رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خلاء قانونی و مجوزهای سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم

13:13 - 03 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۵۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خلاء قانونی و مجوزهای سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم
قوانین سوئد ممنوعیتی برای هتک حرمت به کتب مقدس ادیان مختلف ندارند.

خبرگزاری میزان - به تازگی یک رشته هتک حرمت عمومی به قرآن از سوی تعدادی از افراط گرایان ضد اسلام در سوئد، واکنش خشمگینانه‌ای را در کشور‌های مسلمان برانگیخته و سؤالاتی را - از جمله در سوئد - در مورد چرایی مجاز بودن چنین اعمالی ایجاد کرده است.

در جدیدترین مورد، یک پناهجوی عراقی در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکهلم، به قرآن کریم هتک حرمت کرد؛ پلیس سوئد مجوز این اقدام را صادر کرده و در جریان هتک حرمت نیز از این فرد محافظت کرده و از نزدیک شدن معترضان به او جلوگیری کرد.

همین فرد ماه گذشته در اقدامی مشابه که مورد تایید پلیس سوئد قرار گرفت، قرآن را در بیرون مسجد استکهلم سوزاند؛ در آغاز سال جاری میلادی نیز یک سیاستمدار راست افراطی از دانمارک اقدامی مشابه در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم انجام داد.

نحوه برخورد مقامات سوئدی

هیچ قانونی در سوئد وجود ندارد که به طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت قرآن کریم یا سایر متون مذهبی را ممنوع کند؛ مانند بسیاری از کشور‌های غربی، سوئد هیچ قانونی در زمینه توهین به مقدسات ندارد.

اما همواره اینگونه نبوده است؛ در اواخر قرن نوزدهم، توهین به مقدسات در سوئد جرمی جدی تلقی می‌شد و مجازات آن اعدام بود، اما قوانین توهین به مقدسات به تدریج با سکولاریسم در سوئد کاهش یافت. آخرین مورد قانونی در این زمینه در سال ۱۹۷۰ حذف شد.

بسیاری از کشور‌های مسلمان از دولت سوئد خواسته‌اند تا از سوزاندن قرآن از سوی افراد جلوگیری کند.

ادعای آزادی بیان

آزادی بیان تحت قانون اساسی سوئد محافظت می‌شود؛ پلیس باید دلایل خاصی را برای رد مجوز تظاهرات یا تجمع عمومی ذکر کند، مانند خطرات برای امنیت عمومی؛ پلیس استکهلم این کار را در ماه فوریه انجام داد، اما دادگاه سوئد این تصمیمات را لغو کرد و مدعی شد که پلیس باید به تهدید‌های ملموس‌تری برای ممنوعیت تجمع عمومی اشاره کند.

قانون سخنان نفرت انگیز سوئد تحریک علیه گروه‌هایی از مردم بر اساس نژاد، قومیت و مذهب را ممنوع می‌کند.

سوزاندن قرآن به معنای تحریک علیه مسلمانان است و بنابراین باید به عنوان سخنان نفرت‌برانگیز انگاشته شود؛ برخی دیگر مدعی هستند که چنین اعمالی دین اسلام را هدف قرار می‌دهد، و انتقاد از دین باید تحت پوشش آزادی بیان باشد، حتی اگر برخی آن را توهین‎آمیز بدانند.

به گزارش واشنگتن پست،  پلیس سوئد به دنبال راهنمایی از سیستم قضایی، اتهامات اولیه جنایت نفرت را علیه فردی که در ماه ژوئن قرآن را در بیرون مسجدی در استکهلم سوزاند و اخیرا بار دیگر به کتاب مقدس اسلام هتک حرمت کرد، تشکیل داده است؛ اکنون این امر بر عهده دادستان است که تصمیم بگیرند که آیا علیه او به طور رسمی کیفرخواست صادر کنند یا خیر.

توهین به مقدسات در بسیاری از کشور‌ها جرم‌انگاری شده است؛ تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات پیو نشان داد که ۷۹ کشور و منطقه از ۱۹۸ مورد مطالعه در سال ۲۰۱۹ قوانین یا سیاست‌هایی در مورد کتاب‌های مقدس داشتند که توهین به مقدسات را ممنوع می‌کردند که به عنوان «گفتار یا اعمالی که به عنوان تحقیر یا توهین به مقدسات تلقی می‌شوند» تعریف می‌شود. 

با این وجود در آمریکا، تحت ادعای «حمایت‌های آزادی بیان» در متمم اول قانون اساسی، سوزاندن قرآن یا سایر کتب مقدس غیرقانونی نیست.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *