صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

پخش مستند حریر سبز درباره مشکلات صنعت چای در ایران

۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۱۶۳
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
مستند «حریر سبز» درباره مشکلات صنعت چای در ایران و چایکاران استان گیلان، سه شنبه ۱۹ اردیبهشت روی آنتن شبکه افق می‌رود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، استان گیلان به دلیل خاک حاصلخیز و شرایط محیطی مناسب برای کشت چای، یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشورمان و سطح منطقه به شمار می‌رود.

چای گیاهی است که طی تاریخی چند هزار ساله توجه بسیاری از دولت‌ها و ملت‌ها را به خود جذب کرده است؛ با تلاش محمدرضا کاشف السلطنه این گیاه به ایران آمد و سرانجام برخی کشاورزان حاضر شدند زمین‌تهایشان را برای کشت چای اختصاص دهند.

سرانجام با استقامت و شکیبایی تعدادی از کشاورزان، گیاه چای در گیلان به ثمر نشست و از نخستین سال‌های دهه ۱۳۱۰ در شمار محصولات کشاورزی مهم ایران قرار گرفت، مردم هم به نوشیدن چای رغبت نشان دادند و به این ترتیب وجود چای در ایران مانند نان و برنج اهمیت یافت.

با وجود علاقه زیاد مردم ایران به چای، شرایط کاشت این محصول و توسعه صنایع مربوط به آن در کشورمان ماجرای خوشایندی ندارد؛ حمایت‌های کم فروغ از چای‌کاران و عدم اختصاص منابع مالی لازم برای خرید برگ سبز یا تاخیر در پرداخت مطالبات چای‌کاران در کنار تعیین قیمت پایین برای این محصول، سبب تنزل کیفیت چای کشت شده و صنایع فرآوری آن در کشورمان شده است.

مستند «حریر سبز» به مشکلات چای‌کاران استان گیلان می‌پردازد، در این مستند با مسئولان سازمان چای، کشاورزان و برخی محققان و پژوهشگران این حوزه گفت‌وگو شده است.

«حریر سبز» با تهیه کنندگی و کارگردانی محسن سمندری، سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت 19:30 و تکرار آن ساعت‌های 7:30 و 11:00 روز بعد از شبکه افق پخش خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *