شهرداری تهران در انتظار صدور گواهی استاندارد برای آسانسورهای مترو/ چه تعداد پلهبرقی در مترو پایتخت فعال است؟
آسانسور مترو از کار افتاده بود. مردی روی ویلچر، روبهروی درِ خاموش آن ایستاده بود؛ نگاهش پر از خستگی و درماندگی. مردم میگذشتند، بعضی با دلسوزی، بعضی بیتفاوت. دقایقی بعد دو مأمور با لبخند نزدیک شدند. یکی گفت: «نگران نباشید، کمکتون میکنیم.» با تلاش زیاد، پلهها را یکییکی پایین رفتند، عرقریزان، اما مهربان. نگاه مرد پر از سپاس شد، اما در دلش آرزو کرد آسانسور بعدی، روشن باشد.
فعال بودن آسانسورها و پلهبرقیها در ایستگاههای مترو نهتنها یک ضرورت فنی، بلکه نشانهای از احترام به حقوق شهروندی است. سالمندان، معلولان، مادران با کالسکه و افرادی که دچار آسیب یا خستگیاند، برای رفتوآمد ایمن به این تجهیزات وابستهاند. هر بار که آسانسور یا پلهبرقی از کار میافتد، بخشی از جامعه عملاً از دسترسی برابر به حملونقل عمومی محروم میشود. نگهداری منظم، نظارت مستمر و پاسخگویی سریع به خرابیها باید جزو اولویتهای اصلی مدیریت مترو باشد.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در گفتوگو با میزان درباره چرایی غیرفعال بودن برخی آسانسورهای مترو اظهار کرد: آسانسورهای ایستگاهها توسط شرکت مترو احداث میشوند، اما در زمان بهرهبرداری، سازمان استاندارد شاخصهایی را برای تأیید ایمنی در نظر میگیرد که اساساً مربوط به ساختمانهای مسکونی و اداری است، و ایستگاههای زیرزمینی مترو را شامل نمیشود. این تفاوت در معیارها باعث شده است که سازمان استاندارد از اواخر دهه ۸۰ تاکنون استاندارد آسانسورهای مترو را تأیید نکند.
وی افزود: در واقع، آنچه سازمان استاندارد از ما میخواهد، با شرایط واقعی ایستگاههای مترو منطبق نیست، اگر بخواهیم دقیقاً طبق همان ضوابط عمل کنیم، عملاً بسیاری از آسانسورها قابل استفاده نخواهند بود. در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است تا با در نظر گرفتن ملاحظات فنی خاص مترو، امکان صدور مجوز بهرهبرداری برای این آسانسورها فراهم شود.
سخنگوی شهردار تهران در ادامه به تغییر رویکرد در استفاده از تجهیزات داخلی اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر، چه در حوزه پلهبرقی و چه در آسانسور، سیاست مجموعه شهرداری استفاده از محصولات تولید داخل بوده است. البته در سالهای گذشته بخشی از تجهیزات از منابع خارجی تأمین میشد، اما اکنون شرکتهای داخلی به توانمندی لازم برای ساخت این تجهیزات دست یافتهاند.
تعداد پلهبرقی و آسانسورهای مترو تهران
حجتاله قائد رحمتی، معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه نیز در گفتوگو با میزان از رسیدن تعداد پلهبرقیهای فعال در خطوط هفتگانه متروی تهران به ۱۳۲۸ دستگاه خبر داد و گفت: شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه به منظور ارتقای ایمنی، رفاه و دسترسپذیری برای همه گروههای مسافری، به طور مستمر اقدامات مرتبط با نگهداری و پایش فنی تجهیزات ایستگاهی از جمله پلهبرقیها و آسانسورها را انجام میدهد.
وی از راهاندازی دو دستگاه پلهبرقی جدید در ایستگاه میدان محمدیه (خط ۷) خبر داد و افزود: با افزوده شدن این پلهبرقیها، تعداد پلهبرقیهای فعال در خطوط هفتگانه متروی تهران به بیش از ۱۳۲۸ دستگاه رسیده است. بیشترین پلهبرقی در خط ۳ با ۲۸۷ دستگاه و کمترین در خط ۵ با ۳۱ دستگاه قرار دارد که این تعداد به دلیل روزمینی بودن ایستگاههای این خط طبیعی است.
قائد رحمتی در ادامه به وضعیت آسانسورهای مترو پرداخت و اعلام کرد: از مجموع ۲۷۸ دستگاه آسانسور نصبشده در ایستگاههای مترو، ۱۶۳ دستگاه فعال و ۱۱۵ دستگاه به دلایل فنی که عمدتاً مرتبط با عدم اخذ گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران است، هنوز در مدار بهرهبرداری قرار نگرفتهاند. بخش عمده این آسانسورها مربوط به خطوط ۶ و ۷ است.
وی از برگزاری جلسات مستمر کارشناسی با شرکت راهآهن شهری تهران و حومه و نمایندگان سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت: این جلسات به منظور رفع موانع فنی و اداری در مسیر دریافت مجوزها برگزار میشود تا آسانسورهای غیرفعال هرچه سریعتر وارد مدار خدمترسانی شوند.
معاون مهندسی مترو تهران با بیان اینکه مترو سیاست ویژهای را در تأمین قطعات در پیش گرفته است گفت: بخش عمده قطعات و تجهیزات موردنیاز از طریق تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان تأمین میشود و در موارد محدود نیاز به واردات، هماهنگی لازم با دستگاههای ذیربط انجام میگیرد.
وی در پایان با تأکید بر ماموریت انسانمحور مترو گفت: هدف نهایی شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، ارتقای رفاه و دسترسی ایمن و برابر برای همه اقشار جامعه است و این شرکت با تمام توان در مسیر تحقق مترویی دسترسپذیر و انسانمحور گام برمیدارد.
انتهای پیام/

