صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

۱۰ توصیه مهم برای والدین در روز‌های نخست بازگشایی مدارس

۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۸۵۷۵۳۵
یک روان‌شناس کودک و نوجوان به بیان توصیه‌هایی برای والدین به ویژه والدین کلاس اولی‌ها در روز‌های نخست بازگشایی مدارس پرداخت و گفت: والدین و معلمان در هفته‌های اول آغاز سال تحصیلی چندان بر روی نوشتن تکالیف تاکید نداشته باشند و اجازه دهند دانش‌آموز به تدریج با محیط و قوانین کلاس آشنا شود.

همزمان با بازگشایی مدارس ممکن است والدین دانش آموزان به ویژه والدین کلاس اولی‌ها با چالش‌هایی مواجه باشند. 

مهسا ساداتی، روان‌شناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با میزان  بیان کرد: در حال حاضر خانواده‌ها قوانین کمی را در خانه دارند یکی از چالش‌های که هنگام مدرسه رفتن فرزندانشان با آن مواجه هستند اجرای قوانین مدرسه توسط کودکانشان است، لازم است والدین به فرزندانشان بفهمانند که هر روز باید به مدرسه بروند و این قانون قابل بازگشت نیست، البته ممکن است این امر برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان تا حدی دشوار باشد. 

وی با بیان اینکه اغلب خانواده‌ها هدفشان از به مدرسه فرستادن فرزندانشان را درس خواندن عنوان می‌کنند در حالی که اولویت اول به مدرسه فرستادن کودکان باید علاقه‌مند شدن به درس و مدرسه باشد، ادامه داد: درس خواندن و نوشتن تکالیف کوتاه مدت است اما علاقه‌مند شدن به درس بلند مدت است، از این رو توصیه‌ می‌شود والدین و معلمان در هفته‌های اول آغاز سال تحصیلی چندان بر روی نوشتن تکالیف تاکید نداشته باشند و اجازه دهند دانش‌آموز به تدریج با محیط و قوانین کلاس آشنا شود.

این روان‌شناس کودک و نوجوان افزود: در مواردی ممکن است به کودکانی که شیطنت بیشتری دارند برچسب بیش فعالی، لجبازی و نافرمانی زده شود در حالی که شاید این چنین نباشد و کودک تنها با قوانین مدرسه به خوبی آشنا نباشد و نداند باید چه رفتاری در کلاس درس داشته باشد از این رو لازم است معلمان زمان مناسبی را به آشنا کردن دانش آموزان با محیط و قوانین کلاس اختصاص دهند و این اقدام را از قوانین کوچک‌تر نظیر سر کلاس نشستن و حرف نزدن آغاز کنند.

ساداتی با اشاره به اینکه تعدادی از خانواده‌ها در قوانین معلمان دخالت می‌کنند، بیان کرد: این اقدام اصلا درست نیست. والدین باید اجازه دهند که قدرت اداره کلاس و مدرسه در دست اولیای مدرسه و معلمان باشد، لازم است والدین به اولیای مدرسه اعتماد داشته باشند و بدانند مدرسه قصد آسیب رساندن به فرزندان ما را ندارد و هر چه والدین بیشتر به قوانین مدرسه ورود کنند دانش‌آموزان احساس می‌‎کنند قوانین قابل تغییر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهم آشنایی دانش‌آموزان با محیط مدرسه و کلاس درس است، توضیح داد: بهتر است دانش‌آموزان از قبل و یا در روزهای اول مدرسه با محیط مدرسه و کلاس درس به خوبی آشنا شوند و به ویژه کلاس اولی‌ها آمادگی‌های لازم را برای ورود به مدرسه را کسب کنند و توانایی انجام کارهای شخصیشان را داشته باشد. همچنین بهتر است معاون و سایر اولیای مدرسه به دانش‌آموز معرفی شوند به کودک گفته شود اگر مشکلی برایت پیش آمد، یعنی برای مثال دچار دل درد شدی می‌‍‌توانی به آن‌ها بگویی تا کودک خیالش راحت باشد که اگر والدینش حضور ندارند فردی در مدرسه حضور دارد که می‌تواند کمکش کند. 

این روان‌شناس کودک و نوجوان گفت: آنچه بیش از سایر عوامل سبب افزایش تمرکز در طول روز می‌شود داشتن خواب کافی در شب است، از این رو هنگامی که مدارس آغاز می‌شوند بهتر است والدین از قوانین کم اهمیت‌تر صرف نظر کنند و قانون خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص را بسیار مورد توجه قرار دهند. چنانچه دانش‌آموز انجام چنین کاری را از زبان والدینش نمی‌پذیرند معلمان می‌توانند از والدین بخواهند ساعت خواب دانش‌آموز را به او گزارش دهند و دانش‌آموزی که سر ساعت مشخص می‌خوابد و بیدار می‌شود را تشویق کنند، این تشویق می‌تواند به صورت کلامی باشد انجام این کار به مدیریت ساعت خواب در دانش‌آموزان بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

ساداتی افزود: لازم است والدین برای تکالیف نیز زمان مشخصی را اختصاص دهند تا دانش‌آموزان دیر وقت به فکر انجام تکالیفشان نیفتند، به طور کلی نباید اینگونه باشد که دانش‌آموزان بدون قانون در خانه به انجام تکالیفش بپردازد.

وی تاکید کرد:  از آنجایی که محیط مدرسه بزرگ و شلوغ است اگر دانش‌آموز به ویژه دانش‌آموز کلاس اولی در روزهای اول از مدرسه بیرون بیاید و والدینش را نبیند دچار استرس می‌شود، از این رو توصیه می‌شود حتی اگر دانش‌آموز سرویس دارد نیز در روزهای اول والدین خودشان به دنبال فرزندانشان بروند و زمانشان را به نحوی مدیریت کنند که قبل از خوردن زنگ مدرسه در حیاط مدرسه حضور داشته باشند چراکه با مواردی مواجه بودیم که دانش‌آموز با محیط مدرسه ارتباط بر قرار کرده اما به دلیل دیر رسیدن والدین دچار اضطراب شده و نسبت به محیط مدرسه گارد گرفته است.  

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *