صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گفت‌و‌گو |

دمای داخل قطارهای مترو چگونه تنظیم می‌شود؟

۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۸۷۰۶۳۱
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه درجه دمای داخل واگن‌ها قطار‌های مترو بین ۲۴ تا ۲۵ درجه تنظیم شده است گفت: اگر گزارشی درباره نبود تهویه مناسب و عدم رعایت دمای استاندارد از طرف مردم داشته باشیم، به سرعت قطار را از خط خارج و مشکل را حل می‌کنیم.

هوا سنگین‌ و متراکم گلوی مسافران در واگن مترو را می‌فشارد. در هیاهوی خط یک، درست در اوج ساعت پیک، بدن‌ها آن‌قدر به هم فشرده‌اند که انگار فضایی برای تنفس باقی نمانده. تابلو، دمای ۲۴ درجه را نشان می‌دهد، اما گرما از بازدم جمعیت و گرمای دستگاه‌ها بالا می‌رود و عرق از شقیقه‌ها جاری می‌شود. صدای وزوز نامطمئن فن‌ها، نویدی بی‌اثر است؛ به نظر می‌رسد هواگردش نمی‌کند، فقط راکد است. برای مسافری حالتی از گیجی و خستگیِ مفرط به وجود می‌آید رنگ پریده او نشان می‌دهد حال خوبی ندارد، تلاش برای تماس با راهبر قطار بی‌پاسخ می‌ماند؛ گویی ارتباط با بیرون از این قوطی فولادی خفه و قطع است. این فقط یک سفر روزمره نیست، آزمون تحملی است در دل شهری زیرزمینی.

مسعود لطفی، مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه مترو، در گفت‌و‌گو با میزان درباره این وضعیت برخی از قطارهای مترو و نحوه تنظیم سیستم تهویه بیان کرد: دمای استاندارد تنظیم شده برای هر واگن بین ۲۴ تا ۲۵ درجه تنظیم شده است و این سیستم به صورت خودکار در صورت نیاز خاموش یا روشن می‌شود.

وی با اشاره به چالش اصلی در این حوزه اظهار داشت: بالاخره سلایق مردم متفاوت است. من روزانه از مردم پیام دارم؛ در روزی که بخشی از مسافران می‌گویند گرم است، همان روز عده‌ای می‌گویند سرد است و اجماعی در این زمینه وجود ندارد.

لطفی در تشریح عملکرد سیستم‌های تهویه (ایرکاندیشن) قطار‌های مترو بیان کرد: عمده قطار‌های ما، به ویژه در خط ۵، سیستم‌های هواساز خوبی دارند که روی دمای مطلوب تنظیم شده‌اند. اما در خط یک و در قطار‌های قدیمی‌تر DC ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، و این مهم به دلیل فرسودگی آنان است. با این حال پیگیری و رفع مشکلات در اولویت است.

مدیرعامل مترو بیان کرد: مردم می‌توانند با ما در تماس باشند و برای رفع سریع‌تر مشکلات، گزارش‌های خود را با جزئیات کامل از طریق پیام‌رسان داخلی «بله» به آدرس metro_tehranbot@ ارسال کنند. امکانات در نظر گرفته شد از طریق پیام رسان بله این امکان را به مسافران می‌دهد که ساعت، خط و شماره قطار را به ما بگویند. ما به سرعت قطار را از خط خارج می‌کنیم، تنظیم می‌کنیم و برمی‌گردانیم. این مکانیزم جدید، تلاشی برای افزایش دقت و سرعت در پاسخگویی به شکایات مسافران است.

لطفی در پاسخ به تأثیر تراکم جمعیت بر دمای کابین‌ها‌ی مترو خصوصا در مسیر‌های پر تردد و شلوغ تاکید کرد: وقتی جمعیت و تراکم افزایش پیدا می‌کند گرما هم گستردش پیدا کرده در این حالت حتی اگر گرماسنج ۲۴ درجه را نشان دهد، سیستم گرمایشی خاموش می‌شود.

وی درباره راه‌های تسهیل سفر‌های درون‌شهری بیان کرد: استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب داخلی مانند «بلد» و «نشان» امکان ارتباطی دو طرفه و سریع را برای ما و شهروندان فراهم کرده و در این زمینه خدمات بهتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ بنابراین مسافران می‌توانند از نقطه‌ای که حضور دارند تا نقطه‌ای که می‌خواهید برسید، انواع مدل‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو را مشاهده و بهترین مسیر را انتخاب کنند.

مدیرعامل مترو تصریح کرد: شما می‌توانید از نقطه‌ای که حضور دارید تا نقطه‌ای که می‌خواهید برسید، انواع مدل‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو را مشاهده و بهترین مسیر را انتخاب کنید. وب‌سایت مترو نیز امکان برنامه‌ریزی سفر بین دو ایستگاه مشخص را فراهم می‌کند، اما اپلیکیشن‌های مذکور جامع‌تر عمل می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *