین ارز هستند.

به گفته وی موجودی کل کالا‌های اساسی در اسکله‌ها، لنگرگاه‌ها و گمرکات کشور حدود ۵ میلیون تن است. 

عسگری در ادامه تصریح کرد: در فرآیند ترخیص کالا دستگاه‌های مختلف و متعددی باید مجوز ترخیص کالا را صادر کنند، به‌عنوان مثال برای ترخیص گندم، ۳ سازمان بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی مجوز صادر می‌کند. 

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به مشکلات واردکنندگان پرداخت و گفت: یکی از مشکلات عمده واردکنندگان، تاخیر در تامین ارز است. زمانی که واردکننده قادر به تامین ارز نباشد امکان تخلیه کالا نیز از کشتی به‌جهت عدم ارسال وجه به فروشنده خارجی فراهم نخواهد شد. 

وی همچنین افزود: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صاحبان کالا‌های اساسی می‌توانند برای جلوگیری از فساد و رسوب کالا در انبار‌ها ۹۰ درصد کالای خود را ترخیص و ۱۰ درصد آن را به‌عنوان ضمانت تا زمان ارائه کدرهگیری بانک در بنادر نگه‌داری کنند. 

عسگری در پایان تصریح کرد: به‌علت در معرض فساد بودن کالا و افزایش هزینه‌ها، به‌نفع واردکننده است که هر چه سریع‌تر کالای خود را ترخیص کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *