صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

دستاوردهای نیروهای مسلح بر قله افتخار؛ از پرواز موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ تا رونمایی از موشک بالستیک هایپرسونیک در یک فرصت مناسب

۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶:۵۳
کد خبر: ۴۵۱۱۰۳۲
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
این روزها دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ از پرواز موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰  تا انجام آزمایش‌های موشک بالستیک هایپرسونیک که در یک فرصت مناسب رونمایی خواهد شد.

خبرگزاری میزان - این روزها دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ از پرواز موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰  تا انجام آزمایش‌های موشک بالستیک هایپرسونیک که در یک فرصت مناسب نیز رونمایی خواهد شد.

شنبه 14 آبان آزمایش پروازی زیرمداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام شد، رخداد مهمی که نشان می‌دهد ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰،  ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

 در آزمایش شنبه هفته گذشته موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دیماه  ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیرمداری قرار گرفت.

 با عبور از این در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله ای قائم ۱۰۰  در مدار قرار می‌گیرد.

پرواز موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰

به گفته سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی امریکا با بسیج تمامی عده و عده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرور‌انگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

 فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی ) این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.

لحظه پرتاب زیرمداری موتور مرحله اول ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰

همچنین 15 آبان ماه موشک صیاد ۴B با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد.

آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد.

در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت.

موشک برد بلند صیاد ۴B

موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت.

برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. 

برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

موشک صیاد ۴B رونمایی شد

 امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به رونمایی از موشک صیاد ۴B و افتتاح خط تولید این موشک و ارتقاء سامانه پدافندی باور ۳۷۳ گفت: هر کشوری در دنیا که میخواهد مستقل باشد، باید توانایی دفاع از ثروت ملی، سرمایه ها و دستاوردهای خود را داشته باشد و امروز ایران اسلامی با همت دانشمندان و متخصصان صنایع دفاعی کشور به ویژه سازمان راهبردی هوافضا و در ایام تأسیس این سازمان، ضمن دستیابی به پیشرفت های شگرف و قابل ملاحظه در تحقیق، تولید و توسعه فناوری های نوآورانه، از خط تولید موشک زمین به هوای صیاد۴B رونمایی کرد.

خوشبختانه همکاران بنده در وزارت دفاع و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شدند سامانه باور ۳۷۳ را که پیش از این در مسیر ارتقا داشت از ابعاد مختلف راداری و موشکی بهبود بخشیده و خط تولید آن را راه اندازی کنند.

ساخت این سامانه از سال ۱۳۹۹ شروع و در هر مرحله دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شد و به لحاظ اهمیت موضوع پدافند هوایی ارتقاء کارآمدی عملیاتی آن متناسب با سطح تهدیدات، به طور مستمر در دستور کار قرار گرفت؛ موشک صیاد ۴B که اهداف دور ایستا را مورد هدف قرار می دهد در مقایسه با مشابه خارجی در ردیف بهترین های دنیا، که بسیار محدود هستند، قرار می گیرد و می تواند در فاصله های دور اهداف هوایی را شناسایی، رهگیری و منهدم نماید.

صیاد ۴B توانمندی جدیدی را به نیروی پدافند هوایی برای مقابله با موشکهای بالستیک می دهد و به عنوان شکارچی علیه هواپیماهای شناسایی همانند آواکس ها که اخلال کننده در سامانه های دفاعی به شمار می روند و می توانند عملیات جهت انهدام اهدافی در عمق کشور را هدایت و فرماندهی کنند، کاربرد موثر دارد.

این دستاورد برای نیروهای مسلح به ویژه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، بسیار مهم و راهبردی است، این سامانه قدرت دفاعی و سطح بازدارندگی را ارتقاء داده و دفاع از مراکز حساس و حیاتی در عمق راهبردی کشور را میسر می سازد.

خلاقیت و نوآوری در فرآیند پیچیده مدیریت ساخت، ارتقاء توان عملیاتی و آمادگی رزمی، خود اتکایی و قطع وابستگی، کاهش خرابکاری های صنعتی به لحاظ بومی سازی فناوری ها و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی از دستاوردهای راهبردی این فعالیت های علمی و فناورانه است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران

همچنین 19 آبان ماه سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد که آزمایش‌های موشک بالستیک هایپرسونیک انجام شده و در یک فرصت مناسب رونمایی خواهد شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره موشک هایپرسونیک این نیرو گفت: آزمایش‌های این موشک صورت گرفته است. در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.

سردار حاجی‌زاده گفته بود: این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد.

وی درباره ویژگی‌های این موشک، عنوان کرد: این سامانه از سرعت بسیار بسیار بالا و توان مانورپذیری در جو و بیرون جو برخوردار است؛ یعنی هم سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران‌قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه آن‌ها عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم هیچ‌گونه فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.

بیشتر بخوانید:

ایران موشک بالستیک هایپرسونیک برای مقابله با سپرهای دفاعی ساخت

گزارش: فاطمه خسرونژاد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *