پشت پرده آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در جهان

12:41 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۰۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پشت پرده آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در جهان
یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی این کشور اذعان کرد.

خبرگزاری میزان - «رابرت اف کندی جونیور»، نامزد درون حزبی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تازگی در اظهاراتی به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی این کشور اذعان کرد.

«کندی جونیور» به «تاکر کارلسون»، مفسر سیاسی، گفت که آمریکا در چارچوب برنامه‌های پنتاگون در زمینه توسعه سلاح‌های بیولوژیکی، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین ایجاد کرده است.

این نامزد انتخاباتی درون حزبی دموکرات، می‎گوید: ما در اوکراین آزمایشگاه‌های بیولوژیکی داریم، زیرا در حال توسعه سلاح‌های بیولوژیکی هستیم. این سلاح‌ها از انواع جدید بیولوژیکی مصنوعی و فناوری «CRISPR» و تکنیک‌های مهندسی ژنتیک استفاده می‌کنند که برای نسل قبلی در دسترس نبود.

به گفته وی، زمانی که قانون میهن‌دوستی مسابقه تسلیحاتی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی را در سال ۲۰۰۱ بازگشایی کرد، پنتاگون شروع به سرمایه‌گذاری زیادی برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی کرد، اما آن‌ها در آن زمان عصبی بودند، زیرا اگر کنوانسیون ژنو را نقض می‌کردند، این یک جرم به شمار می‌رفت.

«کندی جونیور»، می‎گوید: آن‌ها نگران بودند که واقعا با قدرت کامل به سمت توسعه سلاح‌های بیولوژیکی بروند؛ بنابراین اختیارات امنیت بیولوژیکی را به یک آژانس در وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (HHS) منتقل کردند.

خودداری واشنگتن از اذعان به وجود آزمایشگاه‌ها

اذعان این شخصیت سیاسی آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای دیگر از جمله روسیه در طول بیش از یک سال اخیر بار‌ها وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا را در اوکراین مطرح کرده و با این وجود مقام‎های آمریکایی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

در اواسط آوریل، یک کمیسیون پارلمانی روسیه گزارش نهایی خود را در زمینه تحقیقات در مورد فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت اداره آمریکا در اوکراین ارائه کرد.

بر اساس این سند، برنامه بیولوژیکی نظامی پنتاگون در مقیاس وسیعی افزایش یافته و تحت پوشش ادعایی پروژه‌ها و فعالیت‌های ضد تروریستی که از سوی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی مجاز شده بود، اجرا می‌شد.

این کمیسیون همچنین اعلام کرده که فعالیت‌های همه آزمایشگاه‌های تحت کنترل آمریکا شامل کارشناسان پنتاگون است، اما با این حال، کار آن‌ها مخفی است و سازمان‌های دولتی در کشور‌های میزبان تنها به تحقیقات ثانویه دسترسی دارند.

نخستین گزارش افشاگرانه روسیه

در فوریه ۲۰۲۲، وزارت دفاع روسیه وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین را فاش کرد که بر روی تولید سلاح‌های بیوبوژیکی کار می‌کنند و در اواسط آوریل گذشته کمیسیون پارلمانی روسیه گزارش نهایی خود را ارائه کرد.

از این رو، روسیه در سال ۲۰۲۲ از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا کمیسیونی را برای بررسی گزارش‌ها مبنی بر نقض کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی از سوی واشنگتن و کی‌یف تشکیل دهد، اما دولت آمریکا اکنون وجود سلاح‌های بیولوژیکی و چنین آزمایشگاه‌های زیستی نظامی را رد کرده است.

با این حال، اسناد به دست آمده از «لیسیچانسک» از سوی روسیه در لوهانسک (LPR)، نشان می‌دهد که آزمایشگاه‌های ارتش آمریکا در اوکراین در حال ایجاد اجزای سلاح بیولوژیکی و آزمایش آن‌ها بر روی جمعیت این کشور بوده‌اند. 

پیش از این «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل، فاش کرد که آزمایشگاه‌های مخفی آمریکا در اوکراین جنگ بیولوژیکی تولید می‌کنند.

شبکه تاسیسات بیولوژیکی آمریکا در سراسر جهان

در این میان، مسکو معتقد است که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین تنها بخشی از یک شبکه جهانی متشکل از ۳۰۰ تأسیسات مشابه هستند.

دولت آمریکا اکنون وجود چنین آزمایشگاه‌های زیستی نظامی را رد کرده و در عوض، دولت این کشور به آنچه که تأسیسات تحقیقات بیولوژیکی با بودجه آمریکا می‌نامد اعتراف کرده است.

«ایگور کریلوف»، فرمانده نیروی دفاع هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی روسیه، می‌گوید: نیرو‌های روسیه از آغاز جنگ در فوریه سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰ هزار سند، منبع و مطالب تحلیلی و مصاحبه با شاهدان و شرکت‎کنندگان در برنامه‌های نظامی-بیولوژیکی آمریکا گردآوری کرده‌اند.

به گزارش «تاس»، این مقام نظامی روسیه، گفت که اسناد گردآوری شده، «تمرکز پنتاگون را بر ایجاد اجزای سلاح‌های بیولوژیکی و آزمایش آن‌ها بر روی جمعیت اوکراین و سایر ایالت‌ها در امتداد مرز‌های [روسیه] تایید می‌کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *