صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

کالای قاچاق 20 درصد از اقتصاد کل کشور را به خود اختصاص داده است

۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۱۲۸۸۵
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی با بیان اینکه‌ 88 چالش و مشکل در راه مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد گفت: کالای قاچاق 20 درصد از اقتصاد کل کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در همایش روحانیون، ‌ائمه جمعه و جماعات، فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج و مسئولین هیئت‌های مذهبی که در ناحیه مقاومت بسیج اشکذر برگزار شد،به بیان نکاتی در خصوص آثار، ‌چالش‌ها و راهکارهای پیشگیرانه قاچاق کالا پرداخت.

سید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: اگر بخواهیم در مبارزه با آسیب‌ها موفق باشیم باید پیشگیری کنیم و در این مسیر باید بین همه دستگاه ها همگرایی اتفاق بیفتد، این اقدامات پراکنده و ناچیزی که هر نهاد و اداره‌ای مستقلا انجام می‌دهد فایده و نتیجه ملموسی در پی نخواهد داشت.

وی به موضوع دخیل کردن مردم در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و افزود: اگر چنانچه بخواهیم در امر پیشگیری موفق باشیم باید مردم را در این موضوع دخیل کنیم. یکی از سیاست‌های جنایی‌، سیاست جنایی مشارکتی است. یعنی دولت و نهاد‍ها و دستگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه موفق شوند.

این مقام مسئول مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را یک بحث کلان اجتماعی دانست و اظهارکرد: باید با دید کلان به آسیب‌های اجتماعی نگاه کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد سپس به بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و گفت: ‌متاسفانه کالای قاچاق 20 درصد از اقتصاد کل کشور ما را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به برخی از آثار کالای قاچاق بیان کرد: ورشکستگی تولیدکنندگان، بیکاری و ضربه به اشتغال جوانان، تضعیف تجارت، تضعیف سرمایه گذاری و ... از آثار مخرب قاچاق کالا و ارز در کشور است که برخی افراد بدون توجه به این آثار مخرب به این امر اقدام می‌کنند.

رفاهی مشکلات و چالش‌های پیش رو در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ 88 چالش و مشکل در راه این مبارزه وجود دارد. متاسفانه هنوز در کشور ما نهاد مطالبه گری که وظایف دستگاه‌های متولی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بخواهد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه توزیع کالا در کشور شفاف نیست و ‌برخی از کالاهای خاص انحصارا توسط افراد خاصی وارد می‌شوند.

این مقام قضایی پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه کرد و افزود: شناسنامه دار کردن انبارها و باراندازهای کالا در سطح شهرها، کد گذاری کالاهای ورودی به کشور در گمرکات، تجهیز انبارهای کالا به دوربین‌های تصویری و تشکیل بانک اطلاعاتی از قاچاقچیان کالا از جمله راهکارهای پیشگیرانه در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *