صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گزارش|

چرا سازمان ملی استاندارد کیفیت برخی از آسانسور‌های مترو را تایید نمی‌کند؟

۰۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۶۸۳۷۲
مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی ضمن اشاره به اینکه از نظر  معیار‌های فنی، آسانسور‌ها‌ی مترو با سایر آسانسورها‌ی نصب شده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و اداری تفاوتی ندارد، گفت: آن دسته از آسانسور‌های مترو که موفق به دریافت گواهی نامه ایمنی آسانسور نشده‌اند دارای اختلاف سطح طبقات بیش از ۱۱ متر در دو طبقه متوالی هستند که باعث می‌شود خروج ایمن سرنشینان در هنگام بروز حادثه و توقف کابین انجام نشود.

یکی از مشکلاتی که شهروندان به ویژه افراد سالمند، کم توان و دارای معلولیت و همچنین افرادی که مسافت‌های طولانی را با مترو سفر می‌کنند به ویژه در ایستگاه‌های بزرگ و پرتردد با آن مواجه هستند، عدم فعالیت آسانسور‌ها و پله برقی‌های تعدادی از ایستگاه‌های مترو است که سبب به زحمت افتادن تعداد زیادی از شهروندان می‌شود.

خبرگزاری میزان چندی پیش در رابطه با این مشکل تعدادی از شهروندان گزارشی نوشت که طی آن گزارش عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در رابطه با عدم استفاده از آسانسور‌ها و پله برقی‌های تعدادی از ایستگاه‌های مترو تهران بیان کرده بود که آسانسور‌های ایستگاه‌ها توسط شرکت مترو احداث می‌شوند، اما در زمان بهره‌برداری، سازمان استاندارد شاخص‌هایی را برای تأیید ایمنی در نظر می‌گیرد که اساساً مربوط به ساختمان‌های مسکونی و اداری است و ایستگاه‌های زیرزمینی مترو را شامل نمی‌شود. این تفاوت در معیار‌ها باعث شده است که سازمان استاندارد از اواخر دهه ۸۰ تاکنون استاندارد آسانسور‌های مترو را تأیید نکند. در واقع، آنچه سازمان استاندارد از ما می‌خواهد، با شرایط واقعی ایستگاه‌های مترو منطبق نیست، اگر بخواهیم دقیقاً طبق همان ضوابط عمل کنیم، عملاً بسیاری از آسانسور‌ها قابل استفاده نخواهند بود. در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است تا با در نظر گرفتن ملاحظات فنی خاص مترو، امکان صدور مجوز بهره‌برداری برای این آسانسور‌ها فراهم شود.

همچنین حجت‌اله قائد رحمتی، معاون مهندسی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز در این باره مطرح کرده بود که از مجموع ۲۷۸ دستگاه آسانسور نصب‌شده در ایستگاه‌های مترو، ۱۶۳ دستگاه فعال و ۱۱۵ دستگاه به دلایل فنی که عمدتاً مرتبط با عدم اخذ گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران است، هنوز در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. بخش عمده این آسانسور‌ها مربوط به خطوط ۶ و ۷ است.

اختلاف سطح طبقات در برخی از ایستگاه‌ها بیش از ۳۰ متر است

در همین ارتباط علی عبدی، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی در گفت‌و‌گو با میزان در پاسخ به صحبت‌های مسئولان شهرداری تهران توضیح داد: از نظر  معیار‌های فنی، آسانسورها‌ی مترو با سایر آسانسور ها‌ی نصب شده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و اداری تفاوتی ندارد.

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی گفت: آن دسته از آسانسور‌های مترو که به لحاظ سازه‌ای امکان انطباق با بند ۵_۲_۲_۱_۲ استاندارد ملی  ۱_۶۳۰۳ را ندارند موفق به دریافت گواهی نامه ایمنی آسانسور نشده‌اند. این آسانسور‌ها دارای اختلاف سطح طبقات بیش از ۱۱ متر در دو طبقه متوالی هستند، در تعدادی از ایستگاه‌ها بیش از ۳۰ متر مسیر پیمایش بین ۲ طبقه است که باعث می‌شود خروج ایمن سرنشینان در هنگام بروز حادثه و توقف کابین انجام نشود.

وی ضمن اشاره به اینکه این موضوع طی مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولان مترو و شهرداری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، افزود: تا زمان ارائه راه حل قابل پذیرش برای رفع این عدم انطباق و تایید آن توسط سازمان ملی استاندارد، به دلیل مغایرت صریح با بند استاندارد امکان صدور گواهینامه وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *