صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تشکیل وزارت بازرگانی یا ادغام در صمت؛ بررسی مزایا و چالش‌ها

۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۵۴۶۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
برخی از کارشناسان می‌گویند که با تشکیل وزارت بازرگانی زمینه ارتقای صادرات و واردات کشور فراهم خواهد شد و برخی دیگر اعتقاد دارند در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای ساختار این وزارتخانه صورت نگیرد، تشکیل آن تنها باعث ایجاد مانع بر سر راه تجارت می‌شود.

خبرگزاری میزان _ در جریان نشست علنی ۲۵ تیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رساندند.

در همین خصوص روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ما در سال‌های متمادی هم تجربه تشکیل وزارت بازرگانی و هم تجربه ادغام آن را داشته‌ایم و تجربه نشان داده که هر کدام از این وزارتخانه‌ها هم دارای ایرادات و هم مزایایی بوده است.

وی در ادامه افزود: در زمان ادغام این ۲ وزارتخانه، گستردگی وظایف به وجود آمد که حل این مساله نیاز به تعریف ضوابط و طراحی فرایندی دقیق داشت که اگر این موارد، رعایت می‌شد احتمال حصول نتیجه مطلوب امکان‌پذیر می‌شد.

به گفته لطیفی هدف از ادغام این ۲ وزارتخانه این بوده است که وظیفه و مسئولیت تولید، توزیع و تنظیم بازار توسط یک وزارتخانه انجام شود. 

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران با اشاره به اینکه مسئولیت صدور مجوزها، تولید، نظارت بر بازار، واردات، صادرات در دوران ادغام برعهده ۳ وزارتخانه صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی بوده است، گفت: به‌صورت نظری سیاست ادغام، سیاست مطلوبی تلقی می‌شد، اما به‌علت نتایج نامطلوب بر اثر مواردی مانند جابه‌جایی مدیران، عدم نگاه فرایندی و مداخلات غیرکارشناسی این طرح ادغام، کنار گذاشته شد. 

وی اظهار کرد: امیدواریم با تشکیل وزارت بازرگانی، تجارت کشور در اولویت و فرایند تجارت برعهده یک وزارتخانه قرار گیرد؛ چرا که گستردگی وزارت صمت توان تمرکز بر این مساله را گرفته بود.

لطیفی در ادامه افزود: در سال گذشته، صادرات کشور یک رکورد تاریخی ثبت کرد و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب این عدد حفظ و ارتقاء یابد و عقب‌ماندگی صادرات در سال‌های گذشته جبران شود. 

وی با اشاره به سهم ۱۰ میلیارد دلاری بخش خصوصی و تعاون از صادرات کشور، اعلام کرد: این عدد یک هشدار است چرا که از  ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار صادرات، بخش خصوصی کمتر از ۲۵ درصد در صادرات سهم داشته است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران با تاکید بر اینکه صادرات ایران می‌تواند یک درصد از سهم تجارت جهانی در دنیا باشد، گفت: برای تحقق این امر باید میزان صادرات فعلی ۴ برابر رشد پیدا کند که این موضوع با تشکیل یک اتاق فرماندهی واحد در وزارت بازرگانی امکان‌پذیر است.

نباید با تفکیک وزارتخانه موانع جدیدی بر سر راه صادرات و واردات ایجاد شود

همچنین محمدصالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: انجام تخصصی امور موجب بهبود عملکرد و تحقق بهتر کار‌ها خواهد شد، اما در رابطه با تشکیل وزارت بازرگانی اگر با تفکیک وزارتخانه‌ها موانع جدیدی بر سر راه صادرات و واردات کشور ایجاد شود این امر تنها موجب دور شدن از اهداف خواهد شد. 

وی تاکید کرد: اگر هدف از تشکیل وزارت بازرگانی پیشبرد امور باشد، باید بر اساس این هدف‌گذاری ساختاری جدیدی تعریف کرد و برنامه‌ریزی درست و دقیق انجام داد و باید به این مساله توجه کرد که این وزارتخانه جدید برای سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها مزاحمت ایجاد نکند. 

به گفته جوکار، دولت در تلاش است مشکلات صادرات و واردات را برطرف کند، اما برای حل این مشکلات باید مدیری باتجربه برای این وزارتخانه استخدام کند؛ چرا که تنها با تفکیک وزارتخانه اهداف مدنظر محقق نخواهد شد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *