صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

برنج همچنان در اوج

۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹:۰۳
کد خبر: ۷۵۷۴۱۲
بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت برنج در روز‌های اخیر، تغییر محسوسی در قیمت این کالای ضروری رخ نداده است.

_ روزنامه وطن امروز نوشت: چند هفته‌ای است بازار برنج ملتهب شده و قیمت انواع برنج با افزایش فزاینده‌ای رو‌به‌رو شده است. تا قبل از موج گرانی اخیر، قیمت هر کیلو برنج در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های پایتخت و شهر‌های بزرگ بین ۲۹ تا ۳۵ هزار تومان بود، اما به شکلی عجیب، قیمت برنج با یک روند صعودی همراه شد. همین موضوع تهیه این کالای اساسی را برای مردم دشوار کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود وعده مسؤولان مبنی بر کاهش قیمت برنج، در روز‌های اخیر تغییر محسوسی در قیمت‌ها رخ نداده و برنج باکیفیت ایرانی در بازار تهران همچنان کیلویی ۵۰ هزار تومان و برنج هندی درجه یک (دانه بلند) نیز کیلویی ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با «وطن‌امروز» نرخ عادلانه بهترین و باکیفیت‌ترین برنج ایرانی را ۳۶ هزار تومان عنوان کرده بود.

رسوب ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور

در همین رابطه روز گذشته دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه کاهش تولید و ممنوعیت واردات ۲ عامل اصلی گرانی برنج در بازار است، گفت: ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده و در انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

مسیح کشاورز گفت: تولید برنج در سال جاری به گفته برخی مسؤولان ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان واردات نیز در سال جاری ۶۵ درصد افت کرده و به افزایش قیمت در بازار منجر شده است. کشاورز افزود: متأسفانه از تولید برنج در داخل آمار دقیقی وجود ندارد، اما به اذعان برخی مسؤولان به دلیل خشکسالی، تولید برنج ۱۸ درصد کم شده است. برخی هم می‌گویند زیان ناشی از سیل نیز بوده و کاهش تولید تا ۳۰ درصد هم می‌رسد. وی به کاهش واردات هم اشاره کرد و گفت: میزان واردات برنج در سال ۹۹ تا ۵۰ درصد و در سال جاری تا ۶۵ درصد افت داشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در عین حال تأکید کرد: واردات برنج به کشور از ۳۱ تیرماه به مدت ۴ ماه ممنوع است و با وجود اینکه ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده، اما اجازه واردات را نمی‌دهند. به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده‌ایم که برای فروکش التهاب گرانی در بازار، ممنوعیت واردات برداشته شود، اما وزیر جدید هم به این مساله توجهی نکرده است.

وی تصریح کرد: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کردیم که ممنوعیت واردات را از مهرماه بردارند که در این صورت قیمت برنج در بازار متعادل خواهد شد. کشاورز تأکید کرد: در حال حاضر ممنوعیت ورود برنج باعث شده قیمت برنج ایرانی افزایش یابد و رکود، کمبود و گرانی در بازار رخ دهد و برخی هم در این میان سوءاستفاده کرده و قیمت برنج را افزایش داده‌اند.

این مسؤول در پایان تأکید کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار، ۵۲ میلیون نفر در کشور برنج خارجی مصرف می‌کنند که ۶۹ درصد افراد را شامل می‌شود که سرانه مصرف‌شان ۲۸ کیلوگرم است. همچنین ۲۳ میلیون نفر برنج ایرانی با سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم استفاده می‌کنند.

در صورت نیاز عرضه برنج خارجی تداوم می‌یابد

وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تنظیم بازار کالا‌های اساسی، با بیان اینکه تمام تلاش وزارتخانه متبوع وی، مدیریت بازار با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی است، اظهار داشت: جلسه‌ای هم با تشکل‌های بخش کشاورزی در همین راستا برگزار شد که این جلسات را استمرار خواهیم داد. اعتقاد داریم ظرفیت و قدرت تشکل‌ها باید در تنظیم بازار به کار گرفته شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد تصریح کرد: طی یک هفته گذشته، اثر اعتماد به تشکل‌های بخش کشاورزی بویژه در بحث تعدیل قیمت مرغ را می‌توان ملاحظه کرد.

ساداتی‌نژاد گفت: در بحث برنج نیز که یکی دیگر از کالا‌های اساسی مهم برای مردم است و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز نمایندگان نیز بود، در صورت نیاز همچنان عرضه برنج خارجی از سوی شرکت بازرگانی دولتی را استمرار خواهیم داد تا قیمت برنج در بازار کنترل شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: البته به دلیل خشکسالی‌ها، در تولید برنج ایرانی ۱۸ درصد کاهش تولید را شاهد خواهیم بود. قیمت برنج به دلیل وضعیت عرضه و تقاضا افزایش داشته است، اما قیمت برنج خارجی را در بازار کنترل خواهیم کرد.


برچسب ها: برنج مواد غذایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *