صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

روشن شدن موتورهای رشد و پیشرفت اقتصادی در کشور

۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۳۰۹۰۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت توانسته است بر روندهایی که رشد و پیشرفت کشور را دچار اختلال کرده غلبه کند، گفت: یکی از اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده است، روشن شدن موتورهای پیشرفت و رشد اقتصادی و تجارت خارجی است.

خبرگزاری میزان_ سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضوردر برنامه صف اول گفت: اگر سال ۱۴۰۰ را به عنوان خط فاصل شروع عملکرد دولت سیزدهم در نظر بگیریم، پایان دهه ۱۳۹۰ است که به لحاظ اقتصادی دهه ای است که فرآیند رشد و پیشرفت اقتصادی ایران، دچار اختلال جدی شده است.

 

وی ادامه داد:  شاخص هایی همچون رشد تولیدات، رشد سرمایه گذاری، مساله تجارت خارجی و ایجاد اشتغال در دهه ۹۰ غیر از دو سال میانی ۹۵ و ۹۶ که فضای بسیار بازی در حوزه خارجی کشور ایجاد شد و صادرات نفت افزایش پیدا کرد دچار اختلال جدی بود ضمن اینکه کیفیت رشد و پیشرفت اقتصادی نیز از ناحیه کاهش عدالت اجتماعی و همچنین کاهش سلامت در حوزه اقتصاد به شدت دچار آسیب شده بود.

 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:  در سال ۱۴۰۰ که دولت شروع به کار کرد تلاش اصلی خود را بر این محور قرار داد که بتواند بر روندهایی که رشد و پیشرفت را دچار اختلال کرده و هم عدالت و سلامت را تضعیف و کم رنگ کرده بود غلبه کند و مسیرهای جدیدی در پیش بگیرد. یکی از اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده است، روشن شدن موتورهای‌ پیشرفت و رشد اقتصادی و همچنین موتورهای تجارت خارجی کشور است. ما بیشترین میزان صادرات غیرنفتی تاریخ کشور را در سال ۱۴۰۱ شاهد هستیم و در حوزه سرمایه گذاری از چاله سرمایه گذاری های صفر و منفی خارج شدیم و ‌در سال ۱۴۰۱ به میزان ۶.۷ درصد سرمایه گذاری رسیده ایم و در زمینه سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات، رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده ایم.

 

خاندوزی افزود: در حوزه شفافیت و گشودن درب اطلاعات اقتصادی کشور؛ تعداد هزار و ۱۲۴ صورت مالی کاملا شفاف از عملکرد تمام شرکت های مهم دولتی غیر از موارد انگشت شماری که احتمال سوء استفاده دشمن از آن ها وجود داشت در اختیار مردم قرار گرفته است. همچنین دریافت مالیات هایی که عمدتا به پایتخت برمی گشت آن را به استان ها برگرداندیم و در زمینه انتشار ابربدهکاران بانکی که نام آن ها سال ها از مردم پنهان مانده بود و بانک ها را دچار مشکل کرده بودند را معرفی کردیم.

 

در حال تکمیل...


برچسب ها: وزیر اقتصاد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *