صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

گزارش تحلیلی میزان از مشکلات و معضلات پیش روی مهدی تاج در فدراسیون فوتبال

۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۷۰۷۹۷
دسته بندی‌: ورزشی ، فوتبال
رئیس جدید فدراسیون فوتبال چالش‌های زیادی را پیش رو خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، با انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، دوران ریاست 8 ساله علی کفاشیان در این فدراسیون به پایان رسید و از امروز باید شاهد حضور تاج در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال باشیم. کفاشیان نیز همانگونه که خودش عنوان کرده وسایلش را از اتاق ریاست فدراسیون فوتبال جمع کرده و به اتاق نایب رئیس فدراسیون که تا پیش از این در اختیار اسلامیان بود خواهد رفت.

با ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال می‌توان امیدوار بود که فصل تازه‌ای در فوتبال کشورمان آغاز شود، فصلی که شاید دیگر خبری از مشکلات و بی برنامگی‌هایی که پای ثابت فوتبال کشورمان بودند نباشد. در ادامه به بررسی چالش‌ها و معضلات پیش روی فوتبال کشورمان خواهیم پرداخت. مشکلاتی که حل آنها باید در اولویت برنامه‌های تاج باشد.

کی‌روش و مشکلات تیم ملی بزرگسالان

از زمانی که کی‌روش سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده گرفت هیچ گاه شاهد یک تعامل منطقی میان وی و فدراسیون فوتبال نبودیم، کی‌روش بارها با مسئولان فدراسیون فوتبال دچار چالش شد، چالش‌هایی که درصد قابل توجهی از آن به دلیل نارضایتی کی‌روش از کمبود امکانات برای تیم ملی بود. در رابطه با این موضوع می‌توان تا حدود زیادی حق را به کی‌روش داد، چرا که در حال حاضر تیم ملی فوتبال کشورمان در زمینه امکانات با مشکلات جدی روبروست، نبود زمین تمرین مناسب، نامرغوب بودن البسه برای تمرینات و مسابقات ، مشکلات ترانزیت برای انجام سفرهای بین المللی، نبود بازی‌های تدارکاتی مناسب و .... گوشه ای از مشکلاتی است که تیم ملی فوتبال کشورمان مدتهاست با آن روبروست و هیچگاه شاهد یک اراده جدی برای رفع آن نبودیم.

مهدی تاج به خوبی به این مطلب واقف است که صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2018 مهمترین خواسته افکار عمومی از او است، بنابراین باید در وهله اول راه حلی برای رفع مشکلات تیم ملی بیاندیشد و سپس به دنبال ایجاد یک تعامل سازنده با کی‌روش باشد. چرا که یکی از انتقادهایی که از سوی اهالی فوتبال به کفاشیان می‌شد نگاه بالا به پایین کی‌روش نسبت به مسئولان فدراسیون فوتبال بود. در این که کی‌روش یک مربی طراز اول و آشنا به علم روز فوتبال است شکی نیست، اما این مسئله دلیل نمی‌شود وی در تمام امور صاحب اختیار باشد، تا جایی که حتی رئیس فدراسیون فوتبال نیز مجبور باشد برای هر تصمیمی از سوی کی‌روش بازخواست شود. با شناختی که از تاج وجود دارد می‌توانیم امیدوار باشیم مشکلات میان کی‌روش و فدراسیون فوتبال به حداقل برسد و سرمربی پرتغالی تیم ملی تنها در دایره مسئولیتش به فعالیت بپردازد.

شفافیت مالی؛ شعاری که باید عملی شود

یکی از مهمترین مواردی که در برنامه‌های مهدی تاج برای ریاست فدراسیون فوتبال به چشم می‌خورد شفافیت مالی است. تاج قصد دارد در فدراسیون فوتبال به گونه‌ای عمل کند که در زمینه مالی ابهامی به وجود نیاید. شاید یکی از معدود دستاوردهای کفاشیان در فدراسیون فوتبال این باشد که وی توانست تا حدود زیادی مانع ایجاد ابهامات مالی در این فدراسیون شود، هر چند با توجه به سابقه فعالیت کفاشیان در بانک مرکزی چنین چیزی قابل پیش بینی بود. تاج می‌تواند با بهره گرفتن از تجربیات کفاشیان راهکار مناسبی را برای شفافیت مالی برگزیند، چه بسا این که در صورت ایجاد ابهام در زمینه مالی حاشیه‌های فراوانی برای تاج ایجاد خواهد شد.

جزیره‌هایی با تصمیمات خلق الساعه!

کفاشیان در طول ریاست 8 ساله‌اش در فدراسیون فوتبال هیچ گاه نتوانست معضل جزیره‌ای عمل کردن زیرمجموعه اش را در این فدراسیون حل کند. جلسه ای که اسدی در ابتدای حضورش در فدراسیون فوتبال با کی‌روش داشت نمونه بارز این مسئله است، جلسه‌ای که خروجی آن حواشی بی پایانی بود که تا همین چند روز پیش هم ادامه داشت و باعث شد تا مدت‌ها میان اسدی و کی‌روش یک جنگ لفظی به وجود بیاید.

همچنین در کمیته‌های و بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال تصمیم سازی‌هایی صورت می‌گرفت که کفاشیان از بسیاری از آنها بی خبر بود و این تصمیمات خلق الساعه سبب ایجاد یک هرج و مرج دائمی در فدراسیون فوتبال شده بود. در چنین شرایطی هر کسی بدون توجه به دایره مسئولیتش مصاحبه‌هایی انجام می‌داد که وضعیت نابسامان فدراسیون فوتبال را وخیم‌تر می‌کرد. بدون شک مهدی تاج برای ایجاد یک همگونی منطقی میان ارکان مختلف فدراسیون فوتبال با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود، چرا که فدراسیون فوتبال سال‌ها با یک ساختار اشتباه فعالیت می‌کرده است و اصلاح یک شبه این ساختار امکان‌پذیر نخواهد بود.

استفاده از افراد اصلح در بدنه فدراسیون فوتبال

موفقیت مهدی تاج در دوران ریاستش در فدراسیون فوتبال منوط به داشتن یک زیرمجموعه کارآمد است، چرا که تاج تنها یک تصمیم گیرنده در سطح کلان محسوب می‌شود عمده فعالیت‌های فدراسیون فوتبال را روسای کمیته‌ها و دپارتمان‌ها انجام می‌دهند. در حال حاضر در برخی کمیته‌ها و دپارتمان نیاز به تغییرات احساس می‌شود، ناگفته نماند این تغییرات نباید به صورت شتاب زده انجام بگیرد، چرا که شتاب زدگی و تصمیمات احساسی باعث می‌شود بازهم شاهد حضور افراد بی کفایت در فدراسیون فوتبال باشیم.

تیم‌های پایه در تاریکخانه فدراسیون فوتبال

در کشورهای صاحب فوتبال به تیم‌های پایه توجه زیادی می‌شود تا جایی که فدراسیون‌ها برای انتخاب سرمربیان تیم‌های پایه وسواس زیادی به خرج می‌دهند، چرا که می‌دانند اگر تیم‌های پایه قدرتمندی داشته باشند تیم ملی بزرگسالشان مشکلی بابت بازیکن نخواهد داشت. اما در کشورمان وضعیت به گونه‌ای دیگر است. مربیان تیم‌های ملی پایه از بین مربیانی انتخاب می‌شوند که یا سال‌ها بیکار بوده‌اند و یا این که تجربه چندانی در مربیگری نداشته‌اند. کافیست نگاهی به مربیان تیم‌های ملی کشورمان داشته باشیم.

سرمربیگری تیم ملی نوجوانان کشورمان بر عهده حمید علیدوستی است. این مربی که پیش از این که نیمکت تیم ملی نوجوانان به وی سپرده شود سال‌ها در هیچ تیمی مربیگری نکرده بود. در تیم ملی جوانان نیز وضعیت به همین گونه است، امیرحسین پیروانی که عمر مربیگری زیادی در فوتبال کشورمان نداشته و در همین مدت کوتاه نیز نتایج خوبی را کسب نکرده سکان هدایت تیم ملی جوانان را بر عهده دارد.

تیم ملی امید با مربیگری خاکپور از مسابقات انتخابی المپیک حذف شد، خاکپور که تنها در یک مقطع کوتاه سرمربی استیل آذین بود با یک تصمیم عجیب توانست سرمربیگری تیم ملی امید را بر عهده بگیرد و دست آخر هم با تیم امید نتوانست به المپیک راه پیدا کند. انتظار می‌رود مهدی تاج با ارائه یک برنامه مدون و انتخاب سرمربیان کارکشته برای تیم‌های پایه یک تحول اساسی در این رده ایجاد کند. بدون شک در صورتی که این اتفاق رخ ندهد همانند سال‌های گذشته شاهد ناکامی در رده پایه خواهیم بود.

استفاده از نظرات منتقدان

منتقدین همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و بر این باورند که نیمه پر لیوان نیاز به گفتن ندارد. از این دست منتقدان به وفور در فوتبال کشورمان یافت می‌شوند و سیاستی که کفاشیان در زمان ریاستش در فدراسیون فوتبال در قبال این منتقدان داشت سیاست خنده و جدی نگرفتن انتقادها بود. بر خلاف کفاشیان، آستانه تحمل تاج در قبال انتقادات آنچنان بالا نیست و وی در زمان ریاستش در سازمان لیگ در مقابل تعدادی از منتقدان موضع گرفت. اگر تاج بخواهد چنین سیاستی را در فدراسیون فوتبال پیش بگیرد بدون شک حواشی زیادی به سمت او سرازیر خواهد شد.

انتظارات از تاج زیاد است

مهمترین مزیتی که تاج نسبت به کفاشیان دارد سابقه فوتبالی او است. تاج تجربیات زیادی را چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مدیر در فوتبال کشورمان داشته است و آشنایی کاملی با زیر و بم آن دارد. انصافا در دوران حضورش در سازمان لیگ شاهد اقدامات مثبتی از سوی وی بودیم و امیدواریم شاهد اقدامات اینچنینی در فدراسیون فوتبال داشته باشیم.

ریاست تاج در فدراسیون فوتبال حرکت روی لبه تیغ است و موفقیت یا عدم موفقیت وی در گرو تصمیماتی است که وی برای فوتبال کشورمان اتخاذ خواهد کرد. گذشت زمان درباره عملکرد تاج قضاوت خواهد کرد همان گونه که در حال حاضر دوران ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال در بوته نقد گذاشته شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *