صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

چالش جدید اروپا؛ جلوگیری از مبدل شدن زندان‌ها به مراکز سربازگیری داعش

۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۹۹۲۸۱
چالش جدید این روز‌های اروپا، نحوه برخورد با شهروندان اروپایی عضو گروه تروریستی داعش است که درصدد بازگشت به کشور‌های خود هستند.
به گزارش گروه بین الملل ، با شکست داعش در غرب آسیا و محدود شدن قدرت این گروه تروریستی در تمام وجوه جغرافیایی، نظامی و عملیاتی، هزاران شهروند اروپایی به خانه باز می‌گردند و دوره محکومیت را در زندان طی می‌کنند. چالش جدید این روز‌های اروپا، حفظ زندان‌ها از تبدیل شدن به مراکز جدید تربیت و سربازگیری نسل جدیدی از تروریست‌ها است.

کشور‌های اروپایی که پیش از این شاهد فعالیت گسترده تروریست‌های داعش در زندان‌های خود بودند، در پی سقوط داعش در سوریه و موج گسترده بازگشت شهروندان خود که برای پیوستن به تروریست‌ها به عراق و سوریه سفر کرده بودند، با چالش‌های متعددی روبرو شده‎اند. این کشور‌ها که تا نرسیدن موج اقدامات تروریستی به پاریس و بروکسل توجهی به این معضل نداشته و پس از آن نیز تنها به حفظ امنیت خود می‌اندیشیدند، با مشکل جدی نحوه برخورد با شهروندان تروریست خود مواجه شده‎اند. شهروندانی که آزادی یا حبس آنان، به صورت یکسان معادله امنیت را تهدید می‌کند.
 
 

از آن جا که بزرگترین حملات تروریستی در اروپا توسط زندانیان سابقی که در دوران محکومیت و حبس خود جذب این گروه شدند آنجام شد، نگرانی اروپا بی مورد نیست.
 

تجربه بلژیک در شدت عمل علیه تروریست‌ها و زندانی کردن آنان به عنوان راهکار موثر در جلوگیری ازشیوع تروریسم و در پی آنان گسترش تروریسم در این کشور، نگرانی درباره اثرات معکوس این رویکرد را افزایش داد. کشور‌های اروپایی بر این باورند که حبس تروریست‌ها کانون‌های افراط گرایی را ایجاد و شکل گیری نسل جدیدی از تروریسم را تسهیل خواهد کرد.
 
 

این در حالی است که زندان‌ها اولین و آخرین میدان مبارزه اروپا با تروریسم هستند. چالش جدید سبب شده تا طیف وسیعی از راهکار‌ها در این مورد مطرح شوند.
 
 
برنامه‌های بازآموزی، نظارت دقیق و ایزوله کردن زندان‌هایی که تروریست‌ها دوران محکومیت دست‌کم ۲ ساله خود را در آن می‌گذرانند از بلژیک و هلند تا آلمان و فرانسه مورد بحث قرار گرفته است.
 
 

بلژیک به عنوان پیشرو مبارزه با تروریسم از طریق حبس آنان از فعالیت‌های تبلیغاتی آنان برای عضوگیری در زمان محدود استراحت و تماس با سایر زندانیان و کارکنان خبر داد. براساس اظهارات مقامات بزرگترین زندان مبارزه با تروریسم بلژیک، در این زندان‌ها فقط مشاوره برای عدم خشونت انجام می‌شود و تلاشی برای تغییر دیدگاه افراطی زندانیان صورت نمی‌گیرد؛ زیرا زندان‌ها از آموزش آموزه‎های مذهبی ناتوان هستند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *