گام بلند سازمان بازرسی در راستای ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد در دستگاههای اجرایی
سازمان بازرسی کل کشور در راستای اجرای تکالیف ابلاغی «سند تحول و تعالی قوه قضاییه»، طرح جامع احصای تخلفات پرتکرار و آموزش کاربردی مدیران دستگاههای اجرایی را با رویکردی پیشگیرانه کلید زد.
پیرو ابلاغ سند تحول توسط ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۳، سازمان بازرسی با هدف نهادینهسازی فرهنگ نظارتپذیری، ارتقای سلامت اداری و جلوگیری از بروز سوءجریانات، برنامهریزی گستردهای را برای آموزش مدیران، بهویژه مدیران جدیدالانتصاب، در دستور کار قرار داده است. این اقدام با تکیه بر این اصل صورت میگیرد که آموزشهای کاربردی، مؤثرترین ابزار برای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات اداری محسوب میشوند.
یکی از ویژگیهای متمایز این طرح، انطباق محتوای آموزشی با «واقعیات عینی» است. سرفصلهای آموزشی این دورهها مستقیماً از نتایج و یافتههای مندرج در گزارشهای نظارت و بازرسی استخراج شدهاند. بر این اساس، مدیران و کارکنان دولت با جرایم خاص و تخلفاتی که دارای بیشترین فراوانی و گستره شمول هستند، آشنا میشوند.
از جمله مهمترین محورهای این آموزشها میتوان به تبیین مصادیق قانونی در حوزههایی همچون تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی، سوءاستفاده از اختیارات قانونی، جرائم اختلاس، ارتشاء و تبانی و تدلیس در معاملات دولتی اشاره کرد.
سازمان بازرسی کل کشور در مسیر اجرای این تکلیف قانونی، پس از شناسایی مدیران جدید در بدنه دستگاههای اجرایی و تأمین مدرسان مجرب، فرآیند آموزش را تحت نظارت دقیق سامانه «مدیریت و پایش تحول قوه قضاییه» به اجرا درآورد.
حاصل این تلاش نظاممند، برگزاری ۱۸۴ دوره آموزشی تخصصی بوده است که در مجموع، ۳۱ هزار و ۲۸ نفر-ساعت آموزش را برای بدنه مدیریتی و اجرایی کشور رقم زده است تا ضریب سلامت نظام اداری بیش از پیش تقویت شود.
انتهای پیام/