چگونه حملات سایبری کنترل ترافیک هوایی انگلیس را تهدید میکند؟
خبرگزاری میزان - در پی اختلالات گسترده در سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، هزاران مسافر در یکی از شلوغترین تعطیلات آخر هفته سال برای تعطیلات تابستانی سرگردان شدند.
NATS یا خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، شرکت نیمه خصوصی شدهای است که سفرهای هوایی انگلیس را از مراکز فرماندهی درسه منطقه در اسکاتلند مدیریت میکند.
به گزارش «تلگراف»، این شرکت شبکه ترافیک هوایی انگلیس را اداره و با هواپیماها ارتباط برقرار میکند و با رادار فضای هوایی را رصد میکند تا مطمئن شود که هواپیماها با یکدیگر برخورد نمیکنند. این شرکت در یک سال معمولی، بر ۲.۵ میلیون پرواز را نظارت میکند.
قطع این سیستم در روز دوشنبه، که بیش از هزار پرواز را متوقف کرد، به دلیل یک نقص فنی در فناوری برنامهریزی پرواز خودکار این شرکت بوده است که چندین ساعت به طول انجامید و تا ساعت ۱۵:۱۵ روز دوشنبه ادامه داشت.
روز سهشنبه «مارک هارپر»، وزیر حمل و نقل انگلیس احتمال هک را رد کرد.
فاجعهبار بودن تبعات حمله سایبری به بخش حمل و نقل هوایی انگلیس
با این حال، اختلال بزرگ ناشی از این حادثه نشان میدهد که یک حمله سایبری چقدر فاجعهبار خواهد بود.
تهدید حمله سایبری به زیرساختهای مهم ملی (CNI)، مانند کنترل ترافیک هوایی، مدتهاست که نگرانیهایی برای انگلیسیها ایجاد کرده است.
گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت حمل و نقل انگلیس درباره آمادگی سایبری بخش هوانوردی هشدار داده: این که حملات سایبری یا سازشهای سیستمی علیه بخش هوانوردی یا بر آن تاثیر بگذارد، موضوع اصلی نیست. در عمل، تحت بدترین سناریوها، یک حمله سایبری موفقیتآمیز از سوی یک دولت متخاصم یا گروه تروریستی میتواند به زمینگیری انبوه هواپیماها، تاخیر و خسارات زیاد برای خطوط هوایی منجر شود.
وزارت حمل و نقل انگلیس در گزارش سال ۲۰۱۸ خود گفت، در حالی که مقامات بر این باورند که خطر جانی ناشی از چنین حملهای کم است، یک حمله سایبری فاجعهآمیز همچنان میتواند از نظر تجاری بسیار آسیبرسان باشد.
«سیاران مارتین»، رئیس سابق مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس (NCSC) انگلیس گفت: مردم میپرسند که اگر هکرها کنترل ترافیک هوایی را تحت تاثیر قرار دهند چه اتفاقی میافتد؟ پاسخ این است؛ حرکت به سمت روشهای پشتیبان، تاخیرها و هزینههای زیاد، اما بدون خطر اضافی برای ایمنی انسان.
در این صورت کنترلکنندهها مجبور میشوند بهجای تکیه بر یک سیستم خودکار، دادههای پرواز را به صورت دستی وارد کنند، که این موضوع به کاهش شدید سرعت منجر میشود.
موارد دیگر حمله سایبری به سیستمهای کنترل ترافیک هوایی
سیستمهای کنترل ترافیک هوایی در گذشته نیز مورد هدف قرار گرفتهاند. در اوایل سال ۲۰۲۳، سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا مورد حمله هکرها قرار گرفت.
در آن زمان Eurocontrol گفت که هدف قرار گرفته است، اگرچه توانست با موفقیت از خود دفاع کند و هیچ اختلالی در پروازها ایجاد نشد.
خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس بر اساس گزارش سالانه خود، روابط کاری نزدیک با سرویسهای امنیتی انگلیس برای محافظت در برابر خطر حملات سایبری دارد.
سخنگوی خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس گفت که نمیتواند درباره مسائل امنیت سایبری اظهار نظر کند، اما گفت که این شرکت لایههای زیادی از تدارکات امنیتی دارد.
«آلن وودوارد»، کارشناس محاسباتی در دانشگاه «سری» میگوید که شکستهای اخیر نشان میدهد که یک حمله سایبری به یک سیستم مانند سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، مانند آپلود برنامههای پرواز، میتواند ویرانی ایجاد کند.
او گفت: این نشان میدهد که این نوع اختلالات بسیار مخرب خواهد بود. این حملات میتواند تعداد بسیاری از هواپیماها را زمینگیر کنند.
درباره خطر هک کردن خود هواپیما، تاکنون هواپیماها عمدتاً به عنوان اهداف بسیار دشوار تلقی میشوند. هواپیماها به سیستمهای بستهای متکی هستند که حمله سایبری به آنها نیازمند هکرهایی با قابلیت دسترسی فیزیکی به فناوری اطلاعات داخلی هواپیما هستند.
اگرچه علت نقص نرم افزاری در سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس هنوز تایید نشده است، اما این شرکت، که بخشی از آن متعلق به دولت، خطوط هوایی و فرودگاه هیترو انگلیس است، در گذشته هدف حملات سایبری قرار گرفته است.
انتهای پیام/