صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

مدرک‌گرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است

۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۱۹۳۷
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیرکل سابق مدارس غیردولتی آموزش و پرورش مدرک‌گرایی در جامعه را یکی از موانع توسعه کارآفرینی دانست.

به گزارش گروه جامعه ، مجید تهرانیان در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: در نظام آموزشی ما در دو سه دهه اخیر گرفتار «بی‌کارآفرینی» بوده‌ایم، اما اخیرا زمینه‌سازی فرهنگی خوبی ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه باید نگاه‌های خلاقانه‌ای وجود داشته باشد و دانش‌آموزان خلاقی تربیت شوند نباید فراموش کرد که قرار نیست همه کارآفرین باشند و بخشی باید مهارت کسب و کار‌ها را بیاموزند. آموزش عمومی و همگانی کسب و کار و آموزش خاص کارآفرینانه باید توامان صورت گیرد.

مدیرکل سابق مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: برخلاف برخی اظهارات که آموزش در مدارس به درد آینده نمی‌خورد نمی‌توان اینگونه قضاوت کرد. آموزش‌های ریاضیات و حساب و کتاب کردن و بسیاری موارد دیگر به درد آینده می‌خورند، اما در موضوع نوآفرینی نیاز به کار بیشتری وجود دارد.

تهرانیان ادامه داد: مدرک‌گرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است. عدم توجه به بخش خصوصی دیگر عامل محدودکننده است. همه چیز دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است. وقتی بخش خصوصی تضعیف شود نوآفرینی چندان جایگاهی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: بخش خصوصی با این نگاه‌های بدبینانه نمی‌تواند توسعه یابد و به یک اقدام فرهنگی گسترده نیاز دارد. چند دهه است درباره اهمیت بخش خصوصی سخن می‌گوییم، اما از مشکلات این امر کاسته نمی‌شود. از دیگر سو باید نگاه‌های کمی در جامعه به نگاه‌های کیفی تغییر کند. جریان آمارگیری‌های کمی و شاخص‌های کمی باعث شده مبنای بودجه‌ریزی هم همین باشد و به شاخص‌های کیفی توجه نشود.

مدیرکل سابق مدارس غیردولتی آموزش و پرورش به جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در امور مختلف اشاره کرد و گفت: طرح ایران مهارت به طور مشترک بین دو وزارتخانه کار و آموزش و پرورش در حال اجراست و به‌خوبی پیش می‌رود و از نمونه‌های خوب هم‌افزایی بین دستگاهی است.

تهرانیان افزود: در چند سال اخیر در بعد محتوا ترکیب کتب درسی به سمت آموزش استلزامات کارآفرینی رفته، اما هنوز همه معلمان روش تدریس آن را فرانگرفته‌اند. از سوی دیگر حجم کتب درسی بالاست و معلمان فرصت تدریس خلاق را در همه کلاس‌های درس ندارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *