بازگشت تعداد زیادی از کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه با همکاری دادستانهای سراسر کشور/ ۳۰ هزار کودک به کلاس درس برگشتند
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه مهمترین محور مشترک بین ما و دستگاه قضا به ویژه معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه و معاونت حقوق عمومی بحث ایجاد حق دسترسی برای همه دانشآموزان و موضوع بازماندگان از تحصیل است که آخرین جلسهاش نیز در وزارت دادگستری با حضور نمایندگان قوه قضاییه برگزار شد، گفت: برای فراهم کردن زمینههای لازم و سازوکارهای قانونی جهت جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکانی که به دلایلی خارج از دلایل آموزش و پرورش از تحصیل محروم میشوند و افرادی مانع از حضورشان در مدرسه شدهاند اقدامهای لازم قطعاً باید با همکاری قوه قضاییه صورت گیرد چراکه ما در آموزش و پرورش سلطه قضایی و قانونی نداریم و نمیتوانیم بر خانوادهها این اجبار را اعمال کنیم، اما دادستان و معاون حقوق عمومی میتوانند به عنوان مدعی حقوق کودکان این اجبار و الزام را داشته باشند.
وی با بیان اینکه در استانها همکاریهای بسیار خوبی در این زمینه داشتیم، ادامه داد: هنگامی که کودکان بازمانده از تحصیلی را شناسایی کردیم که خانوادههایشان به دلایلی مانع از حضورشان در مدرسه میشدند و اسامیشان را به دادستانها اعلام کردیم شاهد این امر بودیم که با ورود دادستانی موضوع پیگیری شد و توانستیم کودکان بسیاری را از طریق این همکاری مشترک به مدرسه بازگردانیم. در مجموع توانستیم ۳۰ هزار کودک را به مدرسه بازگردانیم که تعدادی از آنها همین کودکانی بودند که با مساعدت دادستانها در سراسر کشور به چرخه آموزش بازگشتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آخرین جلسهای که در این مورد داشتیم در وزارت دادگستری و کنوانسیون ملی حقوق کودک بود و برنامههای مشترک را در این زمینه پیگیری میکنیم، افزود: هر چه قدر که از ظرفیتهای قانونی در کنار ظرفیتهای آموزش و پرورش بهره ببریم شاهد این امر خواهیم بود که مهمترین سرمایه کشور که کودکان و نوجوانان هستند حضور بهتری در مدارس داشته باشند و زمینههایی فراهم شود که از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود.
حکیم زاده در رابطه با لزوم آموزشهای حقوقی از سنین پایین ضمن بیان اینکه آشنایی کودکان با حقوق خودشان و اینکه صدای دانشآموزان شنیده شود بسیار موضوع مهمی است، توضح داد: کسب موفقیت در زندگی منوط به این است که کودکان ما حقوق خودشان را بشناسند و از آن دفاع کنند، این موضوع در برنامههای درسی به صورت تلفیقی دنبال میشود و اگر بتوانیم به صورت مشخص برنامههایی را با همکاری قوه قضاییه داشته باشیم تا کودکان به صورت نظاممند با حقوقشان آشنا شوند بسیار مفید است و به این امر کمک میکند که به جای اینکه اشخاص در بزرسگالی با پرخاشگری و رفتارهای آسیب رسان حقوق از دست رفتهشان را بخواهند بتوانند با ابراز وجود، قاطعیت و یادگیری از حقشان دفاع کنند، این مسئله میتواند از بسیاری از آسیبهای دوره بزرگسالی جلوگیری کند.
انتهای پیام/

