صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

مردم نسبت به حقوق شهروندی خود آشنایی ندارند/ ضرورت تلاش وکلا برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی

۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۵۶
کد خبر: ۱۰۰۸۰۵
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در دیوان عدالت اداری با مجموعه دستگاه‌های اجرایی و شکایت مردم از دستگاه‌های دولتی در ارتباطیم و یکی از مشکلاتی که برای ما ملموس است این است که مردم نسبت به حقوق شهروندی خود اطلاعی ندارند.
به گزارش ، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در همایش وکلای نیکوکار کمیته امداد که از صبح امروز در حال برگزاری است، اظهار کرد: شرایط دنیا به گونه‌ای است که ما نیازمند یک نهاد حمایت کننده در جهان هستیم و امروز افتخار خدمت گزاری در مجموعه کمیته امداد فراهم شده است و این افتخار را نباید از دست داد و باید قدر دانست.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت نیازمند بسترسازی است و مجریانی باید باشند که عدالت را در جامعه اجرا کنند، گفت: یکی از اهداف عالیه و ارزشمند امام راحل برای تاسیس این نهاد مقدس به نام کمیته امداد کمک به اجرای عدالت بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: هر چند رئیس کمیته امداد قوه قضائیه را از مشتری سازان این کمیته عنوان کرد؛ اما باید در نظر داشت که گاهی اجرای عدالت است که منجر به اعدام و زندان می‌شود و نمی‌توان گفت هر اعدام و مجازاتی بد است؛ چرا که در برخی موارد عدم اجرایی شدن آن ظلم به جامعه است.

وی بیان کرد: نفس زندان بد است اما مجازات از مواردی است که قرآن کریم به صراحت به آن اشاره داشته و از ارکان عدالت اجتماعی مجازات است. نظام موظف است به کسانی که در اثر اجرای مجازات آسیب میبینند کمک کند و نباید این دو موضوع را با هم مخلوط کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در دیوان عدالت اداری با مجموعه دستگاه های اجرایی و شکایت مردم از دستگاه های دولتی در ارتباطیم و یکی از مشکلاتی که برای ما ملموس است این است که مردم نسبت به حقوق شهروندی خود اطلاعی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در ارتباط با حقوق اداری با آن سروکار داریم این است که مردم نیازمند اطلاعات حقوقی و اداری هستند و همین عدم آشنایی و اشراف با حقوق اداری موجب تضیع حق افراد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در مراکز استانها بحث ارشاد و کمک به مراجعین بوده و دفاتر ما آماده خدمت رسانی به وکلا هستند و هر جا نیاز به مساعدت حقوقی ما باشد از کوچکترین کمکی دریغ نمی کنیم و بدون کوچکترین منت گزاری در خدمت مجموعه هستیم. ارتباط بخش حقوقی با کمیته امداد  ارتباط خوبی است و ما در خدمت این مجموعه هستیم.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ما نمی‌توانیم جامعه ایده آلی را به وجود بیاوریم که در آن هیچ نیازمندی نباشد مگر آنگاه که پرچم عدالت گستر جهان حضرت بقیه الله برافراشته و وعده الهی تحقق یابد. وظیفه ما این است که در حد قدرت و توان در خدمت این مجموعه باشیم؛ چرا که اقامه عدالت اساس دین است و در معارف دینی و روایات به آن اشاره شده است و محور و پایه نگهدارنده جهان هستی عدل است.

وی تصریح کرد: ما قبل از انقلاب وارث یک نظام تبعیضی عجیبی بودیم که آثارش هنوز هم وجود دارد و امام راحل در بهشت زهرا فرمودند ما اگر بیست سال هم زحمت بکشیم نمیتوانیم تمامی آثار و تبعات نظامی که ریشه در فساد و استکبار دارد را پاک کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری خطاب به وکلای نیکوکار گفت: وظیفه شما کمک به اجرای عدالت است و گاهی شما وکالت فرد مستمندی را بر عهده گرفتید و آن فرد خطاکار است؛ اما این به این معنا نیست که آن فرد ذی حق است. در اینجا شما باید تلاش کنید پرونده منتهی به صلح و سازش شود و صلح و سازش نیازمند صرف وقت و هزینه است. این خدمت را خدمت عبادی بدانید و باور داشته باشید که این کار بزرگترین خدمت است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *