رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعبیه 2 دریچه همزمان در قلب برای اولین بار در کشور

14:55 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۴۱۷
سه مورد ، تعبیه دو دریچه همزمان بدون نیاز به عمل جراحی در بیمار با نارسایی دریچه‌ای ، برای اولین بار در کشور انجام شد که سرپرستی تیم بیمار در بیمارستان بهمن را روز گذشته مسعود قاسمی برعهده داشت .

خبرگزاری میزان - سه مورد تعبیه 2 دریچه همزمان بدون نیاز به عمل جراحی در بیمار با نارسایی دریچه‌ای ، برای اولین بار در کشور به سرپرستی مسعود قاسمی فوق تخصص قلب در بیمارستان بهمن انجام شد .

مسعود قاسمی سرپرست تیم جراحی در گفت‌وگو با میزان در خصوص این عمل جراحی گفت: این اقدام پروژه سنگینی است و خوشبختانه طی 2 روز اخیر در سه مرکز که یکی از آن‌ها از مراکز اصلی دانشگاهی است صورت گرفته و ما در کشور سه مورد تعبیه 2 دریچه همزمان در ورید فوقانی و تحتانی داشته ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه این اقدام برای اولین بار است که در کشور انجام شده و هنوز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار نگرفته است، ادامه داد: وسیله‌ای که در این تکینک مورد استفاده قرار دادیم مورد تایید انجمن‌های بین‌المللی است و تاییدیه اروپا دارد. این وسیله شامل 2 دریچه است و در بیمارانی که انجام عمل جراحی تصحیح دریچه سه لتی برای آن‌ها مقدور نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص قلب توضیح داد: در این تکنیک هنگامی که دریچه سمت راست قلب دچار مشکل و نارسایی شدید است و امکان ترمیم مستقیم آن نیست انجام می‌شود و ما 2 دریچه برای 2 ورید یا سیاهرگی که خون را وارد این دریچه می‌کنند تعبیه و به این شکل مشکل بیمار را رفع می‌کنیم.

این پزشک با بیان اینکه به طور کلی این تکنیک برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرایط پرخطری دارند، افزود: بیماری که این روش برایش مورد استفاده قرار گرفته خانمی 77 ساله است که روش‌های مختلف دارویی را مورد استفاده قرار داده و متاسفانه دچار نارسایی شدید بطن راست بود که خوشبختانه توانستیم مشکل بیمار را رفع کنیم و از اینکه جزء چند مرکز جهانی هستیم که توانستیم این تکنیک را مورد استفاده قرار دهیم بسیار خوشحالیم.

وی ضمن بیان اینکه این تکنیک برای 300 بیمار در جهان مورد قرار استفاده گرفته است، عنوان کرد: این روش درمانی تنها در یک کشور اروپایی به میزان بالایی انجام شده و در سایر کشور ها بر روی 2 یا سه بیمار انجام شده است.

این فوق تخصص قلب با اشاره به اینکه در این روش بیمار حین انجام عمل به طور کامل بیهوش نمی‌شود و احساس درد نمی‌کند، افزود: در این روش درمانی از لوله گذاری استفاده نمی‌کنیم و وسیله‌ای که در این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به عمل جراحی ندارد و بیمار نیم ساعت پس از عمل  به صورت نیمه نشسته می‌تواند فعالیت کند و 2 تا 3 ساعت بعد مصرف غذا و مایعات را شروع  و طی 2 تا 3 روز از بیمارستان مرخص می‌شود.

ضمنا ، امتیاز برزگ این شیوه درمانی این است که به صورت بسته و بدون اینکه قفسه سینه بیمار را باز کنیم انجام می‌شود و ما از طریق یکی از ورید‌های کشاله ران وارد می‌شویم و دریچه را آماده ورود به بدن بیمار می‌کنیم و دریچه در پوششی جمع شده است ، سعی می‌کنیم دریچه در جای مناسب آزاد شود که این امر به دقت فراوانی احتیاج دارد.

قاسمی با بیان اینکه دریچه از پرده قلب گاو تهیه شده است، گفت: این شیوه تنها تکنولوژی پیشرفته نسچ خشک قلب است و قلب داخل آب نیست که ما آن را جداگانه مورد استفاده قرار دهیم و دریچه را بیرون بدن بیاوریم و روی وسیله نصب می‌کنیم و این در حالی است که این دریچه از قبل آماده است و این یک تکنولوژی برتر است.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه شیوه درمانی در 2 سال گذشته در هیچ جای دنیا وجود نداشته است، بیان کرد: این دریچه‌ها وارداتی هستند و توسط مراکز خاصی تهیه می‌شوند در همه دنیا در انحصار شرکت‌های خاصی قرار دارند و اگر در آینده تعداد بیماران افزایش پیدا کند و از لحاظ اقتصادی اقدام مناسبی باشد می‌توان آن را در موقعیت تولید هم قرار دارد و اصل انجام درست این شیوه درمانی در انتخاب درست بیمار است.

پروفسور زیگفراید اینهلینگ مخترع این روش در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه یک سال است که در جهان از این تکنیک درمانی استفاده می‌شود، گفت: این شیوه درمانی می‌تواند 15 تا 20 سال عمر بیماران را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تا کنون 50 کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی نظیر هلند، لهستان و اسپانیا این تکنیک درمانی را مورد استفاده قرار داده‌اند ادامه داد: این شیوه درمانی در کشورهای آسیایی هند، چین، عربستان، سنگاپور و مالزی استفاده شده است.

پرفسور اینهلینگ با بیان اینکه این تکینک درمانی استرس زا نیست توضیح داد: قبل این عمل باید از بیمار سی تی اسکن گرفته شود و نتیجه برای کارخانه ارسال شود، کارخانه مطابق با بدن بیمار دریچه را تولید می‌کند و قبل عمل این دریچه چندین بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مطابق با اندازه مورد نظر باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جراحی قلب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *