آزمایشگاه‌‎های بیولوژیکی آمریکا در جهان/ چرا واشنگتن از ایجاد مکانیسم بازرسی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی جلوگیری می‌کند؟

15:52 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۷۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در حالی از ایجاد مکانیسم بازرسی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی جلوگیری می‎کند که صدها آزمایشگاه مخفی در 30 کشور جهان دارد.

خبرگزاری میزان - «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، در اجلاس گروه 20 در اندونزی بار دیگر موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و برنامه نظامی-بیولووژیکی آمریکا در کشورهای مختلف را مطرح کرد.

«لاوروف» ضمن هشدار درباره برنامه بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا، گفت: توجه همه را به فعالیت‌های بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا در کشورهای مختلف و به‌خصوص در کشورهای آسیای مرکزی معطوف می‎کنیم.

اتهام مسکو درباره برنامه بیولوژیکی مخفی آمریکا در اوکراین

پیش از این نیز روسیه از وجود آزمایشگاه‌‎های بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکرین سخن گفته بود؛ «ایگور کریلوف»، فرمانده نیروهای حفاظت رادیولوژیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه می‌گوید «وزارت دفاع روسیه از آمادگی برای اقدامات تحریک آمیز در اوکراین با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی آگاه است.»

وی توضیح داد «ما اطلاعات جدیدی به دست آورده‌ایم که جزئیات آزمایشات غیرانسانی انجام شده توسط پنتاگون بر روی شهروندان اوکراینی در بیمارستان روانی شماره یک (استان خارکیف) را فاش می‌کند.»

شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه مارس به درخواست روسیه تشکیل جلسه داد تا اتهامات مسکو را مبنی بر اینکه آمریکا «فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی» در اوکراین تأمین مالی می‌کند، بررسی کند.

اوایل ماه مارس، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار توییتی، آمریکا و اوکراین را به اجرای یک «برنامه نظامی-بیولوژیکی» محرمانه در داخل اوکراین متهم کرد.

این در حالی است که و هم آمریکا و هم اوکراین به طور قاطعانه توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در داخل این کشور را رد کرده‌اند.

اذعان واشنگتن به وجود آزمایشگاه‌ها در خاک اوکراین

پنتاگون در نهایت در ماه ژوئن اذعان کرد که 46 آزمایشگاه زیستی را در اوکراین راه‌اندازی کرده است؛ پنتاگون با این وجود مدعی شد که این آزمایشگاه‌ها عوامل بیماری‌زای خطرناک را مدیریت می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا حتی پیش از این نیز متهم به درگیر شدن در جنگ بیولوژیکی بوده است.

سرمایه‌گذاری پنتاگون برای «تهدیدات بیولوژیکی»

یک مقام ارشد پنتاگون در 28 جولای گذشته اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا 300 میلیون دلار بیشتر در سال طی پنج سال آینده برای محافظت در برابر آنچه «تهدیدات بیولوژیکی» عنوان شده، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

300 میلیون دلار اضافی در سال بیش از حدود 1.4 میلیارد دلاری است که وزارت دفاع آمریکا برای دفاع شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای در سال 2022 هزینه کرده است.

لابراتوارهای پنتاگون در کشورهای مختلف

پنتاگون آزمایشگاه‌های بیولوژیکی بسیاری را در نقاط مختلف جهان ایجاد کرده و هدف ادعایی این آزکایشگاه‌ها را مبارزه با ویروس‌ها و تولید داروهایی که ویروس‌ها را خنثی می‌کنند، اعلام کرده است.

بیشتر این آزمایشگاه‌ها در قلمروهای جمهوری‌های پس از شوروی در امتداد مرزهای روسیه قرار دارند.

راز 336 لابراتوار آمریکا در سراسر جهان

به گزارش «چاینا دیلی»، درگیری‌های روسیه و اوکراین منجر به کشفیات غیرمنتظره ای شده است؛ رسانه‌های روسیه در ماه‌های اخیر گزارش دادند که پنتاگون بیش از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی را در اوکراین راه‌اندازی کرده است که در آنها مقادیر زیادی ویروس خطرناک ذخیره شده است.

ظاهرا آمریکا برای اجرای تحقیقات جنگ بیولوژیکی خود به این آزمایشگاه‌ها وابسته است و اینها تنها تعداد انگشت‌شماری یا کمتر از 10 درصد از 336 آزمایشگاه بیولوژیکی هستند که طبق گزارشات، آمریکا در 30 کشور در سراسر جهان کنترل می‌کند.

جای تعجب نیست که آمریکا به شدت برای مطالعات «ردیابی منشأ» شیوع کرونا به آزمایشگاه‌های چینی فشار می‌آورد؛  شاید به دلیل اینکه آزمایشگاه‌هایی در سرتاسر جهان پخش شده‌اند و از خطرات بالای نشت ویروس‌ها و ایجاد بیماری‌های همه‌گیر آگاه هستند.

جلوگیری آمریکا از ایجاد مکانسیم بازرسی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی

اکنون همچنین مشخص شده است که چرا آمریکا برای چهار دهه، تلاش کرده است تا کنوانسیون سلاح‎های بیولوژیکی را از ایجاد مکانیسم بازرسی منع کند.

از 182 امضاکننده کنوانسیون، آمریکا تنها کشوری است که در سال 2001 از مذاکرات برای چنین مکانیسمی خارج شد؛ واضح است که آمریکا با این کار می‌خواهد از اسرار 336 آزمایشگاه بیولوژیکی خود در سراسر جهان محافظت کند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت آمریکا در اوکراین به سرعت اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی را حذف کرده است اما آنها نمی‌توانند واقعیت وجود چنین آزمایشگاه‌هایی را در سراسر جهان از بین ببرند.

وقت آن است که آمریکا اطلاعاتی را در مورد این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی منتشر کند، از جمله اینکه چه نوع ویروس‌هایی در آنها ذخیره می‌شوند، چه «تحقیقی» در حال انجام است و این آزمایشگاه‌ها چه آسیب‌هایی برای مردم این کشورها و سراسر جهان دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا پنتاگون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *