صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کرونا موجب کاهش سطح آگاهی جامعه نویسندگان شد

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰:۵۶
کد خبر: ۷۹۸۴۰۴
یک نویسنده کتاب گفت: انجمن نویسندگان مدت‌هاست که به دلیل گسترش بیماری کرونا از فعالیت خود باز مانده و فاصله بین آنان بسیار شده لذا تبادل افکار و نظرات در سطح بسیار زیادی کاهش یافته است این موارد دستاورد‌های گسترش بیماری کرونا برای نویسندگان طی دو سال اخیر بوده است.

حسن احمدی در گفت‌وگو با پیرامون عدم گسترش سرانه مطالعه در جامعه گفت: آمار درستی از سرانه مطالعه در روز‌های کرونایی وجود ندارد، اما از بررسی‌های میدانی برآورده می‌شود که مردم در طی دوران کرونا نگاهی متفاوت نسبت به مطالعه داشته‌اند چراکه دو کتاب‌ از من در این دوران به تجدید چاپ رسیدند و به نظر من این جای امیدواری دارد، زیرا موضوع نشان می‌دهد که سرانه مطالعه بیشتر شده و حرکت صعودی را در پیش گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: بیماری کرونا تبعات بسیاری داشته و بسیاری از نویسندگان را از ادامه فعالیت‌شان بازداشته است از آنجا که نویسنده برای تامین، تولید و تدوین کتاب نیازمند مطالعه و پژوهش است و تولید کتاب مطالعات فراوانی را طلب می‌کند، اما کرونا ازاین امر جلوگیری کرد و بسیاری از مطالعات پژوهشی و میدانی لغو شد، زیرا نویسندگان امکان مسافرت و یا حضور میدانی را نداشتند و این امر سبب شد تا کتابی تولید نشود. از سوی دیگر انجمن نویسندگان مدت‌هاست که از فعالیت باز مانده و فاصله بین آنان بسیار شده لذا تبادل افکار و نظرات در سطح بسیار پایینی کاهش یافته است این موارد دستاورد‌های گسترش بیماری کرونا برای نویسندگان بوده است.

احمدی به چالش‌های متعدد نویسندگان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه تیراژ کتاب‌ها در حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است این در حالی است که در گذشته کتاب‌ها با تیراژ‌های ۱۵ هزار و به بالا چاپ می‌شد، اما اکنون تنها هر چاپ حدود ۵۰۰ نسخه را به بازار عرضه می‌کند این امر نه تنها نویسنده را خوشحال نمی‌کند بلکه تیراژ‌های پایین باعث نگرانی و در عین حال دلسردی نویسندگان می‌شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: بالارفتن قیمت کتاب نیز چالشی دیگر در حوزه نشر و دلسردی برای نویسندگان بوده، افزایش قیمت سبب شده کتاب که کالایی فرهنگی است از سبد خانواده کنار گذاشته شود و علاوه بر مشکلات فرهنگی که تبعاتش در آینده مشخص می‌شود به کسادی کار نویسندگان نیز بی‌انجامد از سوی دیگر ناشران اقدام به انتشار کتاب نمی‌کنند و بسیاری از آثار نویسندگان در نوبت چاپ‌ باقی مانده است ناشران هم همواره بالا بودن قیمت کاغذ و مواد اولیه چاپ را مطرح می‌کنند.

نویسنده کتاب «آینه سرخ» انتقادی به عملکرد برخی ناشران داشت و افزود: متاسفانه حق کپی رایت برای نویسندگان در نظر گرفته نمی‌شود و این امر ضرر و زیان بسیاری را به نویسنده می‌زند برخی از ناشران اقدام به سرقت محتوا‌های ارائه شده می‌کنند و این امر بسیار تاسف برانگیز است.

وی از عملکرد برخی از ناشران انتقاد و بیان کرد: متاسفانه برخی از ناشران رویکرد مدونی را در پیش نمی‌گیرند و نویسندگان را دچار مشکل کرده‌اند به عنوان مثال من مدتی پیش یکی از کتاب‌های خود را به یکی از ناشران دادم آن‌ها پس از بررسی اعلام کردند قابل انتشار نیست، اما یک سال بعد تماس گرفتند و اعلام کردند که کتاب به زودی منتشر می‌شود و هزینه آن را پرداخت کردند پس از جستجو متوجه شدم تیم بررسی محتوا در این انتشاراتی تغییر کرده بود و این تفاوت نگاه‌ها سبب شده بود نویسندگانی مانند من دچار مشکل شوند بعد از این واقعه متوجه شدم، افرادی که در داخلی تیم بررسی قبلی این انتشاراتی بودند از محتوایی من سوء استفاده کرده و اقدام به سرقت ادبی کرده اند و کتابی با همین مضمون را به بازار عرضه کردند.

وی در همین راستا ابراز کرد: با وجود چنین برخورد‌هایی نه تنها حقوق نویسنده زیر پا گذاشته شده بلکه بی اخلاقی در عرصه ادبیات نیز رواج می‌یابد و سبب بی اعتمادی نویسندگان به ناشران می‌شود؛ از جمله مشکلات دیگری که این روز‌ها به رکورد حوزه نشر دامن زده است افزایش قیمت کاغذ است اگر چه فضای مجازی با کاربرد‌های مفید در کنار معرفی کتاب‌ها قرار گرفته، اما با این همه تبلیغات نیاز مبرم و ضروری حوزه نشر و کتاب محسوب می‌شود.

نویسنده «توپ سرخ صاعقه» با اشاره به میزان تیراژ کتاب‌ها تاکید کرد: متاسفانه میزنه تیراژ کتاب‌ها بسیار کاهش پیدا کرده چراکه اولین کتاب من در حدود ۲۲ هزار نسخه منتشر شد، اما تیراژ‌هایی بعدی که در دو سال اخیر داشتم به ۵۰۰ عدد نیز رسیده است.

احمدی با انتقاد از رسانه پیرامون عدم تبلیغات کافی برای آثار ادبی خاطرنشان کرد: برنامه‌های جذاب و کارشناسی شده برای معرفی کتاب‌ها در رسانه‌های بزرگ وجود ندارد برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده نتوانسته است مخاطب را به خود جذب کند وجود برنامه‌های کتاب محور در رسانه‌های گوناگون از جمله مهمترین موضوعاتی است که با بی توجهی روبرو شده است؛ متاسفانه برخی از برنامه‌های رسانه ملی که با عنوان کتاب ارائه می‌شود از کیفیت درستی برخوردار نیستند و تنها محدود به عده‌ای خاص از افراد می‌شوند لذا باید توجه داشت که برای دعوت جامعه به سوی افزایش سرانه مطالعه و در عین حال ترغیب کودک و نوجوان برای فرهنگ سازی در حوزه مطالعه نیازمند گام‌های موثر‌تر از سوی رسانه‌ها هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *