صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

افزایش 32 برابری تولید "مواد مخدر" در افغانستان بعد از ورود آمریکایی‌ها

۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۸۹۶
دسته بندی‌: بین الملل- جهان ، عمومی
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: براساس گزارش افسران رابط کشور ایران در کابل و هرات، کشت تریاک در افغانستان در سالجاری بین 35 الی 40 درصد افزایش داشته است.
به گزارش سرویس بین الملل هادی نژاد در دیدار رئیس مرکز بین‌المللی اطلاعات و معاضدت قضائی پلیس ملی و رئیس اینترپل هلند که در محل این ستاد برگزار شد، گفت: برابر گزارش دفتر UNODC در سال قبل حدود 4800 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است. همچنین براساس گزارش افسران رابط کشورمان در کابل و هرات، کشت تریاک در افغانستان در سالجاری بین 35 الی 40 درصد افزایش داشته است.
 
هادی‌نژاد ادامه داد: در سال 2001 که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان وارد شدند، تولید مواد در این کشور، 200 تن بود و در سال 2014 که آمریکا از افغانستان خارج شد، بنا به مؤسسه تحقیقاتی «سیگار» تولید در افغانستان به 32 برابر یعنی 6400 تن رسید.
 
وی افزود: سال گذشته، قیمت تریاک در افغانستان کیلویی  870.000 تومان بود اما در سالجاری کیلویی 550.000 تومان است که 2 علت باعث این کاهش 35 درصدی قیمت در افغانستان است: یکی افزایش کشت و دیگری زمان برداشت محصول.
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر ایران اظهار داشت: ما تمام طول نوار مرزی خود با افغانستان را با موانع مختلف مسدود کرده‌ایم و امکان حمل مواد مخدر بصورت خودرویی توسط قاچاقچیان، امکان پذیر نیست. قاچاقچیان مواد مخدر را بصورت کوله‌ای (توسط مهاجرین غیر قانونی)، دواب و شتر انتقال می‌دهند.
 
هادی نژاد گفت: بیشترین محموله‌های مواد مخدر که توسط قاچاقچیان از شرق کشور وارد ایران می‌شوند، مسلحانه است.
 
وی افزود: همچنین امضای یک تفاهم نامه همکاری در معیشت جایگزین با افغانستان، مراحل اجرایی خود را می‌گذراند اما مهمترین مشکل در اقدام و عمل در این راستا فقدان امنیت در افغانستان می‌باشد که کار را کند کرده است.
 
هادی‌نژاد بیان داشت: دولت افغانستان هنوز در کشور خود مسلط نشده‌اند و آمریکا 10 پایگاه نظامی در افغانستان دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر افغانستان بدنبال قانونی کردن تجارت تریاک است و در نظر دارد بعنوان یک محصول قانونی، امکان تجارت و تبادل آن در بازارهای قانونی را کسب کند. لذا برآورد ما اینست که تولید در افغانستان گسترش خواهد یافت و ناامنی و تولید مواد مخدر در شمال افغانستان، با بازگشت تروریست‌ها از عراق و سوریه، افزایش خواهد یافت.
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران افزود: بر اساس گزارشات افسران رابط ما در افغانستان، پیش سازها به طور فزاینده‌ای به افغانستان وارد می‌شود. بخشی از این پیش سازها از هند، چین و پاکستان به آن کشور قاچاق می‌شوند.
 
رئیس اینترپل هند در این دیدار گفت: معتقدم که مبارزه با مواد مخدر کاری نیست که ایران بتواند به تنهایی انجام دهد. این کار مشترک است. ما می‌توانیم مبارزه علیه مواد مخدر را در ایران و هلند به هم مرتبط کنیم و در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم همکاری داشته باشیم.
 
وی گفت: شرکت K9 در هلند، علاوه بر تولید سگ‌های موادیاب، کار تحقیق بر روی سایر حیوانات دارای شامه قوی و جثه کوچک(مثل موش) را آغاز کرده است. در صورت نتیجه بخش بودن این تحقیقات، امکان استفاده از این حیوانات نیز در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیز امکان پذیر است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *