صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

مرگ معلم سیاه‎پوست یادآور قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا

۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴:۲۸
کد خبر: ۴۵۹۸۵۲۲
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
قتل اخیر یک معلم سیاه‌پوست آمریکایی از سوی پلیس این کشور نشان از روندی است که از دوران برده‌داری آغاز شده و با همان تفکرات همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – انتشار ویدئویی جدید مربوط به قتل یک شهروند سیاه‌پوست در آمریکا خبرساز شده است؛ پلیس آمریکا ویدئوی مربوط به قتل «کینان اندرسون»، معلم سیاه‌‎پوست آمریکایی را اخیرا منتشر کرد.

این معلم سیاه‌پوست که پسر عموی یکی از موسسان جنیش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» نیز بوده، از سوی پلیس لس‌آنجلس در حالی به قتل رسید که فریاد می‌زد «می‌خواهند من را مانند جورج فلوید به قتل برسانند».

قتل «کینان اندرسون» یادآور قتل «فلوید»، از سوی پلیس آمریکا بود و بار دیگر موضوع دیرینه هدف قرار گرفتن نابرابر سیاه‌پوستان آمریکایی از سوی پلیس این کشور را در کانون توجه افکار عمومی جهان قرار داد.

به گزارش «andscape»، چند قرن پیش یک برده سیاه‌پوست در آمریکا تنها در صورت مخالفتی اندک با دستورات «اراب» خود می‌توانست هدف شدیدترین تنبیه قرار گیرد و یا حتی به قتل برسد.

اکنون با گذشت قرون متمادی به نظر می‌رسد که این تفکر برده‌داری همچنان ادامه دارد؛ اکنون یک افسر پلیس می‎تواند از مجازات قانونی برای استفاده از نیروی کشنده علیه یک فرد صرفا با گفتن این که مقتول «خطر جانی ایجاد کرده» استفاده کند.

«من کسی را در خیابان متوقف کردم و بعد فکر کردم جانم در خطر است»؛ کافی است تا این «کلمات جادویی» به زبان آورده شود و اگر افسر مرتکب قتل شود، دولت آمریکا هیچ مجازاتی برای وی نخواهد داشت.

سیاه‌پوستان، همیشه قربانی این موضوع بوده و بار این واقعیت‌های تلخ حقوقی را متحمل می‎شوند؛ بنابراین، با در نظر گرفتن تنها همین چند «کلمه جادویی»، سیاه‌پوستانی که امروزه در آمریکا با پلیس مواجهه می‎‌شوند همان قدر حق زندگی و دفاع از خود را دارند که یک برده در قرن هفدهم داشت.

در موارد بسیاری افسران پلیس که این قتل‌ها را مرتکب می‌شوند از هرگونه مجازاتی تبرئه شده‌اند؛ بیشتر اعتراضات در مورد این احکام صادر شده در پرونده‌های قتل سیاه‌‎پوستان بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه آنها آشکار می‌کنند که ظلم نژادی هر جنبه‌ای از دستگاه عدالت کیفری آمریکا وجود دارد و سیاه‌پوستان را مورد آزار قرار می‌دهد.

هرگز متوقف نمی‌شود

قتل توسط پلیس آمریکا در سال 2022 به بالاترین حد خود رسید؛ اجرای قانون در سال گذشته میلادی دستکم هزار و 176 نفر یا حدود 100 نفر را در ماه کشته است که مرگبارترین سال را در زمینه خشونت پلیس آمریکا رقم زده است.

همزمان با این خشونت‌های بدون مجازات، نابرابری‌های نژادی نیز همچنان ادامه دارد؛ سیاه‌پوستان 24 درصد از کشته‌شدگان از سوی پلیس در سال گذشته بودند، در حالی که تنها 13 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دادند.

از سال 2013 تا 2022، سیاه‌پوستان سه برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض خطر قتل توسط پلیس آمریکا بودند؛ این نابرابری به ویژه در برخی از شهرها، از جمله مینیاپولیس که در آن پلیس ساکنان سیاه‎پوست را به میزان 28 برابر بیشتر از ساکنان سفیدپوست کشته است، و شیکاگو، جایی که این رقم 25 برابر بیشتر بود، شدید است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *