صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

تسلیحات کانادایی در خدمت جنایت‌های رژیم صهیونیستی

۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۲:۴۹
کد خبر: ۴۸۴۹۶۴۶
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
اتاوا پس از اعلام توقف ارسال سلاح به اراضی اشغالی، ارسال محموله‌های نظامی را از طریق مسیر‌های غیرمستقیم تسریع کرد تا از بررسی دقیق آن جلوگیری شود.

گزارش جدیدی که به‌تازگی توسط گروه‌های پی‌وای‌اِم، جهان فراتر از جنگ و تحریم تسلیحاتی اکنون، منتشر شده، نشان می‌دهد که دولت کانادا طی سال گذشته با اعلام توقف تمام مجوز‌های جدید صادرات سلاح به اراضی اشغالی، افکار عمومی را گمراه کرد.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که ارسال محموله‌ها نه تنها ادامه داشته، بلکه در واقع با سرعت بیشتری انجام شده و در برخی مواقع از طریق مسیر‌های غیرمستقیم مانند آمریکا صادر شده است.

این یافته‌ها به تلاش‌های اتاوا (علام توقف تمام مجوز‌های جدید صادرات سلاح به اراضی اشغالی) برای جلب رضایت رای‌دهندگانی اشاره دارد که نارضایتی فزاینده‌ای را از نحوه واکنش حزب لیبرال به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ابراز کرده‌اند، اما بدون اینکه سیاست حمایت بی‌قید و شرط خود از این رژیم را تغییر دهند.

نویسندگان در این گزارش نوشتند: ارسال اسلحه به اسرائیل تحت صد‌ها مجوز قبلا تایید شده مجاز بود. این ترفند ارتباطی به شرکت‌های کانادایی اجازه داد تا همچنان از نسل‌کشی اسرائیل سود ببرند، در حالی که دولت فدرال کانادایی‌ها را گمراه کرد تا باور کنند که دیگر نیرو‌های اشغالگر اسرائیل در غزه را مسلح نمی‌کنند.

این سند ۵۸ صفحه‌ای با عنوان «افشای صادرات نظامی کانادا به اسرائیل» به بیش از ۳۹۰ محموله از ۲۱ تولیدکننده کانادایی در ۶ شهر اشاره می‌کند که شامل بیش از ۴۲۰ هزار گلوله، ۷۳۵ قطعه فشنگ (مجموعه مهمات برای سلاح گرم)، قطعات جنگنده اف-۳۵ مانند حسگر‌های ناوبری، سیستم‌های راداری و اقلام دو منظوره مانند آنتن‌های GPS می‌شود.

مرگبارترین سلاح‌ها و سیستم‌های پشتیبانی نظامی از شرکت‌های General Dynamics Ordnance and Tactical Systems، Stelia Aerospace North America و Pratt & Whitney و دیگران تهیه شده است که سیستم‌های پشتیبانی مانند فناوری نظارت و ردیابی و همچنین تجهیزات فرود هواپیما را ارائه داده‌اند.

نویسندگان می‌گویند که برای نخستین‌بار از ۲ روش مکمل برای ردیابی صادرات اسلحه کانادا استفاده کرده‌اند؛ داده‌های حمل و نقل تجاری با داده‌های واردات اداره مالیات رژیم صهیونیستی از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تا می ۲۰۲۵ (اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۴) تطبیق داده شده است.

نویسندگان گفتند: این گزارش واقعیتی بسیار متفاوت از ادعا‌های دولت را آشکار می‌کند؛ یک جریان مداوم و عظیم از سلاح‌های کانادایی که به‌طور مستقیم به اسرائیل می‌رسد.

آنها ادامه دادند: کانادا با ادامه ارسال سلاح به اسرائیل، هم قوانین داخلی و هم تعهد‌های خود تحت قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

میدل‌ایست‌آی نوشت که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، بیش از ۶۰ هزار فلسطینی را در غزه ب شهادت رسانده است. این رزیم همچنین از ماه مارس (اسفند/فروردین)، محاصره‌ای فلج‌کننده بر این منطقه محصور اعمال کرده که به اعلام قحطی توسط نهاد‌های برتر غذایی و امدادی جهان منجر شده است.

در این گزارش آمده است: کانادا باید فورا تحریم تسلیحاتی دو طرفه کاملی را علیه اسرائیل اعمال کند. این موضوع مستلزم لغو تمام مجوز‌های فعال صادرات اسلحه، بستن راه‌های گریز برای نقل و انتقالات (آمریکا)، ممنوعیت نظارت و فناوری‌های دوگانه و لغو تمام قرارداد‌ها و خرید‌های برنامه‌ریزی شده کالا‌های نظامی از اسرائیل است.

برنامه اف-۳۵

یکی از یافته‌های کلیدی این گزارش این است که قطعات ساخته شده در کانادا توسط ۳ شرکت اصلی، به طور معمول دست‌کم ۲.۱ میلیون دلار از هر جت جنگنده اف-۳۵ را تشکیل می‌دهند؛ جنگنده‌ای که توسط لاکهید مارتین در آمریکا طراحی شده است.

به جز شرکای ناتو و گروه ۷ و استرالیا، هیچ‌کس دیگری در جهان به جز رژیم صهیونیستی به این هواپیما‌ها دسترسی ندارد.

یارا شوفانی، یک کارشناس حقوق بشر گفت: قطعات کانادایی، همان‌طور که مدت‌هاست می‌دانیم، در ساخت اف-۳۵ بسیار مهم هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که ۳ تولیدکننده یادشده در کانادا عبارتند از: Stelia که پنل‌های کامپوزیتی و قطعات ساختاری دقیق برای جت‌ها می‌سازد؛ CMC که حسگر‌های سرعت داپلر را برای دقت هدف‌گیری می‌سازد؛ و Nexeya که آزمایش‌کننده‌های محصولات ماژولار را برای اطمینان از آماده بودن جت‌ها برای حمله تامین می‌کند. تقریبا تمام این قطعات به Elbit Systems رسیده‌اند.

شوفانی گفت: وقتی به این واقعیت فکر می‌کنید که شرکت البیت، به‌عنوان یک تولیدکننده سلاح، در سراسر جهان به‌عنوان مترادف نسل‌کشی دیده می‌شود، این واقعا نگران‌کننده است. اینکه دولت کانادا به این تولیدکنندگان مستقر در کانادا اجازه می‌دهد قطعات سلاح را به بزرگترین تولیدکننده سلاح اسرائیل ارسال کنند، چیزی است که واقعا باید زنگ خطر را به صدا درآورد.

رژیم صهیونیستی در ۱۳ جولای ۲۰۲۴ (۲۳ تیر ۱۴۰۳) یک جت جنگنده اف-۳۵ را برای پرتاب ۳ بمب ۲ هزار پوندی (بیش از ۹۰۰ کیلو) بر روی المواصی در خان‌یونس، منطقه‌ای در جنوب غزه که به صراحت آن را «منطقه امن» تعیین کرده بود، مستقر کرد. در این حمله دست‌کم ۹۰ فلسطینی به شهادت رسیده و ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

در این گزارش، این بمباران به‌عنوان نمونه‌ای از خسارت‌هایی که فقط این جت جنگنده خاص قادر به انجام آن است، ذکر شده است.

در حالی که قابلیت عملیاتی مداوم اف-۳۵ به یک زنجیره تامین بین‌المللی پیچیده متکی است، در این گزارش آمده است: اف-۳۵ نمی‌تواند بدون قطعات کانادایی حمله‌های هوایی انجام دهد.

این سلاح‌ها چگونه به اراضی اشغالی می‌رسند؟

نویسندگان، صادرات سلاح کانادا را علاوه بر دریافت‌کننده اصلی (البیت سیستمز) به شرکت‌های بزرگ رژیم صهیونیستی مانند التا سیستمز و اسنونیت اوییشن ردیابی کردند.

این گزارش نشان می‌دهد که وزیر خارجه کانادا در نهایت مسئول امضای مجوز‌های صادرات به هر نهاد خارجی است و این مجوز‌ها به‌طور معمول دست‌کم ۲ تا ۳ سال از تاریخ تایید معتبر هستند.

نویسندگان این گزارش نوشتند که جریان کالا‌های نظامی بین کانادا و رژیم صهیونیستی به ۲ صورت انجام می‌شود؛ صادرات تجاری مستقیم از شرکت‌های کانادایی به رژیم صهیونیستی و صادرات غیرمستقیم که در آن سلاح‌های کانادایی از طریق انتقال از طریق آمریکا به اراضی اشغالی ارسال می‌شوند.

مورد دوم به کانادا اجازه می‌دهد تا از یک خلأ قانونی که آن را از الزامات مجوز خود معاف می‌کند، استفاده کند. این الزامات تصریح می‌کنند که هیچ گونه حمایت نظامی نمی‌تواند به طرف‌هایی که احتمالا درگیر جنایات جنگی هستند، ارائه شود.

شوفانی اضافه کرد که از ۱۰۰ محموله مستقیمی که آنها توانستند شناسایی کنند، ۶۷ مورد مربوط به بارگیری محموله‌های نظامی در هواپیما‌های مسافربری بوده است.

شوفانی گفت: بنابراین ما در اینجا در مورد خطوط هوایی بزرگی مانند لوفت‌هانزا، ایرفرانس، ایرکانادا، ایرترانزیت صحبت می‌کنیم که اساسا قطعات در هواپیما‌هایی بارگیری می‌شوند که مسافران را به مقاصد می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *