صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

از فساد مالی و دریافت رشوه تا رسوایی جنسی و انحراف اخلاقی+ تصاویر

۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵:۰۱
کد خبر: ۲۸۸۷۸۹
تاکنون روسای برخی از کشورهای جهان از اعم رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر به دلایل مختلف و به شیوه‌های گوناگون مجبور شده‌اند که از سمت خود کناره‌گیری کنند یا استعفا دهند، در این گزارش به معرفی این افراد و نوع اتهام آنها می‌پردازیم.
به گزارش گروه بین‌الملل ، روز جمعه 20 اسفند ماه سال جاری سرانجام دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی پس از کش‌وقوس‌های فراوان پرونده «پارک گئون هه» را مختومه اعلام کرد و قضات دادگاه با اکثریت آراء رای به برکناری رئیس‌جمهور کره جنوبی  دادند.

«پارگ گئون هه» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در پی متهم ‌شدن به فساد مالی و سوء‌استفاده از قدرت سیاسی خود چند ماه پیش همزمان با تظاهرات گسترده مردم کره‌ جنوبی با رای مجلس این کشور از کار برکنار شد و پس از آن تمام اختیارات ریاست‌ جمهوری به «هوانگ کیو آهن» نخست‌وزیر این کشور واگذار شده‌ است؛ سرانجام نیز دادگاه قانون اساسی استیضاح مجلس را تأیید کرد و به صورت رسمی و قانونی پارگ گئون هه از سمت ریاست‌جمهوری برکنار شد.


برکناری رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اتفاقی منحصر به فرد نیست و تنها یکی از لیست بلندبالای رهبران و رئیس‌جمهورهای جهان است که تاکنون از طریق روند قانونی استیضاح  یا اینکه به علت فشارهای قانونی مجبور به استعفا شده‌اند.

در این گزارش به معرفی کسانی می‌پردازیم که به سرنوشتی مشابه «پارک گئون هه» دچار شده‌اند و به صوت مسالمت‌آمیز عرصه قدرت را ترک کرده‌اند.


رئیس‌جمهورهایی که مجبور به استعفا شدند

آمریکا

رسوایی معروف به «واترگیت»  درسال  1974 آن‌چنان گسترده و عمیق بود که «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه آگاه شد که قرار است نمایندگان مجلس با اکثریت آراء رأی به برکناری وی بدهند ترجیح داد که برای فرار از استیضاح در هشتم اوت 1974 استعفای خود را اعلام کند.


بین سال های 1972 تا 1975 در آمریکا اتفاقاتی افتاد که فاش شدن آن به یک بحران سیاسی در آمریکا بدل گشت، پیامد این رسوایی استعفای ریچارد نیکسون رییس جمهور جمهوری خواه وقت آمریکا بود.

واترگیت هتلی است در واشنگتن که در سال 1972 محل استقرار ستاد انتخاباتی دموکرات ها بود، در جریان آن انتخابات تعدادی از ماموران اف بی آی وارد واترگیت شدند و دستگاه شنود کار گذاشتند و مقادیری از اسناد موجود را به منظور بهره برداری های مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیر قانونی با پیدا شدن یک نوار کاست توسط یک مامور حراست هتل به طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست از طریق دو تن از روزنامه نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و برنشتاین آن را به اطلاع افکار عمومی رساند.


برزیل

«فرناندو کولر دوملو» درسال 1992 متهم به فساد مالی شد اما در آغاز روند استیضاح و پیش از جلسه استماع مجلس سنا در 29 دسامبر سال 1992 استعفای خود را اعلام کرد.



آلمان

«کریستیان ویلهم والتر وولف» در فوریه سال 2012 پس از متهم شدن به فساد مالی از سمت رئیس‌جمهوری آلمان استعفا داد هرچند بعدا بی‌گناهی وی مشخص شد.



گواتمالا

در سال 2015 مشخص شد که «اتو پِرز» رئیس‌جمهور وقت گواتمالا جزء حلقه‌ای از مقامات ارشد دولتی بوده که در ازای دریافت رشوه‌های کلان از شرکت های مختلف مجوز واردات کالا بدون پرداخت مالیات را به آنها اعطا می‌کرده است.
 

در پی افشای این رسوایی نمایندگان مجلس این کشور در اولین روز دسامبر 2015 مصونیت قانونی ریاست‌جمهوری را از «اتو پرز» سلب کردند و دو روز بعد نیز «اتو پرز» که خود را در معرض استیضاح و بازداشت می‌دید به صورت رسمی استعفای خود را از سمت ریاست‌جمهور ی گواتمالا اعلام کرد.


استیضاح‌هایی که به سرانجام نرسید

استیضاح «بوریس یلتسین»رئیس‌جمهور روسیه در سال 1999، «لویس گونزالز ماچی» رئیس‌جمهور پاراگوئه در سال 2003، «رو موهیون» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در سال 2004 و «راجوناریم امپیانیان» رئیس‌جمهور ماداگاسکار در سال 2015 نیز در میانه راه متوقف شد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سال 1986 تصمیم به استیضاح «اندور جانسون» و همچنین در سال 1999 اقدام به استیضاح «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور آمریکا کردند که در هر دو مورد مجلس سنا روند استیضاح را متوقف کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *