صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

نظنزی: افزایش کتابخانه‌های عمومی راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه است

۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۵۶۳۳
یک نویسنده کتاب گفت: افزایش تعداد کتابخانه‌ها و یا کتابخانه‌های مساجد حتی کتاب خانه‌های عمومی برای هر منطقه ضروری است، زیرا دسترسی به کتاب را آسانتر می‌کند و این بسیار ارزنده است.

احمد نطنزی در گفت‌وگو با پیرامون مدیریت اوقات فراغت گفت: مدیریت اوقات فراغت موضوعی است که این روز‌ها نایدیده گرفته می‌شود برای این منظور باید فرهنگ مدیریت اوقات فراغت در بین افراد جامعه شکل بگیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: دسترسی به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی امری مهم است؛ چنانچه کتاب فروشی‌ها و یا کتابخانه‌های بسیاری وجود داشته باشد قطعا شرایط برای مطالعه بسیار بیشتر فراهم می‌شود، با افزایش مشکلات اقتصادی کرونایی شرایط برای خرید کتاب بسیار سخت‌تر شد و کتاب از سبد خانواد‌ها حذف گردید.

نطنزی به جایگاه کتابخانه‌ها در هر محله اشاره و بیان کرد: افزایش تعداد کتابخانه‌ها و یا کتابخانه‌های مساجد حتی کتاب خانه‌های عمومی برای هر منطقه ضروری است، زیرا دسترسی به کتاب را آسانتر می‌کند و این بسیار ارزنده است. وقف کتاب نیز می‌تواند یکی از بهترین رویکرد‌های ما در عرصه مطالعه محسوب می‌شود، حضور کتابخانه‌های سیار نیز فعالیتی موثر و تاثیر گذار بر سرانه مطالعه خواهد بود، اگر ما همانند گذشتگانمان خود را در قبال مطالعه مسئول بدانیم و خوانده شدن کتاب را یک نعمت برای همه افراد بدانیم قطعه کتاب‌های خود را به دیگران ارائه می‌کنیم تا به قول قدیمی‌ها خمس آن باشد.

وی به علایق و سلایق افراد جامعه اشاره و ابراز کرد: علاقمند شدن به کتاب نیازمند توجه به روحیات افراد دارد، برخی به کتاب‌های عملی علاقمند هستند و برخی نیز کتاب ادبیات و برخی دیگر به رمان‌ها علاقه دارند این افراد بهتر است در ابتدا کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه کنند.

نویسنده کتاب «هم قسم» شناخت کتاب را از جمله عوامل تاثیرگذار بر مطالعه دانست و ابراز کرد: برای افزایش سرانه مطالعه نیازمند برخی رویکرد‌ها هستیم، کارشناسانی که بتوانند در این زمینه به مخاطبان مشورت ارائه دهند و آنان را در خرید کتاب مناسب یاری کنند، زیرا کتاب‌های خوب فراوانی وجود دارد و در مقابل کتاب‌های بد نیز وجود دارند، کتاب‌هایی که مخرب بوده و زمینه فساد را فراهم می‌کنند در هر حال کتاب‌ها را می‌توان در سه دسته تقسیم بندی کرد کتاب‌های که تاثیر چندان بر مخاطب ندارد و باعث دل زدگی خواننده می‌شود و کتاب‌هایی که بسیار با کیفیت و محتوا هستند و اطلاعات ارزنده‌ای را به مخاطب ارائه می‌کنند و کتاب‌های که باعث ترویج فساد و خطا می‌شوند که البته تعداد آن‌ها بسیار کم است لذا توجه نوع انتخاب کتاب‌ها می‌تواند زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کند.

وی رقابت فضای مجازی با کتاب را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در زمانی که فضای مجازی تمامی وقت مردم را از آن خود کرده باید برنامه‌ای درست برای بازگشت مردم به سوی کتاب در نظر گرفته شود، ذائقه مردم می‌تواند بار دیگر به سمت کتابخوانی کشیده شود و یکی از اهرم‌های مهم در این مساله تبلیغات درست و از جمله حمایت رسانه‌ها است.

نطنزی لزوم توجه به بستر‌های مطالعه را مهم دانست و خاطر نشان کرد: بستر‌های لازم برای افزایش سرانه مطالعه باید فراهم شود البته نمی‌توان قیمت بالای کتاب را عاملی برای عدم خرید آن دانست بلکه باید علل عدم علاقمندی جامعه به کتاب را در گزینه‌های دیگر جستجو کرد و برای افزایش سرانه مطالعه به زیرساخت‌های این رویکرد مهم فرهنگی توجه داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *