غریبآبادی: گفتوگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم انجام شد
کاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکرات فنی ایران، گفت: بعد از برگزاری نشست کمیته عالیرتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد در روز یکشنبه که تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفتوگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالیرتبه نیز انجام و تفاهمات لازم حاصل شد.
غریبآبادیدر ادامه با بیان اینکه براساس تفاهمهای حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه، معاون اول رئیسجمهور آمریکا و نخستوزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد، گفت: همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار کارگروه خاتمه تحریمها، هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی و نظارت و اجرا تشکیل شود.
رئیس هیئت مذاکرات فنی ایران همچنین تصریح کرد: براساس تفاهمهای کمیته عالیرتبه و بیانیه پایانی گفتوگوهای شب گذشته مقرر شد، یک نقطه تماس میان کشورهای عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز و یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان کشورهای عضو و پاکستان و قطر تشکیل شود.
غریبآبادی اظهار کرد: روسای هیئتهای فنی چهار کشور ضمن نظارت بر فعالیت کارگروهها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به کمیته عالیرتبه گزارش خواهند کرد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در گفتوگوهای فنی، پیگیریهای لازم برای صدور مجوز عام فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران و همه خدمات مربوطه و همچنین تفاهمهای آزادسازی داراییهای مسدودشده نیز به عمل آمد؛ بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریکایی صادر و در سایت اوفک نیز منتشر شد؛ همچنین، قرار شد تفاهمهای امضاشده درباره آزادی وجوه مسدودشده به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.
- بیشتر بخوانید:
- بقایی: مذاکرات فنی در سوئیس با هدایت غریبآبادی ادامه خواهد یافت
- گفتوگوهای ایران و آمریکا در ایستگاه بورگناشتوک؛ در مذاکرات سوئیس چه گذشت؟
انتهای پیام/