صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

احداث ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی تا افق ۱۴۰۴

۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۳۴
کد خبر: ۴۸۰۶۴۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
قائم مقام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ باید ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشورمان داشته باشیم .
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حسین عاشوری در نشست هم‌اندیشی روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی با اصحاب رسانه با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی اظهار کرد: حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای سوخت مصرف می‌کند و این نمونه بارز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی ۵۰ برابر ایمن‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است گفت: باید نسبت به کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای اقدام کنیم که یکی از اقدامات موثر افزایش سهم ریل از جابجایی مسافر است.

قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه جامعه باید درباره توسعه خطوط ریلی مطالبه‌گری کند افزود: جامعه باید از دولت بخواهد نسبت به توسعه شبکه ریلی اقدام کند و این مطالبه‌گری را داشته باشد که چرا خطوط ریلی متناسب با نیاز جامعه توسعه پیدا نکرده است.

عاشوری گفت: همواره در اسناد بالادستی از توسعه خطوط ریلی گفته شده است و افزایش شبکه ریلی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است، اما باید دید چرا در این شرایط هم زیرساخت‌های ریلی متناسب با تقاضا و ظرفیت‌هایی که وجود دارد رشد نکرده است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی‌ها و افزایش ایمنی در حمل و نقل می‌شود گفت: هرچند که مزایای قطار نسبت به شبکه حمل و نقل جاده‌ای بسیاربیشتر است، اما در زمان تخصیص منابع توجه کمتری به این حوزه می‌شود. معتقدم این رسانه‌ها هستند که باید توجه مسئولان را به حوزه حمل و نقل جلب کنند و باید پشتیبان و حامی صنعت ریلی باشند.

قائم مقام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در برنامه‌های ۲۰ ساله تا افق ۱۴۰۴ باید میزان خطوط ریلی کشورمان به ۲۵ هزار کیلومتر برسد این در حالی است که امروز ۱۲ هزار کیلومتر راه‌آهن داریم و با اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در سند چشم انداز بسیار فاصله داریم و زمانی کمی هم برای تحقق این اهداف باقی مانده است.

عاشوری با اشاره به استفاده از ابزار‌های نوین مالی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی ادامه داد: اخیراً توانسته‌ایم از بازار سرمایه و بورس برای جذب نقدینگی و تامین مالی در پروژه‌های ریلی استفاده کنیم و خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق تامین سرمایه در بورس انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت راه‌آهن تمایلی برای ورود به حوزه احداث زیرساخت‌های ریلی ندارد گفت: در حوزه بهره‌برداری گرفتاری‌های بسیار زیادی داریم و به همین دلیل تمایلی به ورود در حوزه ساخت نداریم، اما برخی از پروژه‌ها از جمله ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به ما تکلیف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به مشوق‌های راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خاطر نشان کرد: هرچند مشوق‌های متعددی برای ورود سرمایه‌گذاران به راه‌آهن وجود دارد، اما هنوز این مشوق‌ها به درستی معرفی نشدند و پتانسیل‌های موجود در حوزه TOD و سرمایه‌گذاری در حمل و نقل مسافری، باری و احداث زیرساخت‌ها باید به درستی اطلاع رسانی شود که در این حوزه هم نیاز به حضور رسانه‌ها داریم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *