صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

به جای حذف کنکور سهمیه‌های ۳۱ گانه آن را دریابیم

۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۸۷۵۳۰
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع قانونگذاری و مصوبات کنکوری به موضوع ساماندهی سهمیه‌های ۳۱ گانه کنکور اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در حال حاضر رسیدگی به این امر است.
مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با میزان در مورد کاهش سهم کنکور از سال آینده گفت: تا زمانی که نتوانستیم جایگزین مناسبی برای کنکور بیابیم نباید شرایط را تغییر دهیم مگر اینکه زیر ساخت‌های مناسب آن را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: عدالت نسبی با یک رقابتی ایجاد خواهد شد، درست است که کنکور فعلی عیوبی را در خود دارد و  ایراد آن هم این است که شما وقتی می‌خواهید از منابع محدود هر سال سوال رقابتی دربیاورید شرایط سخت می‌شود. اما به طور کلی باید رقابتی وجود داشته باشد تا بهترین‌ها انتخاب شوند.

ویس کرمی با انتقاد از تصمیماتی که در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است گفت: متاسفانه برخی از تصمیم گیران فراغت کافی برای تصمیمات دقیق را ندارند و برخی نیز که فراغت دارند تصمیم گیر نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین بحثی که نیاز به ورود دارد بحث سازماندهی سهمیه‌های ۳۱ گانه کنکور است گفت: باید شهامت ورود به ساماندهی این سهمیه‌ها وجود داشته باشد چرا که در حال حاضر یکی از معضلات کنونی کنکور این موضوع است؛ چرا که با توجه به نابسامانی که در این حوزه وجود دارد بر اساس مشاهدات برخی از داوطلبان تا رتبه ۱۰۵ هزار و براساس شنیده‌ها تا رتبه ۱۲۵ هزار در سال جاری پزشکی پذیرفته شده اند، در حالیکه داوطلب جمع کل در صدهایش به ۴۰ درصد نرسیده است و این‌ها همه از نابسامانی در این حوزه حکایت دارد.

نماینده مردم لرستان گفت: ساماندهی سهمیه‌ها و ورود به این بحث مخالفت با ایثارگران و خدمات آنان نیست اگرچه که در حال حاضر سهمیه‌های رزمندگان دفاع مقدس و ۲۵ درصدی‌ها تمام شده اند و این‌ها که بعد‌ها ملحق شدند تحت عنوان قانون خدمات ایثارگران بیشترین شانس را نصیب خود کرده اند و کمترین نفع را از بحث سهمیه‌ها در واقع فرزندان خانواده شهدا و خود ایثارگران دفاع مقدس می‌برند.

وی ادامه داد: متاسفانه روز به روز هم این سهمیه‌ها توسعه می‌یابد و انگار نباید تمام  شده یا حل و ساماندهی شود؛ که  همین امر موجب می‌شود سر خوردگی برای سایر داوطلبان ایجاد شده و موجبات نارضایتی آن‌ها فراهم شود.

وی گفت: بعد ما ما می‌گوییم مشکل از کنکور است کنکور هم یک رقابت است  برا ی به دست آوردن هر جایگاهی باید رقابتی وجود داشته باشد، کنکور نیز رقابت بر سر مدیریت روانی داوطلبان در روز آزمون است. چرا که ما معیار دیگری برای سنجش  همچون تست روانی و شخصیتی نداریم از این رو ما به جای اصلاح این شرایط رقابت را وارد آموزش و پرورش کرده ایم که مدیریت آن دشوار‌تر خواهد شود.

وی در پایان گفت: حتما لازم نیست کار جدید انجام شود همین که برخی از عیوب آن کاسته شود می‌توانیم به عدالت آموزشی نزدیک شویم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *