صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

خودداری آمریکا از پاسخگویی درباره برنامه تسلیحات بیولوژیکی

۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۷۰۶۷۷۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا همواره از پاسخگویی به جامعه بین‌المللی درباره برنامه تسلیحات بیولوژیکی خود طفره می‌رود.

خبرگزاری میزان – اخیرا روسیه گزارش داد که آمریکا قصد دارد فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود را در اوکراین ازسربگیرد.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که آمریکا قصد از سرگیری ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین را دارد؛ ایگور کریلوف، رئیس نیرو‌های دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیرو‌های مسلح روسیه، می‎گوید که واشنگتن نه تنها ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود را از سر می‌گیرد، بلکه با آموزش زیست شناسان اوکراینی، عملیات خود را نیز گسترش می‌دهد.

روسیه این خبر را بر اساس تجزیه و تحلیل صورتجلسات جلسه کارگروه متخصصان آمریکایی و اوکراینی بیان کرده و جلسه مورد بحث در اکتبر سال گذشته برگزار شده است.

مسکو اخیرا مجموعه جدیدی از اسناد مربوط به برنامه‌های بیولوژیکی که ظاهراً توسط آمریکا تأمین مالی می‌شود در اوکراین ارائه کرد. فعالیت‌های (آمریکا) تحت این برنامه اکنون از سر گرفته شده است؛ وظایف اصلی در این مرحله ادامه ساخت و ساز است.

روسیه در سال ۲۰۲۲ و همزمان با آغاز جنگ اوکراین درباره فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین افشاگری کرد؛ موضوعی که ابتدا مقامات آمریکایی از اذعان به آن خودداری کردند.

عدم پاسخگویی آمریکا درباره فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی

به گزارش «گلوبال تایمز»، وزارت دفاع روسیه در سال گذشته اسنادی را منتشر کرد که از پرسنل یک آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین به دست آورده بود.

این اسناد تحقیقات آمریکا و متحدانش در ناتو را در مورد سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین، از جمله تحقیق در مورد انتشار ویروس آنفولانزای پرندگان بسیار عفونی از طریق پرندگان مهاجر و عوامل بیماری زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌هایی که می‌توانند از خفاش‌ها به انسان منتقل شوند، افشا می‌کند.

روسیه گفت این اسناد نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نمونه‌های سرم متعلق به اسلاو‌ها منتقل شده است و آزمایشات در اوکراین مشابه آنچه واحد ۷۳۱ ژاپن در جنگ جهانی دوم انجام داده، هستند. 

واکنش آمریکا تا حدودی ارتباط به موضوع نداشت؛ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، هشت توییت متوالی برای محکوم کردن روسیه به انتشار اطلاعات نادرست منتشر کرد، اما از اشاره به آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در اوکراین خودداری کرد.

با این وجود، «ویکتوریا نولند»، معاون وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع کنگره در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین سلاح‌های بیولوژیکی دارد یا خیر، این موضوع را تایید کرد که اوکراین دارای «تاسیسات تحقیقات بیولوژیکی» است، او همچنین گفت که آمریکا با اوکراین همکار می‌کند تا از دستیابی روسیه به این مواد تحقیقاتی جلوگیری کند.

اظهارات متناقض

این اظهارات متناقض شک و تردید جهان را در مورد آمریکا بیشتر کرد. آیا آمریکا آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین دارد؟ چرا آزمایشگاه‌ها بلافاصله پس از شروع درگیری روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته برای از بین بردن مواد عجله کردند؟ آیا آن آزمایشگاه‌ها درگیر تحقیقات علمی هستند یا نتایج تحقیقات را به سلاح تبدیل می‌کنند؟ چه رابطه‌ای بین پنتاگون و ۳۳۶ آزمایشگاه زیستی آمریکا در سراسر جهان وجود دارد؟ آمریکا چگونه ایمنی این آزمایشگاه‌ها را تضمین می‌کند؟ چرا آمریکا به طور انحصاری از ایجاد مکانیسم راستی‌آزمایی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی برای بیش از ۲۰ سال جلوگیری کرده است؟ نگران چیست؟ دقیقاً چه ارتباطی بین آزمایشگاه «فورت دیتریک» و همه‌گیری کرونا وجود دارد؟

فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی بی‌اهمیت نیستند؛ برای جامعه بین‌المللی منطقی و مشروع است که آمریکا را به خاطر این موضوع زیر سوال ببرد. واشنگتن درست پس از جنگ جهانی دوم، هزاران دلار را برای به دست آوردن داده‌های واحد بدنام ۷۳۱ هزینه کرد، اما هرگز منتشر نکرد که این داده‌ها برای چه استفاده می‌شدند. 

در نزدیک به ۳۰ سال، تعداد این آزمایشگاه‌ها در خاک آمریکا ۷۵۰ درصد افزایش یافت که با افزایش خطر نشت ویروس همراه بود.

به دلیل اعتراضات از داخل، آمریکا تصمیم گرفت آزمایشگاه‌هایی در خارج از کشور ایجاد کند. با این حال، طی سال‌ها، نشت‌های مرگبار مرتبط با آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، کره جنوبی، قزاقستان و گرجستان وجود داشته است، اما اعتراضات خشمگین در آن کشور‌ها به سادگی توسط آمریکا که افکار عمومی را دستکاری می‌کند، سرکوب شد.

سلاح‌های بیولوژیکی به عنوان سلاح‌های کشتار جمعی همراه با سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی دیده می‌شوند. هر گونه سوء ظن به توسعه خصوصی سلاح‌های بیولوژیکی باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.

صحت این مواد باید توسط یک تیم بازرسی چند جانبه به ریاست یک سازمان معتبر بین‌المللی تعیین شود و نه تنها توسط آمریکا.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *