صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

۹ عامل اصلی افزایش سکته قلبی در میان جوانان

۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱:۳۷
کد خبر: ۴۷۱۲۴۲۳
یک متخصص قلب و عروق یه بیان عوامل اصلی افزایش سکته قلبی در میان جوانان پرداخت.

محمدرضا محمدحسنی در گفت‌وگو با میزان در خصوص دلایل بروز روزافزون سکته قلبی در جوانان گفت: به طور کلی سن بروز بیماری‌های قلبی رو به کاهش است و این اتفاق دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش کم تحرکی، شیوع دیابت و بیماری فشار خون تا میزان ۲۰ درصد اشاره کرد و برخی آمار‌ها نشان داده است که در شهر‌های بزرگ تا ۶۰ درصد افراد تحرک کافی ندارند و این در حالی است که یکی از عوامل موثر در داشتن قلب سالم انجام فعالیت‌های بدنی و تحرک کافی است.

وی ضمن اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد افراد دچار اضافه وزن هستند گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که شیوع افسردگی حدود ۶۵ درصد بوده و در حال افزایش است که خود  افسردگی نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز اضافه وزن و کم تحرکی باشد.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه عامل دیگر کاهش سن بروز سکته قلبی در جوانان مصرف روز افزون دخانیات است، افزود: طبق آمار سال گذشته مصرف سالیانه سیگار در کشور ما حدود ۵۰ میلیارد نخ بوده است که به نظر می‌رسد میزان مصرف آن در جوانان رو به افزایش باشد، همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود ۶۰ هزار فوت در کشور  مرتبط با مصرف دخانیات رخ می‌دهد که آمار قابل توجهی است.

این پزشک متخصص با اشاره اینکه پنجمین دلیل بروز سکته قلبی در جوانان بیماری دیابت است و به همین دلیل پایش سالانه قند خون در افراد پرخطر توصیه می‌شود اظهار کرد: عامل دیگر خطر فشار خون بالا است و این در حالی است این بیماری علامت خاصی ندارد و آمار‌ها نشان می‌دهد نیمی از افرادی که دچار فشار خون بالا هستند از وجود این عارضه اطلاعی ندارند و از این رو هر فرد حداقل سالی یک‌بار باید فشار خون خود را اندازه‌گیری کند.

وی زمینه دیگر بروز سکته قلبی را بالا بودن  چربی خون دانست و توضیح داد: این عارضه هم دارای علامت نیست و فرد برای آگاهی از آن باید آزمایش دهد.

محمدحسنی ضمن بیان اینکه استفاده روز افزون مواد غذایی نامناسب، فست فودها، مصرف بالای شکر و نوشابه می‌تواند زمینه سار  بروز سکته قلبی  باشد، عنوان کرد: اگر همین روند ادامه پیدا کند و این عوامل را پیشگیری و کنترل نکنیم شاهد بروز سکته قلبی در سنین پایین‌تر خواهیم بود.

وی ادامه داد: در کنار این عوامل می‌توان به عوامل ارثی و هم اشاره کرد، افرادی که اقوام درجه اولشان دچار عارضه‌های قلبی بوده اند، به احتمال بیشتری دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

این متخصص قلب و عروق متذکر شد: به طور کلی داشتن وزن ایده آل، افزایش تحرک، استفاده از مواد غذایی سالم از جمله رژیم غذایی مدیترانه‌ای و اطلاع از میزان قند، چربی و فشار خون برای پیشگیری از بروز سکته قلبی لازم است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *