صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

۹۷ درصد دارو‌های کشور تولید داخل است

۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۳۱۴۱
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
وزیر بهداشت گفت: توسعه یافتگی در کشوری حاصل نخواهد شد مگر اینکه رسانه‌های پویا مطالبه‌گر و پیگیر وجود داشته باشند؛ که یکی از رسالت‌های مدیران یک نظام پاسخگویی به مطبوعات مطالبه‌گر است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سعید نمکی در نشست نوروزی با اصحاب رسانه سلامت اظهار داشت: ما در عرصه خاصی در نظام سلامت پا گذاشته ایم و دوران موفقی را پشت سر گذاشته ایم. ما با دستاورد‌هایی بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی در کشور توانسته ایم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم.

وی در ادامه افزود: در آموزش پزشکی کشور ما در سال‌های نخست پس از انقلاب حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ پزشک در کشور داشتیم که مجموعه‌ای از پزشکان خارجی و پزشکان داخل بودند که امروزه این آمار ۱۰ برابر شده است. در آمار مرگ و میر یک دهم در سال ۹۷ رسیده ایم.

وزیر بهداشت افزود:خوشبتانه ۹۷ درصد دارو‌ها تولید داخل است و یکی از رکورد‌های منطقه را در پوشش بیمه همگانی داریم.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب غریب به هزار مرکز و خانه بهداشت و درمان وجود داشت که در حال حاضر به ۱۸ هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشت رسیده است.

نمکی گفت:در سال ۵۸حدود ۶۰۰ دانشجو پزشکی داشتیم که الان فقط در دانشگاه‌های دولتی چیزی حدود ۶۱۰۰ دانشجو پزشکی داریم.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر عامل خطرزا در نظام سلامت وارد دوره تازه نظام سلامت می‌شویم. با حدود ۵ دلار توانسته ایم کودکان خود را برابر شش بیماری مهلک واکسینه کنیم. همچنین با مراقبت‌های قبل از زایمان، حین زایمان و بعد از زایمان به خوبی توانسته ایم با شیوه‌های درست مثل آموزش تغذیه با شیر مادر مشکلاتی را که در پیش رو داشتیم حل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز عوامل خطرسازی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی سرطان‌ها دیابت حوادث جاده‌ای و مواردی مثل دیگر بیماری‌های غیرواگیردار عوامل تهدید کننده سلامت هستند که ما در وزارت بهداشت تقریباً در اجرا کمترین نقش تاثیر گذار را در تهیه بسته‌های آموزشی و جلب مشارکت‌ها و تبیین جایگاه خطر ساز بیماری غیر واگیر داشته باشیم نقش مهم رسانه‌ها در آموزش همگانی بیماری‌های غیرواگیردار و تغییر شیوه زندگی مردم اثر بخشترین عامل در کاهش مرگ و میر‌ها است.

نمکی اضافه کرد: در جریان بیماری‌های واگیردار مثل اچ آی وی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بیماری‌های منطقه‌ای مثل سالک، بیماری‌هایی مثل سل مقاومت به درمان در بیماران دارای ایدز نیز تغییراتی داشتیم که در این حوزه نقش آموزش بسیار پررنگ است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *