صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بر ساماندهی نهاد داوری تاکید کرد

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۹۷۰۲۰
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
جلسه هماهنگی اجرای دستور العمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری و ایجاد و توسعه نهاد داوری در استان اردبیل با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد.

_ حجت الاسلام والمسلمین حسین کثیرلو در ابتدای جلسه هماهنگی اجرای دستور العمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری و ایجاد و توسعه نهاد داوری در استان اردبیل بیان کرد: در متون فقهی و احادیث دینی مباحث مختلف و مبسوطی در باب مصالحه و داوری وجود دارد که نشان از اهمیت این موضوع بوده و مستلزم توجه و اقدام ویژه جهت سوق آحاد مردم به سوی مصالحه و در کنار آن مبحث داوری است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به دستورالعمل واصله از قوه قضاییه و تاکید بر ساماندهی نهاد داوری از سوی مسئولان عالی قوه قضاییه گفت: وصول به مهمترین اهداف تشکیل این نهاد که همانا تسهیل روند حل مشکل آحاد مردم در اختلافات بوجود آمده و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم زمانی محقق می‌شود که اولاً مقدمات سوق مراجعان، به نهاد داوری طبق قانون الزامی شده و ثانیاً دستورالعمل واصله توسط این نهاد‌ها به دقت مطالعه شده و با حداکثر کیفیت و همتی مضاعف به کارگیری شود.

در ادامه این جلسه رئیس هیات مدیره کانون موسسات داوری استان نیز گفت: داوری یکی از نهاد‌های مهم حقوقی و از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین موضوعات حقوقی مطرح در کشور است که از سال ۱۳۰۶ در قوانین مختلف طرح شده و در فصل هفتم قانون آیین دادرسی مدنی نیز به آن اشاره شده است.

یوسف خدادادی در زمینه محاسن این نهاد خاطر نشان کرد: انتخابی بودن داور بین طرفین، تخصصی بودن، در دسترس بودن، جلوگیری از ورود حجم عظیم پرونده به محاکم و ایجاد اشتغال از مزایای توسعه این نهاد است.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر سیزده موسسه داوری در استان در حال فعالیت هستند و زمینه فعالیت حدود ۳۱ موسسه نیز فراهم شده است که به مرور زمان نسبت به صدور مجوز آن‌ها اقدام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی رئیس توسعه حل اختلاف استان و دبیرکل موسسات داوری استان اردبیل نیز در ادامه جلسه ضمن تشریح دستورالعمل مربوطه از عموم مسئولان و حاضران در جلسه خواست با تلاشی جهاد گونه و در راستای خدمت صادقانه به مردم شریف و ولایی اردبیل در توسعه این نهاد مقدس حداکثر تلاش خود را به کار برده و خدمتی ماندگار از خود به یادگار بگذارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *