صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

دیوارنگاره های کاخ سلیمانیه مرمت می شود

۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸:۲۷
کد خبر: ۹۲۰۱
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز از انجام پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره‌های کاخ سلیمانیه کرج خبر داد.

: سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز از انجام پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره های کاخ سلیمانیه کرج خبر داد.

به گزارش : مریم عامری افزود: بنای کاخ سلیمانیه به شماره ثبت ملی 370، در حقیقت یک کوشک تفرجگاهی در وسط باغ های آن زمان بوده که در محدوده دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی کرج واقع شده است. بنایی که توسط معمار دربار قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدراصفهانی در دو طبقه ایجاد شد و تنها بنای پیلوت دار باقی مانده از دوره قاجار محسوب می شود.

وی ادامه داد: در تالار اصلی کاخ در دیوار غربی و شرقی بنا دو تابلو نقاشی رنگ روغن بسیار نفیسی به تصویر کشیده شده است که در دیوار شرقی تصاویر آقامحمدخان به همراه سران ایل قاجار و در تابلوی غربی تصاویر فتحعلی شاه نشسته بر تخت به همراه فرزندانش را نشان می دهد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: اهمیت و شاخصه این بنا به دلیل وجود همین دیوارنگاره ها است که آن را در بین سایر کاخ های دوره قاجار منحصر به فرد کرده است.

عامری افزود: هنرمند نقاش این تصاویر عبدالله خان بوده که از نقاشان مشهور دوره قاجاری است . در شرق بنای کاخ برج پنج طبقه ای وجود داشته که فقط بخشی از پایه های طبقه اول آن باقی مانده است . این برج در دوره پهلوی به دلایل نا معلومی فروریخته است .

وی گفت: در دوره قاجار در مرکز شهر و در حاشیه شهر بناهای بسیاری ساخته می شود از جمله کوشک ناصری معروف به کاخ ناصرالدین شاه واقع در شهرستانک در همین زمان به دستور شاه و درزیر پل صفوی کرج بین دوطاق چشمه حجره ای (چایخانه) ساخته می شود که به منظور یک مکان تفرجگاهی استفاده می شده است .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز یادآور شد: با توجه به متون تاریخی و سفرنامه های اروپایی و ایرانی که درباره کرج نوشته اند می توان شروع توسعه و شکل گیری و توسعه شهری کرج را مربوط به دوره قاجاریه دانست .

عامری گفت: طی سالیان گذشته برنامه حفاظتی و مرمتی روی این بنا صورت پذیرفته که این عمل در حال حاضر بر روی دیوارنگاره های کاخ و به شیوه نوینی انجام گرفته است. برنامه مرمت این بنا از محل اعتبارات ملی سال 1392 تامین و به انجام رسیده است.

وی اظهار کرد: برای مرمت دیوارنگاره غربی کاخ شیوه نوینی بکار گرفته شده است . که این شیوه برای نخستین بار در ایران برای بازسازی بخش کمبود یک دیوارنگاره تاریخی استفاده شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز در خاتمه افزود: برای مرمت دیوار نگاره شرقی پس از انجام مراحل پاک سازی، تثبیت لایه های رنگ و طلا، حذف مرمت های پیشین و تمیز کاری نهایی به اجرای بوم سازی و در نهایت تثبیت نهایی پرداخته شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *