کاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکرات فنی ایران، گفت: بعد از برگزاری نشست کمیته عالیرتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد در روز یکشنبه که تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفتوگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالیرتبه نیز انجام و تفاهمات لازم حاصل شد.
غریبآبادیدر ادامه با بیان اینکه براساس تفاهمهای حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه، معاون اول رئیسجمهور آمریکا و نخستوزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد، گفت: همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار کارگروه خاتمه تحریمها، هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی و نظارت و اجرا تشکیل شود.
رئیس هیئت مذاکرات فنی ایران همچنین تصریح کرد: براساس تفاهمهای کمیته عالیرتبه و بیانیه پایانی گفتوگوهای شب گذشته مقرر شد، یک نقطه تماس میان کشورهای عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز و یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان کشورهای عضو و پاکستان و قطر تشکیل شود.
غریبآبادی اظهار کرد: روسای هیئتهای فنی چهار کشور ضمن نظارت بر فعالیت کارگروهها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به کمیته عالیرتبه گزارش خواهند کرد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در گفتوگوهای فنی، پیگیریهای لازم برای صدور مجوز عام فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران و همه خدمات مربوطه و همچنین تفاهمهای آزادسازی داراییهای مسدودشده نیز به عمل آمد؛ بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریکایی صادر و در سایت اوفک نیز منتشر شد؛ همچنین، قرار شد تفاهمهای امضاشده درباره آزادی وجوه مسدودشده به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.
انتهای پیام/