صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

جنگ دوم ۱۴۰۴

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مواجهه غزه با بحران در حوزه سلامت

۰۱ تير ۱۴۰۵ - ۱۴:۲۲:۰۶
کد خبر: ۴۹۰۴۳۴۳
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
نهاد‌های حقوق بشری و همچنین کارشناسان می‌گویند که با وجود آتش‌بس، غزه همچنان با شرایط فاجعه‌بار در حوزه سلامت مواجه است.

ارزیابی نهایی اخیر سازمان ملل از خسارات و نیاز‌های سریع غزه، که با همکاری اتحادیه اروپا و بانک جهانی منتشر شده است، نتیجه می‌گیرد که توسعه انسانی غزه از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به میزان تقریبی ۷۷ سال به عقب برگشته است. 
مجله پزشکی لَنسِت (THE LANCET) نوشت: این پسرفت در هیچ کجا فاجعه‌بارتر از حوزه سلامت نیست. این ارزیابی، ۱۰ میلیارد دلار نیاز به بازیابی و بازسازی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و از دست دادن حدود ۱۴ درصد از نیروی کار بخش مراقبت‌های بهداشتی غزه را شناسایی می‌کند.

این اعداد با تجربیات و یافته‌های کارکنان بخش پزشکی و بشردوستانه سازمان کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان (MAP) که در غزه کار می‌کنند، مطابقت دارد. 

سیستم بهداشتی غزه مدت‌ها قبل از اکتبر ۲۰۲۳ شکننده بود و سال‌ها به دلیل بسته‌شدن غیرقانونی و محاصره ورود کالا‌ها و کمک‌ها توسط مقام‌های رژیم صهیونیستی و حمله‌های مداوم نظامی این رژیم، تخریب شده بود. 

از اکتبر ۲۰۲۳، حمله‌های رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند تخریب زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی را تسریع کرده است. دست‌کم هزار و ۷۰۰ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی فلسطینی تا ۷ اکتبر ۲۰۲۵ جان خود را از دست داده‌اند و هر بیمارستان آسیب‌دیده، مورد حمله قرار گرفته یا غیرفعال شده است. خدمات پزشکی بار‌ها و بار‌ها هدف قرار گرفته‌اند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. همان‌طور که توسط کمیسیون تحقیق سازمان ملل عنوان شده، این کمیسیون دریافته است که تخریب نظام‌مند بخش مراقبت‌های بهداشت باروری توسط نظامیان صهیونیست و در نتیجه عدم دسترسی به چنین خدماتی، اقدامات نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت از نوع نابودی محسوب می‌شود. این تخریب هدفمند سیستم مراقبت‌های بهداشتی، آن را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و در تلاش برای پاسخگویی است، چه رسد به بهبودی.

۹ ماه پس از اعلام آتش‌بس در اکتبر ۲۰۲۵، شرایط بیماران به‌طور معناداری بهبود نیافته است. محدودیت‌های مداوم مقام‌های رژیم صهیونیستی در دسترسی بشردوستانه همچنان مانع از ورود دارو‌های ضروری، تجهیزات، سوخت و کارکنان در مقیاس مورد نیاز برای حفظ زندگی می‌شود. 

به گفته لنست، از آوریل ۲۰۲۶ (فروردین/اردیبهشت ۱۴۰۵)، حدود نیمی از دارو‌های ضروری در غزه در دسترس نیست و بیمارستان‌ها با قطعی برق و محدودیت شدید در ارائه خدمات مواجه هستند. هر روز، کارکنان محلی و شرکای MAP از اینکه به دلیل کمبود دارو، تجهیزات و برق قادر به ارائه درمان‌های مورد نیاز بیماران نیستند، ناراحت هستند. 

در همین حال، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش کرده که بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ بیمار بدحال، از جمله ۴ هزار کودک، نیاز به تخلیه پزشکی دارند. این تخلیه‌ها به‌طور معمول به تاخیر می‌افتند یا رد می‌شوند. نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی تقریبا روزانه به کشتار فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند.

پیامد‌های بهداشتی قابل پیش‌بینی و ویرانگر هستند؛ مرگ‌های قابل پیشگیری، بیماری‌های مزمن درمان‌نشده، فروپاشی مراقبت‌های مادران و نوزادان و نسلی که با معلولیت و ترومای طولانی‌مدت رو‌به‌رو است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه نه می‌تواند تحت محاصره بهبود یابد و نه می‌تواند در صورت تداوم خشونت و انسداد، بازسازی شود.

مجله پزشکی لنست با بیان اینکه چیزی که اکنون وجود دارد صرفا در کلام آتش‌بس است، گفت: آنچه بیماران در غزه فورا به آن نیاز دارند، لفاظی نیست، بلکه عمل است؛ یعنی پایان دادن به کشتار، ورود فوری و بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه، لغو محدودیت‌های تنبیهی که به‌طور عمدی مراقبت‌های بهداشتی را از بین برده است، و آغاز بازسازی خدمات پزشکی به مدیریت فلسطینیان. 

این مجله تاکید کرد: مقام‌های اسرائیل باید در قبال نقض قوانین بین‌المللی پاسخگو باشند. بدون عدالت، بهبودی غیرممکن است و از بین بردن سیستم بهداشتی غزه با مصونیت از مجازات ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *