صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)

۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰:۵۰
کد خبر: ۴۸۴۵۲۳۳
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)، در تاریخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی، رسید.  

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)، مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره منضم به متن اساسنامه، پس از تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ به تأیید شورای نگهبان رسید. 

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)

ماده واحده - به دولت اجازه داده می‌شود در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه (اَپَک) به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است. 

تبصره ۱ - رعایت اصول چهارم (۴)، هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون الزامی است. 

تبصره ۲ - دولت مکلف است گزارش سالانه عملکرد، هزینه ها، تعهدات و مزایای حاصل از عضویت در اَپَک را به کمیسیون تخصصی ذی ربط مجلس شورای اسلامی ارایه نماید. 

اساسنامه اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه (اَپَک) 

۱. نام اتحادیه

نام اتحادیه، اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه (اَپَک) است.

دفتر ثبت شده اپک: 

خیابان رمسی شماره ۱۸ 

پیم بل غربی

ان اس دبلیو ۲۰۷۳ 

استرالیا 

۲. اهداف 

۱-۲. اهداف اصلی

اهداف اَپَک به شرح زیر است:

۱) شناسایی رسمی نهاد‌های تأیید صلاحیت در منطقه آسیا - اقیانوسیه؛ 

۲) تشویق و تسهیل پذیرش و اجرای معیار (استاندارد)ها، دستورالعمل‌ها و اسناد درخواستی که توسط نهاد‌های بین المللی مربوط مانند سازمان بین المللی استاندارد (ایزو)، کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی (آی‌ای سی)، مجمع بین المللی تأیید صلاحیت (آی اِی اِف) و اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی تدوین شده است؛ تداوم شناسایی از طریق مجمع بین‌المللی تأیید صلاحیت و اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی؛ و به عنوان یک گروه منطقه‌ای، همکاری و تکمیل فعالیت‌های سایر گروه‌ها با مجمع بین‌المللی تأیید صلاحیت و اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی؛ 

۳) شناسایی توسط سایر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و تداوم آن؛ 

۴) ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات و ترویج مباحث بین نهاد‌های تأیید صلاحیت و سازمان‌هایی که در تأیید صلاحیت و فعالیت‌های مرتبط ذی نفع هستند؛

۵) ارتقای معیار (استاندارد) خدمات تأیید صلاحیت ارایه شده توسط اعضای اصلی؛

۶) انتشار مستندات در خصوص تأیید صلاحیت و موضوعات مرتبط؛

۷) حفظ و تقویت اعتماد متقابل در صلاحیت فنی بین اعضای اصلی و تلاش در جهت گسترش ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛

۸) ایجاد و حفظ رویه‌های ارزیابی نهاد‌های تأیید صلاحیت که در ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک ورود و مشارکت می‌کنند و ایجاد رویه‌های نظارت و ارتقای بهره وری ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛

۹) تسهیل کاهش موانع فنی تجارت از طریق ارتقای پذیرش نتایج فعالیت‌های ارزیابی انطباق از نهاد‌های ارزیابی انطباق که توسط اعضای اصلی تأیید صلاحیت شده‌اند؛

۱۰) تشویق اعضا برای کمک به تمامی نهاد‌های تأیید صلاحیت علاقمند در منطقه برای توسعه و بهبود نظام‌های تأیید صلاحیت آنها؛

۱۱) همکاری با سایر نهاد‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی در زمینه اندازه شناسی، معیار (استاندارد)‌ها و نهاد‌های ارزیابی انطباق با اهداف مشابه یا مکمل؛

۱۲) انجام هر کار ضروری یا مفید برای اهداف فوق.

۲-۲. عدم نفع مالی

کسب منفعت مالی هدف اَپَک نیست. اموال و درآمد اَپَک صرفاً جهت پیشبرد اهداف خود به کار می‌رود و هیچ بخشی از آن اموال یا درآمد را نمی‌توان به اعضا پرداخت یا به نحو دیگری مستقیم یا غیرمستقیم بین آنها توزیع کرد، مگر: 

۱) کالا‌ها و خدماتی که تحت شرایط تجاری موجود توسط کارگروه اجرایی برای پیشبرد این اهداف تأیید شده است؛ و

۲) هیچ نفع مالی برای عضو وجود نداشته باشد.

۳. عضویت 

۳،۱. انواع عضویت اعضا از منطقه آسیا - اقیانوسیه انتخاب می‌شوند و می‌توانند یکی از دو نوع عضویت زیر را داشته باشند: 

۱) عضو اصلی؛ یا

۲) عضو همکار. 

۳-۲. سازمان‌های وابسته

در مواردی که معیار‌های عضویت فراهم نباشد، اَپَک ممکن است تصمیم بگیرد که سازمانی را به عنوان یک سازمان وابسته طبق ردیف (۵) این بند بپذیرد. 

۳-۳. شرایط لازم برای عضویت اصلی

اعضای همکاری که واجد معیار‌های ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک باشند و به عنوان امضاکنندگان ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک پذیرفته شوند، واجد شرایط عضویت اصلی هستند.

۳-۴. شرایط لازم برای عضویت همکار

اعضای همکار سازمان‌هایی هستند که با هدف ارایه تأیید صلاحیت در مناطق اقتصادی آسیا - اقیانوسیه واقع شده باشند، مشروط بر اینکه معیار مندرج در ردیف ۷ این بند را داشته باشند.

۳-۵. شرایط لازم برای وضعیت سازمان وابسته

سازمان‌های وابسته سازمان‌هایی هستند که در تأیید صلاحیت ذی نفع می‌باشند و تمایل دارند که در فعالیت‌های اَپَک شرکت کنند، اما همه شرایط عضویت اصلی یا همکار را ندارند.

کارگروه اجرایی معیار شرایط لازم برای کسب وضعیت سازمان وابسته برای سازمان‌ها را تعیین خواهد نمود و نیز می‌تواند فرایند درخواست و هرگونه شرایطی که لازم است عضو وابسته رعایت کند را مشخص نماید.

۳-۶. فرایند درخواست – تمامی اعضا 

الف) متقاضیان باید:

۱) شخصیت حقوقی یا بخش مشخصی از یک شخصیت حقوقی باشند به طوری که بتوان آنها را از نظر قانونی مسؤول فعالیت‌های تأیید صلاحیت خود دانست؛

۲) برگه (فرم) درخواست عضویت را تکمیل کرده باشند؛

۳) مدرک مستند مورد نیاز اَپَک جهت تأیید درخواست را ارایه کنند؛

۴) موافقت کنند که تابع و متعهد به کلیه مقررات و آیین نامه‌های اَپَک باشند.

ب) کارگروه اجرایی می‌تواند درباره میزان و ماهیت دقیق اسنادی که برای هرگونه درخواست مورد نظر نیاز است، دستورات اضافی را مقرر دارد (علاوه بر موارد مندرج در این اساسنامه).

پ) درخواست عضویت جهت پذیرش توسط کارگروه اجرایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که در صورت عدم احراز شرایط عضویت، اختیار رد درخواست عضویت را دارد.

ت) پذیرش سازمان به عنوان عضو اصلی یا همکار منوط به پرداخت حق عضویت سالیانه مربوط است (به تناسب پایان سال حق عضویت جاری) که باید تا قبل از پذیرش سازمان به عنوان عضو اَپَک پرداخت شود.

۳-۷. فرایند درخواست – عضویت همکار

متقاضی عضویت همکار باید درخواست خود منضم به مدارک مستند قانع کننده‌ای را دال بر این که وی فعالیت‌های تأیید صلاحیت را بر عهده می‌گیرد یا قصد دارد که بر عهده بگیرد و تعهد نماید که عضو اصلی شود را به کارگروه اجرایی ارایه کند.

۳-۸. تعلیق عضویت 

الف) عضویت هر نوع از اعضا ممکن است به واسطه نقض تعهدات عضویت که به تفصیل در سند تعهدات عضویت اَپَک آمده یا به واسطه نقض سایر مقررات و آیین نامه‌های قابل اجرای اَپَک، به حالت تعلیق درآید.

ب) نام عضو تعلیق شده از فهرست اعضا حذف می‌شود، ولی مکاتبات اَپَک را همچنان دریافت می‌کند. عضو تعلیق شده واجد شرایط رای دهی در اَپَک نمی‌باشد؛ نمی‌تواند در هیچ یک از جلسات کارگروه شرکت نماید؛ یا در مجمع عمومی حضور یابد. سازمانی که عضویت آن تعلیق شده، نباید ادعای عضویت در اَپَک را نماید. تعلیق عضویت اصلی منجر به تعلیق وضعیت عضویت آن عضو در ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک خواهد شد.

پ) عضو تعلیق شده باید پرداخت حق عضویت‌های مقرر را در موعد خود ادامه دهد.

ت) حداکثر مدت زمانی که یک عضو می‌تواند تعلیق شود شش ماه است. پس از آن کارگروه اجرایی شرایط تعلیق و وضعیت فعلی را بررسی خواهد کرد و ممکن است وضعیت عضویت را به عنوان عضو همکار یا سازمان وابسته تأیید کند یا اقدام به خاتمه عضویت نماید. 

۳-۹. خاتمه عضویت

الف) عضویت هر نوع از اعضا می‌تواند به یکی از طرق زیر خاتمه پیدا کند:

۱) اعلان کتبی خاتمه که به دبیرخانه ارسال شده؛

۲) عدم پرداخت حق عضویت یا سایر بدهی‌ها به اَپَک؛ و

۳) نقض جدی یا مکرر (که توسط کارگروه اجرایی مشخص شده است) هر یک از مقررات و آیین‌نامه‌های اَپَک. 

ب) تحقیقات مطابق با خط مشی و رویه‌های شرح داده شده در دستورالعمل مدیریت اَپَک انجام خواهد شد.

پ) هر سازمانی که عضویت آن خاتمه یافته، همچنان موظف به پرداخت حق عضویت لازم التأدیه و قابل پرداخت اَپَک است که تا تاریخ خاتمه پرداخت نشده است.

ت) کارگروه اجرایی می‌تواند رویه‌هایی که برای بررسی و تصمیم گیری در رابطه با رعایت مقررات و آیین نامه‌های اَپَک و هرگونه تصمیم که در خصوص خاتمه عضویت مناسب می‌داند را تعیین کند.

ث) تصمیمات کارگروه اجرایی پس از انجام کلیه فرایند‌های استیناف داخلی، نهایی و قطعی می‌شوند.

۳-۱۰. تعلیق و خاتمه وضعیت سازمان وابسته

الف) وضعیت سازمان وابسته از طریق ارسال اعلان کتبی به دبیرخانه یا تصمیم کارگروه اجرایی قابل تعلیق یا خاتمه است.

ب) نام سازمان وابسته از فهرست سازمان‌های وابسته حذف می‌شود، ولی باید دریافت مکاتبات از اَپَک ادامه یابد. سازمان وابسته معلق واجد شرایط شرکت در رای گیری‌های اَپَک، شرکت در هر یک از جلسات کارگروه یا حضور در مجمع عمومی نمی‌باشد. سازمان وابسته معلق نباید دیگر ادعا نماید که یک سازمان وابسته در اَپَک است.

پ) سازمان وابسته معلق باید نسبت به ادامه پرداخت حق عضویت مقرر در زمان سر رسید اقدام نماید.

ت) هر سازمانی که وضعیت وابسته آن خاتمه یافته است، همچنان موظف به پرداخت هرگونه حق عضویت لازم التأدیه و قابل پرداخت به اَپَک است که تا تاریخ خاتمه پرداخت نشده است.

ث) تصمیمات کارگروه اجرایی پس از انجام تمام فرایند‌های استیناف داخلی، نهایی و قطعی می‌گردد.

۳-۱۱. حق عضویت سالانه

الف) اعضا و سازمان‌های وابسته اَپَک باید حق عضویت سالیانه‌ای را جهت تأمین بودجه سالیانه مورد توافق مقرر در جزء (ب) زیر بپردازند. خط مشی و نحوه محاسبه حق عضویت سالیانه توسط کارگروه اجرایی تعیین می‌شود و هر چند وقت یک بار قابل اصلاح می‌باشد.

ب) حق عضویت سالیانه اعضا و سازمان‌های وابسته فعلی باید ظرف مدت سه ماه از تعیین آن پرداخت شود. اعضا و سازمان‌های وابسته جدیدی که در نیمه سال مالی ملحق می‌شوند، باید به هنگام عضویت به تناسب مدت، حق عضویت سالیانه سال مذکور را بپردازند.

پ) چنانچه حق عضویت تا انتهای سال مالی عضویت اَپَک پرداخت نشود، عضویت یا وضعیت سازمان وابسته پایان می‌یابد. 

۴. مجمع عمومی 

۴-۱. رکن اصلی اَپَک 

 رکن اصلی اَپَک، مجمع عمومی است. مجمع عمومی اطمینان حاصل می‌کند که وظایف مشخص مطابق با اهداف و مقاصد اَپَک دنبال می‌شود. 

۴-۲. ترکیب مجمع عمومی

مجمع عمومی متشکل از یک نماینده از هر یک از اعضای اصلی و اعضای همکار است. 

۴-۳. سازمان‌های وابسته و ناظران

سازمان‌های وابسته می‌توانند در مجمع عمومی حضور یابند. رییس اَپَک می‌تواند برای حضور در جلسات مجمع عمومی یا بخشی از جلسات از ناظران دعوت کند.

۴-۴. نماینده تعیین شده

هر یک از اعضا و سازمان‌های وابسته باید نام نماینده تعیین شده خود را به صورت مکتوب به اطلاع رییس مجمع عمومی برسانند و این نام در دفتر ثبت اعضا و سازمان‌های وابسته ثبت می‌گردد. کلیه مکاتبات اَپَک به نمایندگان تعیین شده ارجاع می‌شود. نمایندگان تعیین شده مسؤول انتقال تمام مکاتبات اَپَک به اشخاص مربوط در سازمان خود هستند.

۴-۵. مسؤولیت‌های مجمع عمومی

مجمع عمومی مسؤول موارد زیر است:

الف) تصویب خط مشی‌ها و رویه‌های مهم تأثیرگذار بر راهبرد و یا جهت گیری اَپَک؛

ب) انتخاب رئیس؛

پ) اصلاح اساسنامه و یا خط مشی‌های حکمرانی؛

ت) انتخاب اعضای کارگروه اجرایی اَپَک؛

ث) برکناری اعضای کارگروه اجرایی اَپَک؛

ج) سایر موضوعاتی که هر چند وقت یک بار مورد توافق مجمع عمومی قرار می‌گیرد.

۴-۶. تفویض اختیارات

مجمع عمومی می‌تواند مسؤولیت‌هایی را طبق صلاحدید خود به کارگروه اجرایی تفویض کند.

۴-۷. جلسات مجمع عمومی 

الف) مجمع عمومی حداقل یک بار در سال تقویمی جلسه برگزار خواهد کرد و تاریخ و محل تشکیل آن مشخص و حداقل شش ماه قبل از مجمع عمومی بعدی، به اطلاع اعضا و سازمان‌های وابسته رسانده خواهد شد.

ب) دستور جلسه حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ جلسه پیشنهادی، برای اعضای اَپَک، سازمان‌های وابسته و کارگروه‌های اَپَک ارسال خواهد شد.

پ) نتیجه جلسات مجمع عمومی در صورت جلسه‌ای ثبت می‌شود که در جلسه بعدی مجمع عمومی ارایه خواهد شد. 

۴-۸. حد نصاب 

الف) حد نصاب جلسه مجمع عمومی حداقل شصت و هفت درصد (%۶۷) اعضای واجد شرایط برای رای دهی است.

ب) جلسات مجمع عمومی که ظرف مدت ۶۰ دقیقه پس از زمانی که در آگهی جلسه قید شده، حد نصاب لازم را به دست نیاورد، به زمان و محل دیگری موکول می‌شود که کارگروه اجرایی مشخص می‌کند. 

۴-۹. وکیل 

الف) عضوی که حق حضور و رای در جلسه مجمع عمومی را دارد، می‌تواند فردی را به عنوان وکیل عضو برای حضور و رای دادن برای عضو در جلسه به جای نماینده تعیین شده خود، با ارایه برگه (فرم) تکمیل شده انتصاب وکیل به کارگروه اجرایی حداقل ۲۴ ساعت قبل از جلسه، منصوب کند.

ب) اختیار رای دهی وکیل هنگامی معلق می‌شود که عضو یا نماینده تعیین شده عضو نیز در جلسه حضور داشته باشد.

پ) رای وکیل معتبر خواهد بود مگر اینکه مجمع عمومی اطلاعیه کتبی عزل وکیل را کمتر از شش ساعت پیش از آغاز یا تجدید جلسه‌ای دریافت کند که قرار بوده وکیل در آن رای دهد، حتی اگر قبل از رای دهی وکیل، عضو مربوط وکیل را عزل نماید. 

۴-۱۰. نحوه کار

الف) جلسات مجمع عمومی می‌تواند به صورت حضوری، دورفراهمایی (تله کنفرانس)، از طریق وسایل یا تجهیزات الکترونیکی یا ترکیبی از این روش‌ها یا به هر شکل دیگری که مجمع عمومی تعیین می‌کند، برگزار شود.

ب) مجمع عمومی با اطلاع رسانی مناسب به اعضا می‌تواند هرگونه شرایطی را که برای احراز هویت رضایت بخش شرکت کنندگان حاضر در جلسه مقتضی می‌داند، تعیین نماید. 

۴-۱۱. حق رای

الف) اعضای اصلی بدون حق عضویت معوق، حق داشتن یک رای در تمامی رای گیری‌های مقرر در این اساسنامه را دارند. این موارد شامل رای گیری در مجمع عمومی سالیانه، شورای ترتیبات شناسایی متقابل و انتخاب اعضای کارگروه اجرایی و اعضای دیگر کارگروه‌ها است.

ب) اعضای همکار بدون حق عضویت معوق، دارای یک رای در مجمع عمومی در رابطه با انتخاب اعضای کارگروه اجرایی و اعضای دیگر کارگروه‌ها می‌باشند. می‌توان به اعضای همکار اجازه رای دهی در موارد دیگری که به موجب مصوبه مجمع عمومی تعیین می‌شود داده شود (حق رای ویژه). اعضای همکار حق رای دیگری ندارند. حق رای ویژه طبق شرایطی که مجمع عمومی تعیین می‌کند قابل اعطا است و هر زمانی به واسطه مصوبه مجمع عمومی قابل سلب است. اعضای همکار در مورد اعطا یا سلب حق رای ویژه نمی‌توانند رای دهند و به منظور اجتناب از هر گونه ابهامی، مجمع عمومی اختیار اعطای چنین حقی را ندارد.

پ) سازمان‌های وابسته‌ای که دارای حق عضویت معوق نباشند (چنانچه قابل پرداخت باشد)، می‌توانند فرد واجد شرایطی را برای انتخاب در یک کارگروه (غیر از کارگروه اجرایی) معرفی کنند یا فرد معرفی شده را به عنوان نامزدی که قرار است در کارگروه مزبور انتخاب شود بپذیرند و می‌توانند به منظور انتخاب عضوی از کارگروه (به استثنای کارگروه اجرایی) رای دهند، ولی در مورد هیچ موضوعی در این اساسنامه حق رای ندارند. این حق رای و هر حق رای دیگری که به سازمان‌های وابسته اعطا می‌شود را می‌توان در هر زمانی به واسطه مصوبه کارگروه اجرایی پس گرفت. 

۴-۱۲. رویه‌های رای گیری

الف) رای گیری در جلسه مجمع عمومی یا از طریق پستی (ارایه رای از طریق پست، نمابر یا دیگر ابزار الکترونیکی که کارگروه اجرایی مجاز می‌داند) انجام می‌شود. در صورت رای گیری پستی، مهلت بازگرداندن برگه رای ۳۰ روز از تاریخ ارسال آن است.

ب) اعضا می‌توانند از طریق نماینده فرستاده شده خود یا از طریق انتصاب وکیل مطابق با ردیف (۹) بند (۴) رای دهند.

پ) مصوبات با رای حداقل شصت و هفت درصد (۶۷ %) اعضای اصلی و همکار دارای حق رای، معتبر خواهند بود (مصوبه معتبر). آرای ممتنع باید در محاسبه اینکه آیا آرای کافی برای ایجاد یک قطعنامه معتبر وجود دارد یا خیر، لحاظ شود. اجرایی شدن مصوبات مستلزم رای مثبت حداقل %۷۵ کل آرای «مثبت» و «منفی» است.

ت) در هر پیشنهاد مشخص در جلسه مجمع عمومی:

۱) کارگروه اجرایی باید با حسن نیت مشخص کند که رای گیری غیرپستی به شکل شفاهی، بالا بردن دست یا رای محرمانه خواهد بود.

۲) آرا باید به وسیله حداقل دو فرد تعیین¬شده برای آن کار توسط کارگروه اجرایی شمارش شود. 

۴-۱۳. جلسات فوق العاده مجمع عمومی 

کارگروه اجرایی می‌تواند در هر زمانی جلسه فوق العاده مجمع عمومی را برگزار کند. 

۵. کارگروه اجرایی 

۵-۱. فعالیت به عنوان هیئت مدیره 

کارگروه اجرایی به عنوان هیات مدیره در پیگیری مؤثر اهداف اَپَک و نظارت بر فعالیت‌ها و اداره اَپَک در مقابل مجمع عمومی مسؤول می‌باشد. 

۵-۲. حد نصاب 

کارگروه اجرایی متشکل از ۵ عضو از جمله رییس است. ریاست جلسات کارگروه اجرایی بر عهده رییس اَپَک است ولی در غیاب وی ریاست جلسات به عهده فردی خواهد بود که کارگروه اجرایی انتخاب می‌کند تا به عنوان جانشین رییس در جلسات عمل کند. 

۵-۳. ترکیب کارگروه اجرایی

الف) کارگروه اجرایی منوط به ترتیبات انتقال، از حداکثر نه نفر به شرح زیر تشکیل شده است:

۱) رئیس اَپَک که همزمان ریاست کارگروه اجرایی را بر عهده دارد؛ 

۲) رئیس شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛ 

۳) حداکثر ۷ نفر مربوط به اعضای اصلی و همکار که انتخاب شده‌اند؛

۴) به منظور تقویت تنوع و توازن نمایندگان، معیار‌های واجد شرایط بودن دیگری، در خصوص افراد منتخب در نظر گرفته می‌شود به طوری که بیشتر از دو فرد منتخب نمی‌تواند متعلق به اعضایی باشند که از یک منطقه اقتصادی واحد باشند و هر سازمان عضو صرفاً می‌تواند دارای یک فرد منتخب باشد. رییس اَپَک و رییس شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک اعضایی هستند که دیگر معیار‌های واجد شرایط بودن به خاطر سمت و مقام خود در مورد آنها اعمال نمی‌شود.

ب) هنگامی که برای سمت بلاتصدی در کارگروه اجرایی نیاز به انتخابات است، رای گیری مطابق با فرآیند مندرج در مقررات مرتبط با این اساسنامه انجام می‌شود.

پ) کارگروه اجرایی می‌تواند از میان اعضای خود نایب رییس اَپَک را انتخاب کند و دوره تصدی سمت نایب رییس نباید بیش از دوره تصدی سمت او در کارگروه اجرایی باشد. 

۵-۴. خزانه دار 

 کارگروه اجرایی از میان اعضای خود یک نفر را به عنوان خزانه دار انتخاب می‌کند که مدت تصدی سمت او بیش از مدت تصدی سمت وی در کارگروه اجرایی نخواهد بود.

۵-۵. حضور در جلسات 

فقط اعضای کارگروه اجرایی در جلسات آن شرکت می‌کنند به غیر از مواردی که رییس دعوت می‌کند.

۵-۶. سمت بلاتصدی اتفاقی 

در صورت بلاتصدی شدن اتفاقی سمت قبل از اتمام دوره تصدی عضو منتخب، کارگروه اجرایی اختیار پر کردن کرسی وی را دارد. 

۵-۷. گزارش به مجمع عمومی

کارگروه اجرایی گزارش سالیانه‌ای مشتمل بر گزارش مالی به مجمع عمومی اَپَک ارایه خواهد نمود.

۵-۸. مسؤولیت‌های کارگروه اجرایی

مسؤولیت‌های کارگروه اجرایی شامل موارد زیر می‌باشد:

الف) توسعه و پیگیری اهداف اَپَک؛

ب) حصول اطمینان از هماهنگی میان کارگروه‌های اَپَک؛

پ) انتصاب و نظارت بر عملکرد دبیر؛

ت) هماهنگ سازی تهیه پیش نویس پیشنهاد‌های مرتبط با خط مشی‌های اَپَک؛

ث) دریافت و بحث در مورد گزارش‌های کارگروه‌ها و گروه‌های کاری اَپَک و تهیه پیشنهاد‌هایی در خصوص این گزارش‌ها برای مجمع عمومی اَپَک؛

ج) بررسی و در صورت اقتضا، تأیید درخواست‌های عضویت؛

چ) بررسی و در صورت اقتضا پیشنهاد تغییرات در شرایط نحوه عضویت و پایان عضویت سازمان‌ها؛

ح) نظارت و اجرای مقررات و آیین نامه‌های اَپَک توسط اعضا و سازمان‌های وابسته؛

خ) تصمیم گیری در مورد محل و تاریخ جلسات مجمع عمومی و تعیین دستور جلسه برای آنها؛

د) اعمال کلیه اختیاراتی که اَپَک ممکن است در مجمع عمومی داشته باشد، مگر اینکه اختیار کارگروه اجرایی به موجب این اساسنامه، مقررات و آیین نامه‌های اَپَک یا با تصمیم مجمع عمومی محدود شده باشد؛

ذ) تدوین و حفظ خط مشی و رویه‌های مرتبط با نظارت بر منابع مالی و سرمایه گذاری دارایی‌های اَپَک؛ و

ر) اطمینان از اینکه همه منابع مالی با مراقبت بایسته مدیریت می‌شوند و هزینه‌ها در محدوده بودجه قرار می‌گیرند. 

۵-۹. دوره تصدی 

اعضای کارگروه اجرایی در انتهای جلسه مجمع عمومی که در سال سوم به پایان می‌رسد، به مدت سه سال انتخاب خواهند شد. حداقل یک سوم اعضای کارگروه اجرایی یا عدد صحیح بعدی بیش از یک سوم به منظور اطمینان از تداوم عضویت در کارگروه اجرایی باید هر سال کناره گیری کنند. اعضایی که مدت تصدی آنها رو به اتمام است، را می‌توان مجدداً انتخاب نمود. به پیوست (۱) برای ترتیبات انتقال مربوط رجوع کنید. 

۵-۱۰. حق الزحمه

اعضای کارگروه اجرایی حق دریافت حق الزحمه ندارند مگر در مورد بازپرداخت هزینه‌هایی که به صورت مقتضی در هنگام ایفای وظایف خود متحمل می‌شوند. 

۵-۱۱. پایان یافتن عضویت در کارگروه اجرایی

 مدت تصدی فرد به عنوان عضو کارگروه اجرایی در مواقع زیر پایان می‌یابد:

الف) کناره گیری با ارایه اعلان مکتوب به کارگروه اجرایی؛

ب) پایان مدت تصدی؛ یا

پ) عزل بنا به تصمیم مجمع عمومی. 

۶. رئیس اَپَک و دبیرخانه 

۶-۱. انتخاب رئیس 

 مجمع عمومی یک نفر را به مدت سه سال به عنوان رییس انتخاب خواهد کرد که مدت تصدی در انتهای جلسه مجمع عمومی در سال سوم تصدی سمت به پایان می‌رسد. حداکثر مدت ریاست دو دوره متوالی، در هر زمان، یعنی شش سال است. نامزد‌های سمت ریاست باید از نماینده‌های تعیین شده اعضای اصلی در مجمع عمومی باشند یا در مورد فردی که حایز شرایط برای انتخاب مجدد در سمت مربوط است، رییس اَپَک باشد.

سمت بلاتصدی اتفاقی

در صورتی که قبل از اتمام مدت ریاست این سمت به صورت اتفاقی بلاتصدی شود، کارگروه اجرایی اختیار پر کردن کرسی وی یا درخواست انتخابات جدید را خواهد داشت. در صورت اقدام به انتخابات جدید، کارگروه اجرایی باید فردی را برای جانشینی رئیس انتخاب کند که واجد شرایط لازم برای نامزدی ریاست باشد.

۶-۲. مسؤولیت‌های رئیس

الف) رئیس اَپَک مسؤول موارد زیر است:

۱) ریاست نشست‌های مجمع عمومی اَپَک و کارگروه اجرایی اَپَک؛

۲) نظارت بر عملکرد اَپَک و به خصوص اجرای تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی اَپَک با حمایت کارگروه اجرایی؛ 

۳) حصول اطمینان از عملکرد مناسب اَپَک؛

۴) نمایندگی اَپَک؛ و

۵) پیشبرد منافع اَپَک. 

ب) رئیس می‌تواند در صورت صلاحدید وظایف را به هر یک از اعضای اَپَک تفویض کند. 

۶-۳. مسؤولیت‌های دبیرخانه

وظایف دبیرخانه از جمله حق الزحمه‌های آن مستند به قراردادی با ارایه دهنده خدمات می‌باشد.

۶-۴. مسؤولیت‌های خزانه‌دار

الف) خزانه‌دار اَپَک به کارگروه اجرایی در رسیدگی به بودجه سالیانه، تأمین مالی و امور مالی کمک می‌کند. خزانه دار در صورت نیاز می‌تواند برای اجرای وظایف خاص غیرجاری مرتبط با امور مالی، با مشورت کارگروه اجرایی و دبیرخانه از کارشناسان خارجی استفاده کند.

ب) خزانه‌دار اَپَک مسؤول موارد زیر است:

۱) نظارت بر درآمد و هزینه؛

۲) با همکاری رییس و دبیرخانه تمهید تدوین بودجه سالیانه و ارایه آن به مجمع عمومی؛ و

۳) ارایه اظهارنامه هزینه‌های سالیانه حسابرسی شده و اظهار نظر خزانه دار در خصوص آن اظهارنامه.

۷. شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک

کارگروه دایمی

الف) کارگروه دایمی به منظور هماهنگ سازی فعالیت‌های اَپَک در راستای ترتیبات شناسایی متقابل میان اعضا ایجاد می‌شود. این کارگروه دایمی به عنوان شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک شناخته شده است.

ب) شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک باید رویه‌ها و ضوابط را به منظور عملکرد خود و نگهداری و گسترش ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک مستند و تأیید کند. 

۸. کارگروه‌ها و گروه‌های کاری اَپَک

الف) اَپَک می‌تواند کارگروه ها، کارگروه‌های فرعی و گروه‌های کاری (کارگروه‌های اَپَک) را تشکیل دهد. هدف از تشکیل این کارگروه‌ها و گروه‌های کاری اجرای مناسب وظایف، مقاصد و اهداف اَپَک است.

ب) کارگروه‌های اَپَک جهت پرداختن به وظایف خاصی تشکیل می‌شوند یا دارای ماهیت پویا هستند. مدت کار آن‌ها توسط اَپَک مشخص می‌شود و ممکن است توسط اَپَک هرچند وقت یک بار تغییر کنند.

پ) اعضای کارگروه اَپَک می‌توانند رییس کارگروه را منوط به تصویب کارگروه اجرایی انتخاب کنند. در صورتی که کارگروه قادر به انتخاب رییس نباشد، کارگروه اجرایی یک رییس تعیین خواهد کرد. 

۹. بودجه اَپَک و نظارت بر منابع مالی اَپَک

۹-۱. تأمین مالی داخلی 

هدف اَپَک همکاری مبتنی بر تأمین مالی داخلی بین اعضای خود است و بدین منظور، اَپَک هزینه عضویت سالیانه و دیگر هزینه‌ها را به صورت مقتضی وضع خواهد کرد. تمکن مالی اَپَک مشترکاً بر عهده تمامی اعضا است و اندوخته آن همواره باید در حدی باشد که خطر کمبود نقدینگی و ورشکستگی به حداقل برسد. 

۹-۲. تأمین مالی خارجی

اَپَک زمانی می‌تواند تأمین مالی از منابع دیگر را بپذیرد که شرایط مرتبط با چنین تأمین مالی مطابق با اهداف اَپَک باشد. کارگروه اجرایی اختیار کامل در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش چنین تأمین مالی را دارد.

۹-۳. بودجه اَپَک و استقراض 

الف) بودجه هر سال مالی اَپَک بر اساس تخمین هزینه‌ها از جمله حاشیه مناسب برای پوشش خطر بودجه‌ای و عملیاتی طبق آنچه کارگروه اجرایی مشخص کرده میان اعضای اَپَک تقسیم خواهد شد. این بودجه ممکن است شامل برداشت از اندوخته مطابق با خط مشی و شیوه‌های مدیریت مالی سنجیده باشد.

ب) هر سال خزانه دار اَپَک اظهارنامه حسابرسی شده درآمد و هزینه سال مالی قبل را به مجمع عمومی اَپَک ارایه خواهد داد.

پ) خزانه‌دار اَپَک باید به تمامی اطلاعات و سوابق مالی دسترسی داشته باشد و کلیه گزارش‌های مالی باید در اختیار وی قرار داده شود.

ت) اَپَک قصد استقراض پول ندارد ولی در صورت لزوم، این کار را تنها برای اهداف اَپَک انجام می‌دهد. خزانه دار اَپَک از جانب کارگروه اجرایی پیشنهاد استقراض را به عنوان بخشی از پیش نویس بودجه سال مالی آتی به مجمع عمومی اَپَک ارایه می‌کند. پیشنهاد استقراض پول باید مورد توافق حداقل ۷۵ %اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی قرار گیرد. 

۹-۴. نظارت بر منابع مالی و سرمایه‌گذاری دارایی‌ها 

 کارگروه اجرایی مسؤول تدوین خط مشی و رویه‌های نظارت بر منابع مالی و سرمایه گذاری دارایی‌های اَپَک و تداوم آن‌ها است. 

۱۰. اعتبار و تصویب 

۱۰-۱. اعتبار اعمال کارگروه 

هر عمل یا کاری که توسط کارگروه اجرایی یا کارگروه فرعی منصوب توسط کارگروه اجرایی یا مجمع عمومی انجام یا اجازه داده شده یا به نظر می‌آید انجام یا اجازه داده شده است، علی رغم هرگونه نقصی که ممکن است پس از آن در انتصاب یا شرایط هر یک از اعضای کارگروه اجرایی یا کارگروه فرعی کشف شود، معتبر و اجرایی است. 

۱۰-۲ تصویب 

الف) هر عمل یا کاری که توسط مجمع عمومی انجام یا اجازه داده شده یا به نظر می‌آید انجام یا اجازه داده شده است، (از جمله رای گیری) که موضوع بررسی یا به گونه دیگر موضوع مورد اختلاف یا اظهار نظر در رابطه با اعتبار آن باشد (ازجمله در ارتباط با هرگونه نقص شکلی) زمانی مورد تصویب متعاقب مجمع عمومی قرار می‌گیرد که مجمع عمومی با حداقل %۷۵ اکثریت آرای مأخوذه معتبر موافقت کند که انجام این کار به سود منافع اَپَک و در جهت کمک به اهداف آن می‌باشد.

ب) هر تصویبی به موجب ردیف (۲) این بند مجمع عمومی را ملزم نمی‌سازد تا تعیین کند اختلاف مورد ادعا به درستی مطرح شده است یا خیر و صرفاً می‌تواند به خاطر احتیاط بیشتر انجام شود. 

۱۱. اصلاح اساسنامه اَپَک 

(الف) اساسنامه تنها پس از اعلان پیشنهاد داده شده به کل اعضا حداقل ۳۰ روز پیش از جلسه مجمع عمومی و با توافق حداقل ۷۵ % اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی قابل اصلاح خواهد بود. 

(ب) این اساسنامه کلیه اعضا و اَپَک را به یک اندازه متعهد می‌سازد، به طوری که همه اعضا و اَپَک این اساسنامه را امضا و مهر و توافق کرده‌اند که به تمامی مفاد آن متعهد باشند. 

۱۲. مهر مشترک 

الف) اَپَک یک مهر مشترک دارد که نام رسمی آن، یعنی اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه، با حروف خوانا روی آن منقوش شده است. 

ب) مهر مشترک اَپَک را نمی‌توان بدون مجوز صورتجلسه شده صریح کارگروه اجرایی استفاده کرد و هر بار استفاده از آن مهر مشترک باید ثبت شود. 

پ) مهر مشترک اَپَک باید نزد دبیر یا فردی که کارگروه اجرایی هر چند وقت یک بار مشخص می‌کند، نگهداری شود. 

۱۳. بررسی سوابق و سایر اسناد

اعضا می‌توانند در مدت معقول و بدون هزینه، دفاتر، اسناد، سوابق و اوراق بهادار اَپَک را بررسی کنند مشروط بر اینکه این کار تضادی با خط مشی‌های اَپَک در خصوص محرمانه بودن سوابق نداشته باشد. 

۱۴. درخواست استیناف

 درخواست استیناف اعضا یا سازمان‌های وابسته نسبت به تصمیم‌های اَپَک از طریق آیین استیناف اَپَک مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. درخواست‌های استیناف نسبت به تصمیمات شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک در خصوص وضعیت امضاکنندگان ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک از طریق آیین استیناف شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. 

۱۵. انحلال

الف) کارگروه اجرایی بنا به تصمیم مورد توافق حداقل ۷۵ %اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی، حق انحلال اَپَک را خواهد داشت.

ب) اَپَک مادامی که کارگروه اجرایی وجود آن را برای حل و فصل امور ناتمام ضروری تلقی نماید، باقی می‌ماند.

پ) به محض انحلال، مجمع عمومی تصمیم به توزیع دارایی‌های اَپک خواهد گرفت و در این راستا تا حد امکان میان نهاد یا نهاد‌هایی که اهداف مشابه با اَپَک دارند توزیع می‌شود، اما هرگز هیچ نهاد عضوی ذی نفع نمی‌باشد و در غیر این صورت طبق مفاد لایحه شرکت‌های ثبت¬شده ۱۲۸۶ (۱۹۰۸) نیوزیلند عمل خواهد شد. 

۱۶. اختیارات مجمع عمومی

مجمع عمومی می‌تواند درباره تمامی موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، یا در مواردی که معنای هر یک از مفاد مطرح شده شفاف نیست و یا موضوع اعتراض یا اختلاف است، تصمیم گیری کند. 

۱۷. ترتیبات انتقالی

این اساسنامه متعاقب ادغام اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه و اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه تصویب شد. این اساسنامه به منظور تسهیل ادغام مشمول ترتیبات انتقالی مطرح شده در پیوست (۱) تحت عنوان شرایط ویژه است. هر یک از شرایط ویژه تا زمانی که به موجب مفاد خود منتفی نشده است یا تا زمانی که کارگروه اجرایی به این نتیجه برسد که دیگر نیازی به ترتیبات یاد شده نیست، قابل اجرا خواهد بود. 

۱۸. تعاریف و تفاسیر 

۱۸-۱. تعاریف

 در این اساسنامه مگر اینکه متن به نحو دیگری ایجاب کند: 

تأیید صلاحیت: به معنای تأیید انطباق توسط شخص ثالث در ارتباط با یک نهاد ارزیابی انطباق که حاکی از احراز رسمی صلاحیت آن نهاد برای انجام وظایف خاص ارزیابی انطباق می‌باشد.

نهاد تأیید صلاحیت: به معنای نهاد صلاحیت داری است که تأیید صلاحیت می‌نماید.

سازمان وابسته: به معنای مندرج در ردیف (۲) بند (۳) این اساسنامه است

برگه (فرم) درخواست عضویت اَپَک: به معنای برگه (فرم) درخواست عضویت در اَپَک (که هرچند وقت یک بار متداول است) و هرگونه مدارک مربوط است.

مقررات و آیین‌نامه‌های اَپَک - به معنای کلیه مقررات و آیین نامه‌های اَپَک است که هر چند وقت یک بار با اجازه کارگروه اجرایی (یا نمایندگان آن) لازم الاجرا می‌شوند که عبارتند از:

الف) مقررات اَپَک؛ 

ب) آیین‌نامه اجرایی اَپَک؛

پ) منشور اخلاق اَپَک؛

ت) تعهدات اعضای اَپَک؛ و

ث) سایر اسناد شکلی مصوب اَپَک.

دستورالعمل مدیریت اَپَک: به معنای دستورالعمل نظام مدیریت است که هر چند وقت یک بار مورد استفاده اَپَک قرار می‌گیرد.

ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک: به معنای شناسایی‌های متقابل می‌باشد که بر اساس بند (۷) شکل گرفته یا تداوم پیدا کرده است.

رویه استیناف: به رویه استیناف قابل اعمال اشاره دارد که هر چند وقت یکبار اجرایی می‌شود.

منطقه آسیا - اقیانوسیه: شامل منطقه آسیا و حاشیه اقیانوس آرام است. آسیا به منطقه‌ای اشاره دارد که از شرق با اقیانوس آرام، از جنوب با اقیانوس هند، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی و از غرب با خط غیرمستقیمی از کوهستان اورال، رشته کوه قفقاز و دریای خزر و سیاه احاطه شده است. این منطقه از آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی و آسیای غربی تشکیل شده است. تعریف مزبور، چهارچوب مرجع را برای اهداف این اساسنامه فراهم می‌کند و هیچ گونه مشارکتی را محدود یا مستثنی نمی‌کند. کارگروه اجرایی اختیار تام دارد تا مشخص کند کدام نواحی درون محدوده‌های فوق الذکر قرار می‌گیرند و اینکه آیا یک منطقه اقتصادی درون این چهارچوب مرجع قرار دارد یا خیر.

عضو همکار: به معنای مندرج در ردیف (۴) بند (۳) این اساسنامه است.

تاریخ آغاز: یعنی ۱۱ دی ۱۳۹۷ (۱ ژانویه ۲۰۱۹) که تاریخ لازم الاجرا شدن این اساسنامه است.

کارگروه: به معنای کارگروه اَپَک یا کارگروه فرعی (غیر از کارگروه اجرایی) است.

ارزیابی انطباق: به معنای احراز تحقق الزامات مشخص شده مربوط به موضوع انطباق است.

فعالیت‌های ارزیابی انطباق: خدماتی شامل آزمون، واسنجی (کالیبراسیون)، بازرسی، گواهی سامانه‌های مدیریت، اشخاص، محصول ها، فرایند‌ها و خدمات، تدارک آزمون مهارت، تولید مواد مرجع و تصدیق و صحه گذاری بوده ولی محدود به این موارد نمی‌شود.

نهاد ارزیابی انطباق: به معنای نهادی است که فعالیت‌های ارزیابی انطباق را انجام می‌دهد.

اساسنامه: به معنای همین اساسنامه است.

اقتصاد(ها): به معنای یک منطقه تولید، توزیع یا تجارت و مصرف کالا‌ها و خدمات توسط عوامل مختلف در یک مکان جغرافیایی معین است.

کارگروه اجرایی: به معنای کارگروه اجرایی موصوف در بند (۵) است.

سال مالی: به معنای تهیه گزارش مالی مدون و ارجاع سالانه به مقام ناظر است، سال مالی از ۱۱ دی (۱ ژانویه) آغاز و در ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) به پایان می‌رسد.

اعضای اصلی: منظور از آن در ردیف (۳) بند (۳) این اساسنامه بیان شده است.

عضویت: به معنی عضویت اَپَک می‌باشد.

سال حق عضویت: در راستای اجرای حق عضویت سالانه، سال حق عضویت سال تقویمی است.

برگه (فرم) انتصاب وکیل: به معنای برگه‌ای (فرم) است که هر چند وقت یک بار توسط کارگروه اجرایی تهیه و برای انتصاب وکیل استفاده می‌شود.

گروه منطقه‌ای: به معنای سازمان‌های دیگر درون منطقه آسیا - اقیانوسیه است که اهداف یا فعالیت‌های آن‌ها بنا به تشخیص کارگروه اجرایی (هرچند وقت یک بار) برای اهداف و فعالیت‌های اَپَک مکمل یا سودمند باشد.

دبیرخانه: به معنای نهادی است که منصوب شده تا به عنوان دبیرخانه متعاقب ردیف (۳) بند (۶) عمل کند.

ترتیبات انتقالی: به معنای ترتیبات انتقالی موصوف در بند ۱۷ این اساسنامه و موضوع پیوست (۱) آن است.

۱۸.۲. تفسیر

مگر متن به گونه‌ای دیگر ایجاب نماید، در این اساسنامه:

الف) کلمات مفرد افاده جمع می‌کند و برعکس؛

ب) کلماتی که نشانگر یک جنس می‌باشد شامل هر دو جنس است؛

پ) عناوین در این اساسنامه تنها برای راحتی گنجانده شده و در تفسیر این اساسنامه در نظر گرفته نمی‌شوند؛

ت) هر جدول، ضمیمه یا پیوست این اساسنامه بخشی از آن را تشکیل می‌دهد؛

ث) ارجاع به یک قانون شامل کلیه مقررات، اعلانات، احکام و آیین نامه‌هایی است که هر چند وقت یک¬بار به موجب آن قانون به وجود می‌آیند و هرگونه ارجاع به یک قانون، مقرره، اعلان، حکم یا آیین‌نامه شامل تمامی قوانین، مقررات، احکام یا آیین نامه‌هایی می‌باشد، که تغییر یا تلفیق یافته یا جایگزین آنها می‌شود؛ 

ج) چنانچه کلمه یا عبارتی تعریف شده باشد، سایر شکل‌های دستوری آن از همان معنای مرتبط برخوردارند؛ 

چ) ارجاع به شخص، شرکت، ایتلاف شرکت‌ها (تراست)، مشارکت، سازمان دولتی، نهاد غیر شرکتی یا دیگر نهاد‌ها شامل هر یک از آن‌ها می‌شود؛ 

ح) ارجاع به '$' به معنای واحد پول قانونی استرالیا است مگر به طور خاص خلاف آن بیان شود؛ 

خ) ارجاع به یک ماده یا جدول یا ضمیمه، ارجاع به ماده یا جدول یا ضمیمه این اساسنامه است؛ 

د) ارجاع به یک سند (شامل ارجاع به این اساسنامه یا مقررات و آیین نامه‌های اَپَک است، اما محدود به آن نمی‌باشد) ارجاع به سند اصلاحی، تغییر یافته، تکمیلی یا جایگزین قلمداد می‌شود؛ 

ذ) ارجاع به نهاد (شامل مؤسسه، انجمن یا مرجع است، اما محدود به آن نمی‌باشد) اعم از نهادی که اساسنامه آن به تصویب مجلس رسیده باشد یا خیر، شامل ارجاع به هر نهاد جایگزین آن است یا نهادی که اساساً جایگزین اختیارات یا وظایف آن می‌گردد؛ 

ر) اصطلاحاتی که در این اساسنامه تعریف نشده‌اند ولی در قانون انجمن‌های ثبت شده ۱۲۸۶ (۱۹۰۸) نیوزیلند تعریف شده‌اند، همان معنا را در این اساسنامه دارا می‌باشند؛ و 

ز) استفاده از کلمات «از جمله»، «شامل می‌شود» یا سایر عبارات مشابه به معنای کلمات محدودکننده برای مثال‌های ارایه شده نیستند.

۱۹. جدول اصلاحیه

این جدول ارایه خلاصه‌ای از تغییرات در مورد اسناد با موضوع زیر می‌باشد. 

تاریخ اجرا اصلاحات قسمت‌ها
۱۱ دی ۱۳۹۸ 
(۲۰۲۰/۰۱/۰۱) 
(نسخه۱،۱) 
تغییر سال مالی اَپَک از جولای (۱۰تیر) به ژوین (۹ تیر) و سال تقویمی از ژانویه (۱۱ دی) به دسامبر (۱۰دی)  ۱۸،۱
۱۱ دی ۱۳۹۸ 
(۲۰۲۰/۰۱/۰۱) 
(نسخه۱،۱) 
به منظور حصول اطمینان از اینکه اساسنامه اَپَک منعکس کننده مقرره الف (۲) مجمع بین المللی تأیید صلاحیت/اتحادیه بین المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی برای مدت تعلیق حداکثر ۶ ماه است ۳/۸
۱۱ دی ۱۳۹۷ 
(۲۰۱۹/۰۱/۰۱) 
(نسخه ۱،۰) 
 موضوع جدید در خصوص تأسیس اَپَک کل

پیوست ۱ - ترتیبات انتقالی 

شرایط خاص به موجب بند (۱۷): 

۱. در تاریخ شروع به فعالیت، اعضای کارگروه اجرایی باید از هیات مدیره اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه یا نامزد‌های آن یا از کارگروه اجرایی اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه یا نامزد‌های آن انتخاب شوند که تعداد آنها بیش از ۱۴ نفر نخواهد بود (مثلاً ۷ عضو از اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه و ۷ عضو از اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه) کارگروه اجرایی تلاش خواهد کرد تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی در سومین سال پس از تاریخ شروع فعالیت تعداد آن‌ها را کاهش دهد به نحوی که بیش از ۹ نفر نباشند. 

۲. در این اساسنامه ارجاع به مقررات یا آیین نامه‌های اَپَک یا دستورالعمل مدیریت اَپَک یا موارد مشابه به معنای سندی است که اَپَک پیش از تاریخ شروع به فعالیت و مادام که سند مزبور با نام اَپَک به روز نشده باشد، آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. برای مثال، مقررات و آیین نامه‌های اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه و دستورالعمل مدیریت اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه. 

۳. قواعد عضویت ویژه زیر به منظور تسهیل انتقال مؤثر و به موقع اعضا (یا متقاضیان عضویت) از اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به اَپَک اعمال می‌گردد: 

الف) با رعایت شرط ویژه جزء (ت) بند (۳) زیر:

۱. اشخاص حقوقی که عضو اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه می‌باشند، فوراً پیش از انحلال آن به طور خودکار در قالب یکی از انواع عضویت قابل اعمال در اپک به عضویت اَپَک پذیرفته خواهند شد، و

۲. اشخاص حقوقی که درخواست عضویت آن‌ها در اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه در جریان بوده ولی نهایی نشده است، فوراً قبل از انحلال آن، درخواست آن‌ها به اَپَک منتقل شده و کارگروه اجرایی آن‌ها را نهایی و در مورد درخواست‌های مزبور تصمیم‌گیری خواهد نمود.  

(با هم «اعضای انتقالی») 

ب) مفاد شرط ویژه جزء (الف) بند (۳) بر هرگونه اختلاف مربوط به الزامات قاعده ۳ حاکم می‌باشد.

پ) کارگروه اجرایی، صلاحیت و اختیار کامل به منظور تصمیم گیری در خصوص هرگونه موضوع یا رویه مرتبط با اعضای انتقالی (از جمله تصمیم گیری درباره اینکه اعضای پذیرفته¬شده به موجب این شرط ویژه از تاریخ منتخب ملزم به تبعیت از الزامات قاعده (۳) در خصوص صلاحیت هستند) را دارد.

ت) پذیرش اعضای اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به موجب شرط ویژه (۳) مشروط به موارد زیر است: 

۱. انحلال اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه در یا تقریباً در ۱۰دی ۱۳۹۷ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۸) (یا دیگر چهارچوب‌های زمانی که مورد توافق کارگروه اجرایی است) پس از ادغام آن با اَپَک؛ و

۲. انتقال دارایی‌های اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به اَپَک (در هر حال، کارگروه اجرایی با صلاح دید خود می‌تواند تصمیم بگیرد که انتقال قریب الوقوع دارایی اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه شرط کافی برای برآورده شدن این الزام است).

۳. کارگروه اجرایی می‌تواند انجام هر اقدام یا کاری (از جمله اجرای اسناد) را که برای تسهیل ادغام اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه و اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه ضروری یا مؤثر می‌داند را تأیید یا تصویب کند.

در این شرایط ویژه منظور از «اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه» اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه است که در اداره ثبت شرکت‌های نیوزیلند به شماره ۲۵۴۲۷۴۱ ثبت شده است. 

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره منضم به متن اساسنامه و یک پیوست که گزارش آن توسط کمیسیون صنایع و معادن به صحن مجلس تقدیم شده بود، پس از تصویب جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ به تأیید شورای نگهبان رسید.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *