صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

ابراز نگرانی نخست وزیر سوئد از درخواست برای تجمعات بیشتر

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷:۴۶
کد خبر: ۴۷۲۶۱۱۲
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
نخست وزیر سوئد درباره پیامد‌های درخواست برای قرآن سوزی بیشتر در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری میزان - تجمعات اخیر در مقیاس کوچک در پایتخت سوئد که شاهد هتک حرمت به قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان، و چشم انداز تظاهرات بیشتر از این دست، این کشور را بین حفظ سنت دیرینه خود در «آزادی بیان» و «محافظت از ساکنان در برابر انتقام احتمالی» قرار داده است.

به گزارش «ای‌بی‌سی»، این اقدام خشم جهان اسلام را برانگیخته و با توجه به درخواست برای انتقام‌جویی، دولت سوئد این هفته برای تقویت توانایی‌های ضد تروریسم خود اقدام کرد و به ۱۵ سازمان دولتی از جمله نیرو‌های مسلح و نهاد‌های مختلف اجرای قانون دستور داد تا تدابیر امنیتی را تقویت کنند. 

ابراز نگرانی نخست وزیر سوئد

«اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد گفت از آنجایی که درخواست‌های بیشتری برای برگزاری تظاهرات ضد مسلمانان با هتک حرمت قرآن به پلیس این کشور ارسال شده است، «عمیقا نگران» است.

کریسترسون روز پنجشنبه گذشته به خبرگزاری سوئدی TT گفت: اگر به آن‌ها مجوز اعطا شود، ما با روز‌هایی روبرو خواهیم شد که خطر وقوع یک اتفاق جدی وجود دارد. من به شدت نگران هستم که این اتفاق به چه چیزی منجر شود.

این سیاستمدار سوئدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم گفت بیم آن دارد که چنین تجمعاتی منجر به سوزاندن قرآن شود.

کریسترسون مدعی شده که اجازه برگزاری چنین تجمعاتی با پلیس این کشور است و نه دولت.

هشدار کریسترسون بیانیه‌های مشابهی را که از سوی رئیس سرویس اطلاعات داخلی SAPO سوئد بیان شده بود، تکرار می‌کند؛ «شارلوت فون اسن»، مدیر SAPO، در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت که چنین اقداماتی خطر امنیتی را افزایش می‌دهد.

معترضان سفارت و پرچم‌های چندین کشور را به آتش کشیدند

هزاران مسلمان خشمگین در سراسر جهان که خواستار ممنوعیت سوئد از چنین اقداماتی بودند، به عنوان مثال در ۲۰ جولای به سفارت سوئد در عراق یورش بردند و پرچم‌های بی‎شمار آمریکا، رژیم صهیونیستی و سوئد را به آتش کشیدند.

دولت سوئد اقدام موهن هتک حرمت به قرآن را که از سوی «سلوان مومیکا»، یک پناهجوی عراقی، که در حال حاضر در استکهلم زندگی می‌کند، به شدت محکوم کرد، اما مدعی شد که مسئولیت قانونی آن در قبال آزادی بیان است.

این کشور قوانینی برای منع هتک حرمت به کتب مذهبی ندارد و حق اعتراض عمومی در قانون اساسی سوئد ذکر شده است؛ مجوز پلیس برای برگزاری چنین رویداد‌هایی در مقابل خطر اختلال عمده و خطر برای امنیت عمومی سنجیده می‌شود.

«توبیاس بیلستروم»، وزیر امور خارجه سوئد خطاب به پارلمان سوئد گفت: وظیفه اصلی و مهم ما حفاظت از منافع سوئد و امنیت شهروندان سوئدی در اینجا و خارج از کشور است. ما باید تحولاتی را که اکنون در حال انجام است بسیار جدی بگیریم.

بیلستروم در گفتگو با خبرنگاران گفت: در برخی کشور‌ها این تصور وجود دارد که دولت سوئد پشت این موضوع است یا آن را تایید می‌کند؛ ما این کار را نمی‌کنیم. این‌ها اعمالی هستند که از سوی افراد انجام می‌شود، اما آن‌ها این کار را در چارچوب «قوانین آزادی بیان» انجام می‌دهند.

وی گفت که با همتایان خود در تعدادی از کشور‌های مسلمان و همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و دبیر کل سازمان کشور‌های اسلامی (OIC) در تماس نزدیک بوده است.

سازمان همکاری اسلامی در روز ۳۱ جولای (۹ مرداد) نشست اضطراری برای بحث در مورد قرآن سوزی در سوئد و دانمارک برگزار می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *